Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim
Misterium Mikołaja z Wilkowiecka to pierwszy znany i najgłośniejszy dramat staropolski. Autor, kaznodzieja i pisarz religijny, prowincjał Zakonu Paulinów, pod koniec życia został podniesiony do godności przeora w Rzymie. Nie obce mu więc były średniowieczne misteria, popularne w Europie widowiska o charakterze religijnym, tematycznie związane przede wszystkim z Nowym Testamentem. Wraz ze schyłkiem epoki gatunek ten na Zachodzie zaczął tracić swą żywotność, natomiast w Polsce rozwinął się dopiero w dobie renesansu. Misteria nabrały charakteru bardziej świeckiego, grano je nie tylko w kościołach. Historyja ilustrująca wydarzenia Wielkiej Nocy wędrowała przez polskie sceny przez 400 lat. Głośna inscenizacja Kazimierza Dejmka ze scenografią Andrzeja Stopki w łódzkim Teatrze Narodowym [Nowym] w 1961 dała początek pewnej tradycji teatralnej. Piotr Cieplak zerwał z tym kanonem i stworzył misterium na wskroś współczesne, przeniknięte duchem wiary, ewangeliczną prostotą. Widowisko telewizyjne jest rejestracją przedstawienia przygotowanego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, którego premiera odbyła się w grudniu 1994 roku.