Musica Polonica Nova. Po wieczorze operowym
Muzyczna bajka Hanny Kulenty, opera dokumentalna o kulisach obrad Okrągłego Stołu Tadeusza Wieleckiego oraz Sonata nr 16 Krzysztofa Knittla z udziałem Orkest de Ereprijs wypełniły drugi wieczór jubileuszowego festiwalu Musica Polonica Nova.
Prapremierowe pokazy operowych jednoaktówek w reżyserii Piotra Bikonta odbyły się przy wypełnionej po brzegi widowni Sceny na Świebodzkim. Wieczór otworzyła bajkowa "Island" Hanny Kulenty. Opowiadana z głośników historia małej dziewczynki uwięzionej na oceanicznej wyspie była tłem dla popisów muzyków orkiestry i solisty trębacza Marco Blaauwa.
Natomiast punktem wyjścia dla opery dokumentalnej Wieleckiego był film dokumentalny Piotra Bikonta i Leszka Dziumowicza "Opowieści Okragłego Stołu", zrealizowany niemal dokładnie przed 17 laty. Mało znane zapisy spotkań i dyskusji przedstawicieli strony rządowej i "Solidarności" zdominowały tę część wieczoru. O muzycznym charakterze spotkania przypominały tylko wokalne popisy Agaty Zubel, która śpiewała frazy z wypowiedzi bohaterów wyświetlanych fragmentów, m.in. Jacka Kuronia, Adama Michnika i Tadeusza Mazowieckiego.
Ostatnim wydarzeniem wieczoru było wykonanie Sonaty nr 16 na trzech aktorów, zespół instrumentalny i media elektroniczne, napisanej przez Krzysztofa Knittla specjalnie dla Orkiestry de Ereprijs. Fragmenty muzyczne uzupełniła quasi-spontaniczna dyskusja muzyków i aktorów biorących udział w przedsięwzięciu na temat nowych utworów Knittla oraz szeroko pojętej muzyki współczesnej.