Autorzy

Trwa wczytywanie

Bogusław Schaeffer

SCHAEFFER Bogusław
(ur. 29 czerwca 1929, Lwów, wtedy Polska, dziś Ukraina)
Kompozytor, muzykolog, dramaturg, grafik i pedagog. W 1946 roku znalazł się w Opolu. W latach 1946-49 uczył się gry na skrzypcach i teorii muzyki, a w latach 1949-53 studiował kompozycję u Artura Malawskiego w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Jednocześnie w 1949 roku podjął studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę dyplomową napisał w 1953 roku i poświęcił sylwetce i twórczości Witolda Lutosławskiego. Jeszcze w latach studenckich skomponował "Poezje Guillaume`a Apollinaire`a" na sopran i orkiestrę (1949) oraz awangardową "Muzykę na kwartet smyczkowy" (1954). W latach 1952-57 Schaeffer pracował w dziale muzycznym Polskiego Radia w Krakowie, w 1953 - w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, w 1957 - jako zastępca redaktora naczelnego "Ruchu Muzycznego", w latach 1954-58 - jako wykładowca w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1957 roku poświęca się głównie komponowaniu. Od 1963 jest wykładowcą kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie. Kursy z zakresu współczesnej kompozycji prowadził także w Salzburgu, Yorku i Middelburgu. W 1965 roku podjął współpracę ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, gdzie powstawały jego kompozycje elektroniczne. W latach 1967-73 był redaktorem naczelnym periodyku "Forum Musicum". W 1970 otrzymał tytuł doktora nauk filozoficznych na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1985 jest również profesorem kompozycji w Hochschule für Musik und darstellende Kunst "Mozarteum" w Salzburgu.
Od 1955 roku obok kompozycji i muzykologii zajmuje się także dramatopisarstwem. Do dziś napisał blisko czterdzieści sztuk teatralnych, które zostały przetłumaczone na kilkanaście języków. Debiutancka sztuka nosi tytuł "Webern". Do najbardziej znanych i najczęściej grywanych na scenach całego świata sztuk Schaeffera należą: "Scenariusz dla nie istniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego" (1963), "Audiencja I" (1964), "Audiencja II" (1964), "Audiencja III, czyli Raj Eskimosów" (1964), "Audiencja IV" (1964), "Audiencja V" (1964), "Kwartet dla czterech aktorów" (1966), "Kaczo" (1987), "Próby" (1989), "Tutam" (1991), "Gdyby" (1993).
Od 1969 roku odbyło się około sześćdziesięciu koncertów monograficznych Schaeffera, między innymi w Oslo, Amsterdamie, Princeton, Meksyku, Salzburgu, Stambule, Berlinie i Wiedniu. Zdobył nagrody na wielu konkursach kompozytorskich: dwukrotnie na Konkursie im. Grzegorze Fitelberga - w 1959 roku za "Monosonatę na 6 kwartetów smyczkowych (1959) i "Quattro Movimenti na fortepian i orkiestrę (1957), a w roku 1964 za "Małą symfonię (Sculturę)" (1960) i za "Collage and Form na ośmiu muzyków jazzowych i orkiestrę" (1963), a także w Konkursie im. Artura Malawskiego w 1962 roku za "Musica ipsa na orkiestrę niskich instrumentów" (1962) i "Cztery utwory na trio smyczkowe" (1962). W 1977 roku przyznano mu nagrodę Związku Kompozytorów Polskich i Nagrodę Miasta Krakowa, a w 1998 - nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku. W 1987 na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu otrzymał nagrodę za twórczość dramaturgiczną. W 1995 roku został honorowym członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W 1999 roku odbyło się Międzynarodowe Sympozjum Naukowe zorganizowane przez Uniwersytet Jagielloński, poświęcone jego twórczości kompozytorskiej, dramaturgicznej i graficznej, połączone z koncertem monograficznym i wystawieniem sztuk teatralnych.
Schaeffer jest autorem kilkunastu książek o muzyce współczesnej, między innymi "Almanachu polskich kompozytorów współczesnych" (1966), pracy "Nowa Muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej" (1958), "Małego informatora muzyki XX wieku" (1958), "Leksykonu kompozytorów XX wieku" (1963), "Wstępu do kompozycji / Introduction to Composition" (wydanie polsko-angielskie, 1976), książki "Kompozytorzy XX wieku" (1990).
Sam twórca mówi o sobie: "Jestem czynnym kompozytorem (ponad czterysta czterdzieści kompozycji różnego rodzaju, od utworów solowych aż po mega-symfonie i opery), dramaturgiem (właśnie piszę trzydziestą dziewiątą sztukę; sztuki moje egzystują w siedemnastu językach z estońskim, węgierskim i hebrajskim włącznie; wiele prapremier teatralnych odbyło się poza Polską) oraz czynnym grafikiem. Od kilkunastu lat moim celem jest tworzenie za pomocą nowych i najnowszych środków estetycznie doniosłej muzyki. W teatrze - sześć moich sztuk było granych ponad dwieście pięćdziesiąt razy - staram się o przenoszenie moich doświadczeń kompozytorskich na teren sceniczny, lubię też eksperymentować - sztuka "Multi" pisana i grana jest w pięciu językach jednocześnie".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x