Jedna z najpopularniejszych operetek w historii wraca na krakowską scenę w nowej inscenizacji
W ostatni weekend karnawału Opera Krakowska zaprasza na premierę operetki autora "Księżniczki czardasza" Imre Kalmana. "Hrabina Marica" pojawia się na krakowskiej scenie na wyraźne życzenie publiczności.
Rzecz jest o miłości prawdziwej, wolnej od zależności takich, jak majątek, pozycja towarzyska czy hierarchia społeczna, choć o tych okolicznościach najczęściej się tu mówi. Dzieło może się więc podobać, wszak ucieleśnia skryte tęsknoty dużej części ludzkości.
Na dodatek Kálmán uwodzi efektownymi melodiami, zabarwionymi węgierskim folklorem i cygańską nutą. Wiele arii i duetów oderwało się od pierwotnego dzieła, zyskało samodzielną popularność jak choćby czardasz Maricy "Gdy cygańska piosnka płacze", duet Maricy i Żupana "Ach, jedź do Varasdin" czy nieśmiertelna aria Tassila "Graj, Cyganie!".
- Lekka "muza" okazuje się być gatunkiem bardzo wymagającym. Muzyka pełna jest nieśmiertelnych przebojów i z całą pewnością stanowi najmocniejszą stronę tego tytułu - mówi reżyser spektaklu Paweł Aigner. Jak dodaje, fabuła niepozbawiona dowcipu, ale i melancholii, jest także bardzo interesująca i ponadczasowa.
Kostiumy przygotowała Zofia de Ines, która przyznaje, że operetka daje możliwość zrealizowania kostiumów o walorach czysto estetycznych. - Projektując, zawsze opieram się na tym, co dzieje się we współczesnej modzie i sztuce. Kostiumy nie są potraktowane zupełnie poważnie. Moje kreacje są pewnego rodzaju żartem na temat stroju.
Chciałam, aby znalazł się w nich dowcip i elegancja. Odtwórczyniami ról tytułowych będą gwiazda Opery Krakowskiej Wioletta Chodowicz oraz Marcelina Beucher. Dla pierwszej sopranistki będzie to debiut w gatunku operetki.
- Praca nad rolą jest bardzo wymagająca. Tak na scenie jak i w życiu te najprostsze rzeczy jest najtrudniej przekazać - wyznaje śpiewaczka. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Tomasz Tokarczyk. W pozostałych rolach zobaczymy m.in. Przemysława Reznera, Janusza Ratajczaka i Bożenę Zawiślak-Dolny.
Piątek-niedziela, 24-26 lutego, godz. 18.30, Opera Krakowska.
Kolejne spektakle 3, 4 i 5 marca.