Wesoły Wieczór
Zespół teatru opierał się na artystycznych siłach Morskiego Oka. „Dekoracja sceniczna i kostiumy z Morskiego Oka stanowią barwne tło rewii” – informował „Kurier Warszawski”, zapowiadając premierę inaugurującą działalność teatru. Zapowiadano również konkurencyjne ceny biletów od 1 do 6 złotych, które pozwolą szlagierom muzycznym dotrzeć do szerokich rzesz odbiorców.
Pytanie, w jaki sposób udało się dyrektorowi Zygmuntowi Woyciechowskiemu zachować finansową równowagę w takich warunkach, pozostało bez odpowiedzi. Jednak teatr, przy wsparciu prasy, która obficie donosiła o każdej premierze, trzymał się mocno w teatralnej Warszawie.
Repertuar znany z Morskiego Oka był interpretowany na nowo, aranżacje popularnych melodii nieco zmieniane. To powodowało, że do Wesołego Wieczoru ściągała nie tylko robotnicza Wola, ale i śródmiejska publiczność. Dzięki temu, że rewia-matka została zamknięta w lipcu 1930 roku, teatr utrzymał się jeszcze przez ponad rok.
Co więcej, zmienił lokalizację z peryferyjnej, wolskiej, na reprezentacyjną – u zbiegu ulic Nowego Światu i Świętokrzyskiej. Przy Chłodnej 49 zaś otworzył się teatr Uśmiech Warszawy, prowadzony przez związanego z dotychczasową rewią kapelmistrza – Eugeniusza Koszutskiego.
W Wesołym Wieczorze prezentowane były z inicjatywy Z. Woyciechowskiego przedstawienia dla dzieci, czerpiąc z bogatej oferty produkcji Tymoteusza Ortyma. Prezentowano więc m. in. Króla śpiocha i Błazenka (2 marca 1930), Kopciuszka z cudownym dzieckiem – Ninką Wilińską w roli głównej.
Ewa Hevelke (2017)
Siedziby
- 18 stycznia 1930 – 22 września 1930: Chłodna 49, w sali kinowej na 1500 miejsc
- 23 września 1930 – 31 sierpani 1931: Nowy Świat 63, sala na 1000 miejsc.
Bibliografia
- Edward Krasiński, Warszawskie sceny 1918-1939, PIW, Warszawa 1976;
- Ludwik Sempoliński, Wielcy artyści małych scen, Czytelnik, Warszawa 1977;
- Feliks Parnell, Moje życie w sztuce tańca. Pamiętniki z lat 1897–1947, GRAKO, Kraków 2003.
Sezon: 1929 / 1930
Kierownictwo
dyrektor:
Zygmunt Woyciechowski
kierownik administracyjny:
Leon Rogiński
Zespół artystyczny
scenografowie: Gena Galewska
choreografowie i reżyserzy ruchu scenicznego: Eugeniusz Koszutski, Feliks Parnell
dyrygenci: Zygmunt Wiehler
aktorzy: Jadwiga Bukojemska, Maria Gabrielli-Gabryłowicz, Zizi Halama, Nelly Herten, Bolesław Horski, Bolcio Kamiński, Jerzy Klimaszewski, Julia Kraszewska, Julian Krzewiński, Adam Leliwa, Włodzimierz Macherski, Maria Merlińska, Maria Nowicka, Marian Rentgen, Czesław Skonieczny, Wacław Sowiński, Lena Żelichowska, Janina Zembianka
śpiewacy: Lucyna Messal
balet:
zespół:
Halina Heinrich,
Stanisław Heinrich,
Konrad Ostrowski,
Janina Prokopiakówna,
Marian Winter
akompaniatorzy i korepetytorzy: Aleksander Sienkiewicz