Stanisław Sielański
SIELAŃSKI Stanisław, właśc. S. Nasielski (8 VIII 1899 Łódź - 28 [?] IV 1955 New York), aktor. Studiował prawo na Uniw. Warsz., a następnie uczył się w Warsz. Szkole Dramatycznej. Występować zaczął prawdopodobnie na scenach łódz., później zaś przeniósł się do Warszawy, gdzie początkowo występował na scenach dram. w niewielkich rólkach, przeważnie komediowych, szybko jednak przeszedł na sceny kabaretów, t. rewiowych i komedii muz., sporadycznie tylko występując w rolach dramatycznych. Celował w odtwarzaniu typów charakterystycznych. Występował w: T. im. Fredry (sez. 1923/24), t. Stańczyk (1924), dorywczo w T. Polskim (sez. 1924/25), t. Olimpia (1926-27), t. Morskie Oko (1928-29), t. Gong w Łodzi i Krakowie (1929), ponownie w t. warsz.: Morskie Oko (1929-31), Wesołe Oko (1931), T. Ateneum jako Kalle w "Kapitanie z Koepenick" (listopad 1932), znowu w t. Morskie Oko (sez. 1932/33), w T. Nowa Komedia w roli Krzepińskiego w "Firmie" (wrzesień 1933), w t. Rex (1933), w kabarecie "Casanova", który też przez pewien okres prowadził (1933), w t. Stara Banda (1934), t. Hollywood (1935), T. Aktora (lipiec 1935), T. Letnim w kom. muz. "Szczęśliwy pech" (od sierpnia 1935), T. Ateneum w roli Klejka w "Gałganduchu, czyli Trójce hultajskiej" (grudzień 1935), w t. Cyrulik Warszawski (1936-37), t. Wielka Rewia (1937), T. Kameralnym w komedii "Dom wariatów" (grudzień 1938), w T. 815, m.in. w tyt. roli w operetce "Baron Kimmel" (1939). Był też popularnym aktorem filmowym i w 1931-39 grał w kilkudziesięciu pol. filmach. Podczas II wojny świat. przebywał początkowo w Rumunii, gdzie od listopada 1939 występował z zespołem aktorów warsz. w Bukareszcie i w innych miastach w roli Bęczkowskiego ("Uciekła mi przepióreczka"). Od lutego 1940 z tymże zespołem grał w Paryżu i na prowincji we Francji. Od 1941 mieszkał w Nowym Jorku. W 1942-45 należał do zespołu Polskiego T. Artystów i występował w Nowym Jorku oraz w objazdach w wielu miastach USA. Występował też w amer. telewizji. Po II wojnie świat. przebywał na emigracji. W 1953 w Nowym Jorku obchodził dwudziestopięciolecie pracy artystycznej. Bibl.: Jewsiewicki: Materiały; Krasiński: Teatr Jaracza; Łoza: Czy wiesz I; Marczak-Oborski: Teatr czasu wojny (il.); Sempoliński: Wielcy artyści (il.); Dz. pol. i Dz. Żołnierza 1953 nr 287, 1955 nr 105; J. Galewski: Pamiętnik, IS PAN. Film.: 1932 - 10% dla mnie, Romeo i Julcia; 1933 - Przybłęda, Zabawka; 1934 - Śluby ułańskie; 1935 - Kochaj tylko mnie, Manewry miłosne, Rapsodia Bałtyku; 1936 - Będzie lepiej, Jadzia, Jego wielka miłość, Pan Twardowski, Papa się żeni, Straszny dwór; 1937 - Dorożkarz nr 13, Królowa przedmieścia, Książątko, O czym marzą kobiety, Pani minister tańczy, Trójka hultajska, Ty, co w Ostrej świecisz Bramie, Ułan księcia Józefa; 1938 - Kobiety nad przepaścią, Rena, Serce matki, Sygnały, Szczęśliwa trzynastka. Zapomniana melodia; 1939 - Doktor Murek, O czym się nie mówi, Przez łzy do szczęścia, Włóczęgi. Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973