Artykuły

Łódź. Dziura akustyczna w Wielkim do poprawki

Wiele wskazuje na to, że w łódzkim Teatrze Wielkim [na zdjęciu] wyrzucono w błoto 2 miliony złotych. Wyremontowaną takim kosztem widownię czeka bowiem prawdopodobnie kolejny remont.

Jak pisaliśmy, po modernizacji (wymieniono fotele, położono wykładziny podłogowe) w teatrze bardzo pogorszyła się akustyka. Artyści występujący na scenie nie słyszą grającej w orkiestronie orkiestry i odwrotnie.

Przyczyn skandalicznego niedopatrzenia podczas prac remontowych jest wiele. Po pierwsze, teatr nie wystąpił o zgodę na remont widowni do wojewódzkiego konserwatora zabytków, choć ma taki obowiązek, bo jako obiekt wyjątkowej wartości architektonicznej podlega opiece konserwatora. Po drugie, opera nie zleciła przeprowadzenia pomiarów akustycznych i nie interesowała się, czy materiały użyte przez wykonawców remontu mogą spowodować zmiany w akustyce. Po trzecie. -w komisji, która podpisywała protokoły odbioru modernizacji, nikt nie zwrócił uwagi na sprawy akustyki.

Po czwarte wreszcie, zalecenia wprowadzenia zmian na widowni, które wydala straż pożarna (chodziło o bezpieczeństwo widzów w razie pożaru), zostały przyjęte bezkrytycznie, wskutek czego nie tylko nadmiernie zmniejszono liczbę miejsc na widowni (o 200), ale wzniesiono dodatkową... barierę, utrudniającą ewakuację.

- Teraz musimy zrobić wszystko, l aby poprawić akustykę, na którą skarżą się wszyscy - mówi Wojciech Skupieński, dyrektor Teatru Wielkiego. - Porozumieliśmy się już z warszawską firmą, która przeprowadzi u nas specjalistyczne badania.

Badaniom akustycznym teatr ma być poddany w grudniu. Aparatura określi, co jest przyczyną utraty jakości akustyki. Zdaniem dyrektora Skupieńskiego, powody mogą być trzy: rodzaj foteli i ich liczba, rodzaj wykładziny podłogowej lub antypalnego środka, którym pokryto ścienne boazerie.

- Martwię się tylko, jak zdobędziemy pieniądze na poprawianie remontowych wad - dodaje Skupieński. Małgorzata Kowalska, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego, któremu podlega teatr, nie ma wątpliwości, że trzeba zrobić wszystko, by zlikwidować niedoskonałości. - Nasz teatr cieszył się najlepszą akustyką w Polsce i tak powinno pozostać - mówi Kowalska. - Z decyzjami musimy jednak poczekać na wyniki badań. Na pewno pomogę teatrowi.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji