Artykuły

Festiwal rośnie i wychodzi z teatru

Kontrowersyjny Wróg ludu w reż. Jana Klaty i głośne tegoroczne nowości, wyreżyserowane przez Michała Zadarę i Marcina Libera — to mocne propozycje Festiwalu Nowego Teatru. Zobaczymy 11 spektakli. Rezerwacja biletów od poniedziałku.

Trzecia edycja odnowionej formuły Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, organizowanych przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej od 1961 roku, potrwa od 18 do 26 listopada.

Festiwal Nowego Teatru koncentruje się na prezentacji młodego, nowoczesnego teatru, który całkowicie przewartościował pojęcie tekstu dramatycznego, dlatego trzon programu stanowią spektakle czerpiące z języka nowych mediów. To jednocześnie gorące, szeroko dyskutowane premiery w polskim teatrze. Twórcy nowej festiwalowej formuły — Jan Nowara, dyrektor teatru, i Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowy Festiwalu Nowego Teatru, stopniowo oswajają rzeszowską publiczność z językiem teatru współczesnego. — Festiwal nie jest przypadkowym zestawieniem kilku bądź kilkunastu spektakli. Jest festiwalem z kluczem, który jest efektem „nasłuchiwania" rzeczywistości poprzez teatr — tłumaczy Puzyna-Chojka. — Sezon 2015/2016 upłynął pod znakiem konstruowania scenariuszy rychłej katastrofy i projektujących nowe formy życia. Artystyczne fantazje na temat przyszłości rodzą się niemal zawsze w atmosferze apokaliptycznej gorączki, zwiastującej kres zachodniej demokracji i europejskiej wspólnoty. Stąd zadziwiająca obecność w tym „nowym teatrze" starych tekstów (Eurypidesa, Ibsena, Czechowa, Dąbrowskiej, Becketta), poddanych jednak znaczącym korektom. Stąd „Koniec i… początek" — koniec dotychczasowego porządku oraz narodziny nowego świata — wyznaczą nadrzędny temat tegorocznej edycji — dodaje.

Aby wyłowić z bogatej oferty repertuarowej polskich scen te spektakle, które odważnie diagnozują nasz rozpadający się świat, obejrzała około 50 spektakli w teatrach w całej Polsce.

Niektóre z festiwalowych propozycji będą prezentowane w sali WDK oraz klubie studenckim Pod Palmą.

Festiwal rozpoczyna się w piątek 18 listopada. Wczesnym popołudniem na WSIiZ odbędzie się instalAkcja w reż. Kuby Falkowskiego Profil pośmiertny, a wieczorem — na teatralnej scenie świetny spektakl gospodarzy festiwalu Beksiński. Obraz bez tytułu w reż. Jerzego Satanowskiego. Po nim w Szajna Galerii zostanie pokazany film Wojciecha Radtke Ślady z improwizacją muzyczną Irka Wojtczaka.

19 listopada, w sali rzeszowskiego WDK (Okrzei 7), zobaczymy Śmierć siedzi na gruszy i się nie ruszy Pilgrima/Majewskiego wg dramatu Witolda Wandurskiego w reż. Kuby Falkowskiego, spektakl Teatru im. Jaracza w Łodzi. To wciąż dopiero rozgrzewka przed częścią konkursową festiwalu, która zaczyna się 20 listopada spektaklem Wróg ludu wg Henryka Ibsena w reż. Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W konkursie zostanie pokazanych siedem spektakli. Także: Nocami i dniami będę tęsknić za tobą Zuzanny Bućko i Szymona Bogacza wg Nocy i dni Marii Dąbrowskiej w reż. Julii Mark (Teatr Polski w Bielsku-Białej), Orestes Eurypidesa w reż. Michała Zadary, zrealizowany w warszawskiej Zachęcie (spektakl w klubie Pod Palmą przy ul. Cichej), Krew na kocim gardle Rainera Wernera Fassbindera w reż. Anji Sušy (Teatr Polski w Bydgoszczy), Pogorzelisko Wajdiego Mouawada w reż. Cezarego Ibera (Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie), Być jak dr Strangelove Jarosława Murawskiego w reż. Marcina Libera (Teatr im. Szaniawskiego, Wałbrzych) i Czekając na Godota Samuela Becketta w reż. Michała Borczucha (Teatr im. Jaracza w Łodzi).

Jak co roku festiwalowi towarzyszyć będzie wiele artystycznych zdarzeń, jednym z nich będzie impreza multimedia/KONTEKSTY, akcentująca wpływ nowych mediów na współczesną sztukę, pod hasłem „Ślady". — Wybierając hasło, nawiązujące do twórczości związanego z Rzeszowem Józefa Szajny (który w 1993 r. zrealizował spektakl pod tym tytułem), chcieliśmy sprowokować artystów do poszukiwania nowych form utrwalania poprzez sztukę śladów obecności ludzi, miejsc, przedmiotów. W ramach tego nurtu festiwalowego zaprezentujemy między innymi — przygotowaną na zamówienie — instalAkcję Profil pośmiertny Kuby Falkowskiego, który podejmuje temat nowej formy „życia po życiu" — zaprasza Joanna Puzyna-Chojka.

Odbędą się też debaty (między innymi o „sensie i nonsensie krytyki teatralnej"), spotkania z twórcami, warsztaty edukacyjne, konferencja naukowa o nowych mediach w teatrze i szkice sceniczne najnowszego polskiego dramatu. Poza konkursem festiwalowym odbędą się pokazy skoncentrowane na wykorzystaniu multimediów, a także inne wydarzenia edukacyjno-artystyczne: czytania performatywne, spotkania z twórcami, panele dyskusyjne

Ceny biletów na spektakle wahają się od 30 zł do 80 zł. Ta najwyższa cena dotyczy spektaklu w reż. Jana Klaty.

Rezerwacji można dokonywać już od poniedziałku. Udział w debatach i konferencjach jest darmowy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji