Artykuły

Mad Adam

Soplicowo — owocilpoS. Suplement, reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy w Warszawie.


Suplement jest zwieńczeniem wyreżyserowanego przez Cieplaka cyklu czytań ksiąg Pana Tadeusza, tam padły „wszystkie słowa" wieszcza, tu nie pada żadne. Tam soplicowska wyobrażona polska arkadia podszyta była krytyką narodowych wad i ironią, tu — pozbawiona autorefleksji, oparta na rekonstrukcjach i rytuałach, zamienia się w swoje przeciwieństwo, owocilpoS. Na odgrodzonym siatką od reszty świata klepisku wegetuje polskie plemię. Czas spędza na odgrywaniu zapamiętanych z Pana Tadeusza scen: tańczy poloneza, rekonstruuje spory i pojedynki pod dyktando swoich władców. W warstwie wizualnej spektakl jest połączeniem teatru Tadeusza Kantora z filmowym Mad Maxem. Cieplakowi nie chodziło raczej o głębszą refleksję nad przyczynami samozamknięcia, ich wizja też nie należy do specjalnie odkrywczych czy oryginalnych. To wizualizacja końca drogi, która rozpoczyna się od ksenofobicznych wypowiedzi, antyimigranckich i antyzachodnich. I próba odpowiedzi teatru na szaleństwo rzeczywistości, w której minister kultury z urzędnikami bierze udział w uroczystej rekonstrukcji ślubu rotmistrza Pileckiego. A MON planuje pod hasłem „Wojsko Polskie jako wielopokoleniowy orędownik służby wartościom chrześcijańskim" odtworzyć podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie odsiecz wiedeńską, z szarżą polskiej husarii na muzułmańskie wojska wezyra Kary Mustafy.
 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji