Ryszard Ordyński
ORDYŃSKI Ryszard Stanisław Kazimierz (5 października 1878 Maków Podhalański – 13 sierpnia 1953 Warszawa)
reżyser, dyrektor teatru, aktor
Był synem Ignacego i Emilii Blumenfeldów, bratem Mariana Ordyńskiego. W 1896 ukończył gimnazjum im. Sobieskiego w Krakowie, a w 1901 wydział filozoficzny Uniwersytetu Jagiellońskiego. Następnie pracował jako nauczyciel gimnazjalny kolejno w Jaśle, Bochni i Krakowie. 18 stycznia 1903 w Wielopolu Skrzyńskim ożenił się ze Stefanią Stanik.
Od 1906 współpracował z „Nową Reformą”, w której zamieszczał m.in. recenzje teatralne, w 1907–08 był też współredaktorem „Gazety Powszechnej”. Od 1908 często wyjeżdżał za granicę, zapoznawał się z teatrem niemieckim, angielskim, rosyjskim, francuskim i pisywał na te tematy korespondencje do prasy polskiej.
W 1909 w Monachium zetknął się po raz pierwszy z Maxem Reinhardtem i wkrótce został przyjęty jako wolontariusz do zespołu Deutsches Theater w Berlinie. Podczas krótkich pobytów w Polsce współpracował przy wystawieniu Beatryks Cenci w Poznaniu (1909) i Majora Barbary w Krakowie (1910).
W lecie 1910 został asystentem Reinhardta, a z czasem samodzielnym reżyserem w jego zespole. Wystawił m.in. w Kammerspiele Zdobycie twierdzy Berg-op-zoom i Androklesa i lwa, ponadto kierował zespołem podczas zagranicznych tournées, m.in. w Ameryce (1912); w 1913 kierował przez pewien czas szkołą dramatyczną przy Deutsches Theater. W tym czasie ożenił się z aktorką niemiecką Kamilą Eibenschutz.

„New York Tribune” 16 kwietnia 1916 (www.loc.gov).
Na zaproszenie Ludwika Śliwińskiego wystawił 8 sierpnia 1913 w warszawskim Teatrze Nowości pantomimę Sumurun i sam grał rolę Garbusa. Od 1 kwietnia 1914 kierował w Warszawie Teatrem Nowoczesnym, ale wkrótce powrócił do Berlina, a w styczniu 1915 wyjechał do USA. Tu pracował jako reżyser w wielu teatrach, m.in. w operze w Bostonie, w teatrze Criterion w Nowym Jorku (wystawił tam Makbeta i Wesołe kumoszki z Windsoru), w Little Theatre w Los Angeles; w 1916 powierzono mu inscenizację wielkiego widowiska plenerowego Kaliban z okazji trzechsetlecia urodzin Szekspira.
W 1917–20 był głównym reżyserem Metropolitan Opera House w Nowym Jorku; wystawił m.in. Złotego kogucika. W tym czasie rozpoczął też współpracę z filmem jako scenarzysta, reżyser, a niekiedy i aktor. W 1919 był przez krótki czas w Polsce.
W 1920 po zakończeniu kontraktu z Metropolitan Opera wrócił na stałe do kraju. W końcu tego roku wyjechał jeszcze na kilka miesięcy do Ameryki z misją propagandową, zleconą przez rząd polski. Wiosną 1921 reżyserował Cezara i Kleopatrę w Teatrze Rozmaitości, a od października tego roku objął wraz z Ludwikiem Hellerem kierownictwo Towarzystwa Teatrów Stołecznych, które zarządzało trzema scenami: Komedia, Maska i Nowości. Na otwarcie tej ostatniej Ordyński wystawił Piękną Helenę.

Fot. Stanisław Brzozowski
W styczniu 1922 ustąpił z dyrekcji i odtąd mieszkał w Warszawie nie związany stałym kontraktem z żadnym teatrem. Często wyjeżdżał na krótsze lub dłuższe okresy za granicę, przede wszystkim do Ameryki, gdzie współpracował nadal z wytwórniami filmowymi. W Polsce reżyserował w tym czasie szereg sztuk w teatrach Warszawy i Krakowa. Ważniejsze z nich: Poskromienie złośnicy (Teatr Rozmaitości 1923), Uczta szyderców, Henryk IV (Teatr Polski 1924), Ktobądź (Teatr im. Słowackiego w Krakowie 1925), Kres wędrówki (Teatr Narodowy 1929), Magia (Teatr Nowy 1930), Volpone (Teatr Polski 1930), Kupiec wenecki (Teatr Polski 1934), Niedobra miłość (Teatr Narodowy 1936).

Od 1927 współpracował z polskimi wytwórniami filmowymi, reżyserując m.in. takie filmy jak: Uśmiech losu (1927), Mogiła nieznanego żołnierza (1927), Pan Tadeusz (1928), Dziesięciu z Pawiaka (1931), Amerykańska awantura (1936). Od 1934 był przewodniczącym Naczelnej Rady Przemysłu Filmowego w Polsce, współpracował także z Międzynarodowym Instytutem Filmu Naukowego.
Od 1937 mieszkał stale w Paryżu jako korespondent prasy polskiej. Po klęsce Francji wyjechał w 1940 do USA i tam podjął ponownie pracę w wytwórniach filmowych. W 1942–45 współpracował też z polskim Teatrem Artystów w Nowym Jorku.

Ryszard Ordyński wszedł w skład Komitetu Wykonawczego organizacji.
Źródło: ITI
W 1947 po powrocie do Polski nawiązał współpracę z Teatrem Wojska Polskiego w Łodzi, w sezonie 1948/49 kierował jego warszawską filią, Teatr Placówka, w którym wystawił Synów (1948) i Wesołe kumoszki z Windsoru (1949). W 1949–51 był zaangażowany jako reżyser w warszawskim Teatrze Polskim, a od 1951 do końca życia w Teatrze Nowym, gdzie wystawił Sen nocy letniej (1952). Ostatnią jego pracą reżyserską były Wesołe kumoszki z Windsoru wystawione w Teatrze im. Jaracza w Łodzi (18 marca 1953). W ostatnim okresie życia stan zdrowia nie pozwalał mu na bardziej ożywioną działalność reżyserską.
Wychowany w Krakowie pozostawał przez długie lata pod wpływem Tadeusza Pawlikowskiego i Stanisława Wyspiańskiego; w czasie pobytów za granicą nawiązał kontakty z wieloma wybitnymi ludźmi teatru i filmu, m.in. z Gordonem Craigiem, Konstantinem S. Stanisławskim, George’em B. Shawem, Charliem Chaplinem, Louisem Jouvetem. Niewątpliwie jednak największy wpływ na jego twórczość reżyserską wywarł Max Reinhardt. Mimo sukcesów odnoszonych za granicą Ordyński pozostawał stale w kontakcie z polskim środowiskiem teatralnym, często wracał do kraju i tu pracował, przenosząc na nasz grunt ciekawsze osiągnięcia europejskiej sztuki teatralnej, zarówno w dziedzinie repertuaru, jak i inscenizacji. Wilam Horzyca, analizując jego indywidualność artystyczną, pisał o „szerokim, rozlewnym liryzmie, który leżał u dna jego myśli i poczynań” i zwracał uwagę na pewną skłonność do eklektyzmu; kierunek, jaki Ordyński reprezentował, określił jako „widowiskowy iluzjonizm”.
Od 1910 zajmował się działalnością przekładową. Tłumaczył m.in. Majora Barbarę, Szklaną menażerię. Opublikował też w prasie wiele wspomnień i artykułów na tematy teatralne, które zostały zebrane w książce Z mojej włóczęgi (Warszawa 1939, wydanie zmienione Kraków 1956).
Bibliografia
Banaszkiewicz, Witczak; Lorentowicz: T. Polski; Łoza: Czy wiesz I (il.); R. Ordyński: Z mojej włóczęgi, Kraków 1956 (wstęp W. Horzycy, też il.; por. rec. E. Krasińskiego – Pam. Teatr. 1958 z. 3/4); Pam. Teatr. 1953 nr 2 (il.); Teatr 1954 nr 16 (A. Szyfman); Dokumenty osobiste, wycinki i programy ze zbiorów R.O., IS PAN.
Ikonografia
S. Wyspiański: Portret, pastel, 1897, repr. Katalog Działu Sztuki Powszechnej Wystawy Krajowej, Poznań 1929; S.I. Witkiewicz: Portret, pastel, 1927, repr. Wiad. Lit. 1929 nr 11; E. Caruso: Portret, karyk., rys., 1919, repr. Wiad. Lit. 1924 nr 8; Fot. pryw. i w rolach – IS PAN, MTWarszawa.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.
Uzupełnienia bibliograficzne
- Stanisław Ozimek: Ordyński (pierwotnie Blumenfeld) Ryszard Stanisław, [w:] Polski słownik biograficzny, t. XXIV, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1979 [wersja cyfrowa]