Artykuły

Czarodziejski kalosz

baśń sceniczna w 7 obrazach G. Matwiejewa, Przekład polski W. Pareckiej. Reżyseria: Alojzy Smolka i Janusz Tański.

Rozwój teatrów lalek - to jedna ze zdobyczy kulturalnych Polski Ludowej. W okresie przed wojennym były teatry lalek mało na ogół znane i jeśli notowano przedstawienia kukiełkowe, to z rzadkich okazji tak zwanych ,,szopek politycznych". Imprezy te miały zazwyczaj charakter czy­sto zarobkowy - i to decydowało o poziomie przedstawień.

Wspaniały rozkwit teatrów kukiełkowych w Związku Radzieckim, a zwłaszcza słynnego teatru lalek Obrazcowa - stał się wzorem dla pomyślnego rozwoju tej gałęzi sztuki na terenie Polski. Mamy dziś teatry lalek w War­szawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Toruniu, Wałbrzychu itd., itd. Powstał rów­nież i rozwija się bardzo pomyślnie opolski teatr lalek, pracują­cy pod kierownictwem zasłużo­nego działacza kulturalno-oświatowego Opolszczyzny, Alojzego Smolki.

Od dwóch lat objeżdża opolski teatr kukiełkowy miasta i wsie Opolszczyzny i bawi najszersze rzesze młodocianych miłośników teatralnych uroczymi przedstawieniami.

Ostatnio wystawił Smolka piękną baśń sceniczną, wywodzącą się z repertuaru radzieckiego teatru Obrazcowa pt. "Czarodziejski kalosz". Tekst baśni opraco­wał znany pisarz radziecki G. Matwiejew - przekład polski W. Pareckiej.

"Czarodziejski kalosz" wpro­wadza nas w baśniowy świat zwierząt leśnych, ale baśń ma realistyczne podłoże i sugeruje widzom słuszny morał, dowodzący, że nie należy obawiać się walki z krzywdą i wyzyskiem silniejszych, że trzeba tylko zdobyć się na odwagę, by walkę taką wygrać.

Inscenizacja opolska poszła po linii nagrodzonych w czasie Fe­stiwalu Sztuk Radzieckich przed­stawień warszawskiego teatru ,,Baj" i teatru "Pinokio" w Ło­dzi. Niemniej jednak lalki i oprawa dekoracyjna wykonane zostały we własnym zakresie opolskiego teatru lalek. Projekty lalek opracowali: Salomea Ga­wrońska i Alojzy Smolka. Pro­jekty ciekawe i wyraziste. Razi jedynie lalka lisa, daleka zwła­szcza w kolorze od realistycznej prawdy. Wprowadza to niepo­trzebnie w błąd młodego widza teatralnego - i dlatego jest nie­słuszne. Inne lalki i dekoracje wykonane precyzyjnie i w miłej dla oka formie.

Wykonanie całości spektaklu - dzięki czujnej opiece reżyser­skiej Alojzego Smolki i Janusza Tańskiego - jest bardzo spraw­ne. Lalki poruszają się składnie, głosy wykonawców są dobrze zestrojone z charakterem lalek - i co najważniejsze brzmią wyra­ziście. Nie da się, niestety, powie­dzieć tego o stronie wokalnej, w której zatraca się wyrazistość tekstu.

Jedyny "żywy" aktor, biorący udział w przedstawieniu - to grający rolę gajowego Ryszard Bajor. Gra z dużą swobodą, na­wiązuje dobry kontakt z widow­nią, niepotrzebnie tylko przerysowuje postać, nadużywając sztucznego, piskliwego głosu i gestu. Dla najmłodszych widzów nie bardzo to dydaktyczne.

Z innych wykonawców wymie­nić należy: Kazimierę Borzyn, F. Sroczyńską, J. Staniewicz, Kazi­mierę Nud, S. Krupiankę, Z. Szmandzika, J. Tańskiego i W. Gułyna.

Spektakle "Czarodziejskiego kalosza" cieszą się zasłużonym powodzeniem nie tylko wśród najmłodszych, ale i dorosłych widzów. Stwierdzenie to starczy za wszelkie dalsze pochwały.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji