Artykuły

Łódź. Odpowiedź p. f. prezydenta miasta Tomasza Sadzyńskiego ws. FD4K

[...] Czuję się odpowiedzialny za zbyt słaby przekaz informacji na temat rzeczywistych działań, jakie wraz ze współpracownikami podjąłem, aby uporządkować zasady współdziałania z sektorem kultury w Łodzi.

Od początku objęcia władzy sygnalizowaliśmy, że istnieją nieprawidłowości w procesie dystrybucji i wydatkowania funduszy będących w dyspozycji Urzędu Miasta. Panowała pełna uznaniowość:

- niejasne procedury,

- brak obiektywnych kryteriów przyznawania środków,

- brak weryfikacji rzeczywistych kosztów oraz ewaluacji zlecanych zadań.

Aby zmienić niekorzystne dla wszystkich, bo nietransparentne kryteria i metody dotowania przedsięwzięć kulturalnych, podjęliśmy odpowiednie kroki, zmierzające do uporządkowania sposobów finansowania wydarzeń artystycznych, ale przede wszystkim do wydania jasnego komunikatu o uznaniu kultury jednym z priorytetów w budowanej strategii miasta.

Nasze miasto dysponuje ogromnym potencjałem artystycznym: rokrocznie odbywa sie w nim szereg wydarzeń kulturalnych, w tym około 80 działań festiwalowych: Fashion Week, Sound Edit, Festiwal Muzyki Filmowej, Przegląd Kina Europejskiego, Media Travel, Festiwal Komiksu itd. Te współfinansowane przez Miasto Łódź zobowiązują organizatorów do szczegółowego rozliczania się z przeprowadzonych działań i otrzymanych środków finansowych.

Wyjaśniając sprawę Festiwalu Dialogu Czterech Kultur należy rozpocząć od analizy funkcjonowania instytucji kultury "Miasto Dialogu". Została powołana w 2008 roku, jako jedna z pierwszych instytucji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto Łódź finansowało tę instytucję w 98%, Fundacja "Festiwal Dialogu Czterech Kultur" w 2% (od 2010 roku). Umowa stanowiła, że środki pozyskane przez Fundację od sponsorów spłyną do Miasta Dialogu. Czas pokazał, że w tym przypadku ppp oznacza publiczne pieniądze i prywatne decyzje. Rok po założeniu Miasta Dialogu kontrola w instytucji wykazała poważne nieprawidłowości oraz niegospodarne dysponowanie finansami publicznymi. Biorąc pod uwagę wartość artystyczną i rangę festiwalu oraz jego znaczenie dla miasta, proponowaliśmy szereg rozwiązań, które wyjaśniłyby wątpliwości dotyczące sposobu działania instytucji oraz doprowadziły do efektywnego i zgodnego z obowiązującym prawem wydatkowania pieniędzy podatników. Niestety, zarówno ze strony Fundacji, jak i ówczesnej dyrektor instytucji kultury nie było woli do znalezienia kompromisu. Proponowane przez nas rozwiązania, jak np. wprowadzenie zewnętrznego menedżera odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie finansowe instytucji, były odrzucane. Na chwilę obecną sytuacja finansowa Festiwalu przedstawia się w sposób następujący:

Zobowiązania:

350.000 zł - za organizację festiwalu 2009

40.000 zł - wydanie katalogu

20.000 zł - zobowiązania wymagalne

oraz 500.000 zł - roczne utrzymanie instytucji

Razem: 910.000 zł.

Budżet 2010 roku - ponad 1.700.000 zł.

1.700.000

- 910.000

Zostało: 790.000 zł.

Co oznacza, że na organizację Festiwalu w 2010 roku połowy pieniędzy już nie ma.

Od pierwszej edycji Festiwalu Miasto Łódź zainwestowało w to przedsięwzięcie blisko 8.000.000 zł.

Organizatorzy Festiwalu Dialogu Czterech Kultur traktowani byli przez Miasto Łódź w sposób szczególny:

- korzystny wynajem siedziby przy Placu Wolności (ok. 2 tys. zł miesięcznie, w tym media),

- wszystkie remonty odbywały sie na koszt Miasta Łodzi,

- zapewniona umową coroczna dotacja z budżetu na Festiwal.

Festiwal oparty na łódzkim dziedzictwie 4 kultur odbędzie się w tym roku i w kolejnych latach, bo to jest NASZE DZIEDZICTWO - wszystkich Łodzian.

Proszę przyjąć moje zapewnienie, iż kultura dla obecnych władz Łodzi jest niezwykle ważna. Realizacja projektu Łódź Europejska Stolica Kultury 2016 jest dla nas jednym z najistotniejszych przedsięwzięć; wokół idei ŁESK zgromadziło się wielu Łodzian, którzy uwierzyli, że nasze miasto ma potencjał i szansę, by zmienić sie na lepsze. Zdaję sobie sprawę, że w aplikowaniu o tytuł ESK Łódź będzie rozliczana przede wszystkim z oferty, jaką zbuduje do 2016 roku oraz polityki wobec sektora kultury. Obowiązkiem władz jest również wprowadzenie standardów postępowania i podjęcie dialogu ze wszystkimi odpowiedzialnymi za kulturę. Nie możemy jednak stwarzać poczucia, że są instytucje czy ludzie, którzy stoją ponad prawem, a szantażem medialnym chcą wymuszać korzystne dla nich rozwiązania. Tolerując zachowania nie spełniające podstawowych standardów prawnych, ekonomicznych i etycznych podważamy pracę i wysiłek wszystkich, którzy uczciwie pracują na swoje sukcesy.

Od chwili objęcia władzy spotykamy sie z ludźmi tworzącymi w naszym mieście kulturę. Trwają konsultacje i prace nad uporządkowaniem zasad dystrybucji środków finansowych z zadań wydziałów kultury i promocji. Naszym celem jest doprowadzenie do pełnej przejrzystości przyznawania i rozliczania publicznych środków tak, aby każdy znał i rozumiał te zasady.

Zapraszamy Państwa na stronę www.uml.lodz i www.ratujemykulture.pl .

Pełniący Funkcję

Prezydenta Miasta Łodzi -

Tomasz Sadzyński

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji