U Machulskich na Ochocie
Aniśmy się obejrzeli, a to już szósty sezon Teatru Ochoty — Ośrodka Widza, jak głosi pełna nazwa placówki, mieszczącej się w gościnnych wnętrzach domu kultury przy ul. Reja 9. Ogląda się tu spektakle, niemal zawsze żywo dyskutowane, bo rozmowa z publicznością stanowi zawsze akt ostatni spektaklu.
Tak jest i tym razem, po ostatniej premierze sztuki Jana Szymańskiego Krzywa płaska, która właśnie weszła na afisz. Napisana z dedykacją dla tej sceny, niesie łubiane tu tematy nie podlegające jednoznacznym osądom: problem transplantacji, jego oceny moralne, etyczne. Reżyserował Jan Machulski w dekoracjach Ewy Arcinowsklej. Grają: H. Chrobak, J. Nowicka, T. Bogucki, J. Leśniewski, K. Zarzycki.
— Co dalej w sezonie? — pytamy Jana Machulskiego. sprawującego wraz z Haliną Machulską artystyczne kierownictwo teatralnego ośrodka.
Jan Englert wyreżyseruje tu Ibsenowską Norę z Haliną Chrobak w tytułowej roli, z Krzysztofem Kiersznowskim i Januszem Leśniewskim w rolach wiodących. Machulski weźmie na warsztat głośną sztukę Wampiłowa Rozstanie w czerwcu. Te pozycje poszerzą repertuar sceny, w którym utrzymują się stale: Diabelska góra, Letnicy Gorkiego i Egzamin Gawlika.
Od trzech lat ma Ochota swoją plenerową scenę w Zamościu. Lansując hasło „polskiego Avignonu” wystawiali tam Szekspirowskiego Hamleta, Romeo i Julię. Latem 78 — także z udziałem studentów łódzkiej PWSTFiTV — Otello. Zapowiada się więc prawdziwy serial z Szekspira.
Sercem „Ochoty" pozostaje nadal ruch miłośników i zespołów społecznej działalności artystycznej skupiony wokół teatru. Teatrzyki dziecięce, kluby młodzieżowe, obozy szkoleniowe organizowane przy wydatnej pomocy ZZ Prac. Kultury i Sztuki — wszystko to poszerza krąg miłośników Melpomeny. Wierny swoim ideom Teatr Ochoty prowadzi, przy pomocy swoich aktorów i podopiecznych, pożyteczne akcje „Teatr — szkole”, poznaje z tą dziedziną sztuki najmłodszych — przedszkolaków.
Pamiętajmy o tym, odwiedzając skromne progi podczas wieczornych spektakli.