Artykuły

Na falach nowego teatru

Wielkie powroty, odważne premiery i goście z całego świata. W najbliższy czwartek rozpoczyna się 21. edycja Konfrontacji Teatralnych.

Program tegorocznej odsłony wydarzenia można podzielić na trzy nurty: cykl prezentacji świeżych i ważnych polskich spektakli, przegląd najciekawszych propozycji zagranicznych i wykraczający poza te kryteria monumentalny spektakl Krystiana Lupy.

Jak rodzi się faszyzm?

Będzie to pierwsza wizyta jednego z najwybitniejszych twórców polskiego teatru w Lublinie. Spektakl Plac bohaterów oparty na dramacie Thomasa Bernharda opowiada o rodzącym się faszyzmie i współpracy jego rodaków z Hitlerem.

Lupa po raz kolejny sięga po dramat austriackiego pisarza, korzystając z charakterystycznych dla niego powściągliwości i minimalizmu. — Ta opowieść niebezpiecznie rymuje się z teraźniejszością. Myślę, że dziś powinniśmy jej wnikliwie wysłuchać — mówi Janusz Opryński, dyrektor festiwalu. Spektakl powstał w Litewskim Narodowym Teatrze Dramatycznym w Wilnie. Na Litwie został nagrodzony czterema Złotymi Krzyżami (najwyższa nagroda teatralna w tym kraju) za najlepsze przedstawienie, dla najlepszego aktora i aktorki oraz za najlepszą realizację wideo. Plac bohaterów będzie jedynym spektaklem, który zobaczymy w sali operowej Centrum Spotkania Kultur.

Zza wielkiej wody

Tegoroczna edycja festiwalu to także wielkie powroty. Po raz drugi w Lublinie wystąpi, ciepło przyjęta w ubiegłym roku, amerykańska performerka Penny Arcade. Tym razem powróci z nowym projektem pt. Longing lasts longer. Powraca też świetnie znany lubelskiej publiczności niemiecko-brytyjski kolektyw Gob Squad. Konfrontacje są koproducentem ich najnowszego spektaklu pt. War and peace. To swobodna impresja na temat wielkiej powieści Lwa Tołstoja Wojna i pokój, która dla artystów jest punktem wyjścia do rozmowy o wolności, bezpieczeństwie i odpowiedzialności.

Z Barcelony przyjedzie natomiast grupa Senor Serrano, która szturmem zdobywa największe festiwale w Europie i na świecie. W swoich spektaklach zjawiskowo wykorzystuje wszelkie możliwe technologie. Na Konfrontacjach pokaże dwa spektakle: A House in Asia" i Birdie (premierowo). A z Tokio do Lublina przyleci Toshiki Okada, jeden z najważniejszych artystów japońskiego teatru i twórca nowej, wyjątkowej formy scenicznej.

Teatr o teatrze

W nurcie polskich propozycji znajdziemy m.in. pokazywany już w lubelskim Teatrze Starym debiut reżyserski Anny Karasińskiej Ewelina płacze. Tę propozycję wyprodukowaną w TR Warszawa śmiało można nazwać największą niespodzianką minionego sezonu. Stworzone przez młodą absolwentkę łódzkiej szkoły filmowej przedstawienie znalazło się niemal we wszystkich rankingach w gronie pięciu najlepszych tytułów. Reżyserka zręcznie wykorzystała tu specyficzną sytuację teatralną, aby opowiedzieć o możliwości bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne narracje. Tekst jest mieszaniną fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. W spektaklu aktorzy próbują zagrać siebie samych, wyobrażonych przez kogoś innego.

Nowy język artystyczny

W programie znalazło się też kolejne przedstawienie Karasińskiej pt. Drugi spektakl. To błyskotliwa, zaskakująca i wzruszająca opowieść o teatrze, publiczności, a przede wszystkim o aktorach Teatru Polskiego w Poznaniu, w którym zrealizowała spektakl.

Mocnym punktem polskiego nurtu będzie z pewnością Kantor Downtown stworzony w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Spektakl powstał w stuletnią rocznicę urodzin Tadeusza Kantora. Inspirowany jest postacią wybitnego wizjonera teatru, a także działalnością legendarnej dyrektorki teatru La MaMa Ellen Stewart oraz amerykańskich artystów, którzy tworzyli nowojorską scenę awangardową lat 70. i 80.

Kolejnym gościem, który wraca do Lublina będzie wałbrzyski Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego. Na Konfrontacjach zobaczymy spektakl Schubert. Romantyczna kompozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy. W przedstawieniu wyreżyserowanym przez Magdalenę Szpecht głównym bohaterem jest muzyka, której towarzyszą przetworzone wątki z biografii romantycznego kompozytora Franza Schuberta. Ze sceny usłyszymy m.in. jego najsłynniejszy utwór Śmierć i dziewczyna. — Większość ze spektakli w nurcie polskim stworzona została przez młodych, niezależnych twórców, którzy wyznaczają trendy we współczesnym teatrze i tworzą nowy język artystyczny — zapowiada Marta Keil, kuratorka Konfrontacji Teatralnych.

21. edycja Konfrontacji Teatralnych odbędzie się od 6 do 15 października. Karnety w cenie od 300 zł do 500 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji