Artykuły

Najlepsi reżyserzy i ich spektakle w walce o nagrodę

Jan Klata, Janusz Opryński, Piotr Ratajczak, Iwan Wyrypajew i Agata Duda-Gracz — ci twórcy będą starali się o Laur Konrada, najwyższe wyróżnienie, które można zdobyć podczas XVIII edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej, który w sobotę 5 listopada rozpocznie się w Katowicach.

Jest to najważniejszy festiwal teatralny w naszym regionie i jeden z nielicznych w kraju poświęconych sztuce reżyserii. Tak było od zawsze, choć reguły przyznawania nagród i selekcji spektakli konkursowych ulegały zmianom. Kiedyś był to przegląd przeznaczony dla twórców, którzy debiutowali na scenie nie dalej niż 15 lat wcześniej.

O nagrody walczyły również przedstawienia telewizyjne. Obecnie — już trzeci rok — jest tak, że o Laur Konrada walczą po prostu reżyserzy świetnych spektakli. Nawet tacy, którzy mają już na swoim koncie statuetki przywiezione z Katowic. A w konkursie brak (od dawna) spektakli Teatru Telewizji.

W tym roku postanowiono jednak nawiązać do pierwotnej formuły Interpretacji, jeżeli chodzi o dokonania młodych reżyserów. Czwórka z nich wystartuje w konkursie „Młode Interpretacje", w którym do zgarnięcia jest 5 tys. zł. W ramach niego zobaczymy: Zrób siebie Marty Ziółek teatru Komuna Warszawa (6 listopada, godz. 17.30), Drugi spektakl Anny Karasińskiej z Teatru Polskiego w Poznaniu (7 listopada, godz. 17.30), Versus Jędrzeja Piaskowskiego Teatru Nowego z Poznania (8 listopada, godz. 17.30) oraz Krzywicka/Krew Aliny Moś-Kerger z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy (8 listopada, godz. 20). — To przedstawienia, które pokazują pewną zbiorowość. Warto się jej przyjrzeć — mówi Wojciech Majcherek z komisji selekcyjnej. Zwycięzcę wyłoni pięcioosobowe jury, które będzie również oceniać spektakle w konkursie głównym. Zasiądą w nim: Roman Dołżański, krytyk z Rosji, aktor Adam Ferency, kompozytor Paweł Mykietyn oraz reżyserzy Agnieszka Glińska i Lech Majewski.

A jakie spektakle staną do walki o mieszki jurorów (każdy z nich zawiera 11 tys. zł) i Laur Konrada (przyznany zostanie wówczas, kiedy jeden z reżyserów otrzyma przynajmniej 3 mieszki)? Wszystkie zakwalifikowane przedstawienia łączy jeden motyw przewodni, a jest nim przemoc. — W tym roku chcemy pokazać państwu spektakle, które w różny sposób mówią o przemocy, bowiem ma ona również miejsce w naszej rzeczywistości, w kulturze także - mówi Katarzyna Janowska, dyrektor artystyczna Festiwalu „Interpretacje". Konkursowe zmagania zainauguruje 5 listopada (godz. 16.30) spektakl Biała siła, czarna pamięć [na zdjęciu] w reżyserii Piotra Ratajczaka z Teatru Dramatycznego w Białymstoku, powstały w oparciu o reportaże Marcina Kąckiego, a przedstawiający problem neofaszymu na Podlasiu. 7 listopada (godz. 19.30) widzowie zobaczą produkcję Teatru Provisorium w reżyserii Janusza Opryńskiego Punkt zero: Łaskawe inspirowany książką Jonathana Littella, opowiadającą o zbrodniach II wojny światowej widzianej oczami niemieckiego oficera Maxa Aue. Kolejnym spektaklem konkursowym będzie pokazana 9 listopada (godz. 19) Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła w reżyserii Agaty Dudy-Gracz z Teatru Muzycznego w Gdyni. Odwołuje się ona do średniowiecznej legendy o dziewczynie, która postanawia zostać świętą. Z kolei 11 listopada (godz. 19) zobaczymy Nieznośnie długie objęcia w reżyserii Iwana Wyrypajewa z Teatru Powszechnego w Warszawie. Spektakl przedstawia losy czwórki bohaterów, których drogi przecinają się ze sobą w Nowym Jorku. Ostatnim ze spektakli konkursowych będzie Wróg ludu Henryka Ibsena w reżyserii Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Zaplanowano go na 12 listopada (godz. 19). Akcja przedstawienia rozgrywa się w uzdrowisko, które staje się polem konfliktu. Festiwal zakończy 13 listopada (godz. 18) jedyny w programie spektakl mistrzowski. To Podopieczni w reżyserii Pawła Miśkiewicza, na podstawie tekstu Elfriede Jelinek ze Starego Teatru w Krakowie z udziałem Krzysztofa Globisza, który powraca po ciężkiej chorobie na scenę. Prezentacje odbywać się będą w Teatrze Śląskim, Pałacu Młodzieży oraz w Mieście Ogrodów.

W programie tegorocznych Interpretacji znalazły się również spektakle dla dzieci katowickiego Teatru Ateneum Miłość do trzech pomarańczy oraz Animacje, premiera Teatru Śląskiego, debata o przemocy (10 listopada o godz. 17 w Strefie Centralnej), spektakle teatru telewizji (od 5 do 12 listopada o godz. 11 w kinie ASP) oraz wydarzenia zaplanowane w ramach projektu Reaktor Katowice.

Bilety na przedstawienia kosztują od 20 do 80 zł. Są dostępne w sieci Ticketportal oraz w kasach Teatru Śląskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji