Léo Delibes
Ur. 21 II 1836, Saint-Germain-du-Val. Zm. 16 I 1891, Paryż. Leo Delibes był wychowankiem Konserwatorium Paryskiego. Studiował tam solfeż, grę na fortepianie i organach oraz harmonię i kompozycję - te ostatnie pod kierunkiem Adolfa Adama. Za wstawiennictwem Adama otrzymał również posadę akompaniatora w operowym Teatrze Lirycznym oraz stanowisko organisty w kościele Św. Piotra w Chaillot. Dla Teatru Lirycznego pisze Delibes swoje pierwsze opery, m. in.: "Deux sous de Charbon" ("Dwa grosze węglarza", 1855), "Maltre Griffard" ("Mistrz Griffard"), "Le jardinieur et son seigneur" ("Ogrodnik i jego pan"). Komponuje też szereg operetek dla paryskich teatrzyków. W 1863 zostaje akompaniatorem, a w 2 lata potem - drugim kierownikiem chóru w Operze paryskiej. Właściwą karierę artystyczną Delibes'a zapoczątkowała muzyka do baletu "La source" ("Źródło") - pisana wraz z kompozytorem polskiego (prawdopodobnie) pochodzenia L. Minkusem. Balet "Coppelia" (Coppelia ou la fille aux yeux d'emall", 1870) stał się jednym z najpopularniejszych utworów tego rodzaju. Dalsze ciekawsze dzieła Delibes'a to opera komiczna "Le roi l`a dit" ("Król powiedział") i balety "Naila" oraz "Sylwia". Utwierdziły one pozycję Delibes'a na gruncie muzyki baletowej. W 1877 otrzymuje on order Legii Honorowej, w 1884 obejmuje wyższy kurs kompozycji w Konserwatorium Paryskim i wreszcie w 1884 zaliczony zostaje w poczet członków Akademii. W tym czasie poświęca się już prawie wyłącznie muzyce operowej. Pisze wielką scenę dramatyczną pod tytułem "La mort d'Orphee" ("Śmierć Orfeusza"), dalej opery "Jean de Nivelle" i "Lakme". Śmierć przerwała mu pracę nad 5-aktową operą "Kassya" (czyli "Kasia", rzecz bowiem dzieje się w Polsce na Pokuciu), dokończoną później przez Masseneta. Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997