Artykuły

Warszawa. Wielka prezentacja twórczości Wojciecha Zamecznika w Zachęcie

Wystawa prac Wojciecha Zamecznika w warszawskiej Zachęcie prezentuje projekty graficzne i realizacje filmowe wybitnego polskiego grafika, fotografa i projektanta wystaw, uznawanego za jednego z głównych twórców polskiej szkoły plakatu. Wernisaż - w piątek.

- Wojciech Zamecznik zmarł w wieku 44 lat, w rozkwicie swoich możliwości twórczych. Pozostawił po sobie niezwykle bogaty dorobek artystyczny. Na naszej wystawie staramy się ukazać Zamecznika nie tylko tak, jak bywa pamiętany, jako ważnego przedstawiciela polskiej szkoły plakatu, ale jako postać wielowymiarową i twórcę aktywnego w wielu obszarach - podkreśliła w rozmowie z PAP Karolina Puchała-Rojek, która wraz z Karoliną Ziębińską-Lewandowską sprawuje pieczę kuratorską nad wystawą.

Zamecznik - jak zaznaczyła Puchała-Rojek - to artysta wszechstronny, który zostawił po sobie niezwykle bogate archiwum wypełnione projektami nie tylko plakatów i aranżacji wystaw, ale także scenografii, czołówek filmów, układów graficznych książek i czasopism, okładek płyt i kalendarzy, projektów stoisk na międzynarodowych targach przemysłowych, mebli, strojów teatralnych oraz nagrania filmowe i tysiące fotografii.

Archiwum artysty należy do jego syna Juliusza Zamecznika, a kompleksową archiwizację tej spuścizny podjęła w 2012 roku Fundacja Archeologii Fotografii.

Zarówno syn artysty - Juliusz, jak i reprezentująca Fundację Archeologii Fotografii kuratorka Puchała-Rojek podkreślają, że Wojciech Zamecznik posługujący się sprawnie językiem awangardy potrafił swoje eksperymenty przełożyć na sztukę użytkową, która była jego domeną, zachowując jednocześnie niezwykłą kreatywność przede wszystkim w sferze fotografii.

- Był projektantem najmniej związanym z tradycyjnym warsztatem. W nierutynowy sposób zaprzęgał prawa fizyki do prac plastycznych - charakteryzował prace ojca w wywiadzie Juliusz. - Intensywnie wpływając na kształt otoczenia, był zarazem z natury skromny, powściągliwy. Nie narzucał swojej wizji. (...) Tworzył za pomocą kamery, obiektywu, materiałów światłoczułych. Posługiwał się mechaniką dla osiągnięcia pewnych efektów graficznych, np. malując obraz na ruchomym podkładzie lub tworząc go za pomocą zaprogramowanego ruchu. Tak powstały np. karty kalendarzy Stoczni Gdańskiej. Używając aparatów, jakby zdalnie sterował procesem powstawania obiektu plastycznego.

Wystawa, będąca pierwszym od trzydziestu lat tak obszernym pokazem poświęconym Wojciechowi Zamecznikowi, koncentruje się na zależnościach pomiędzy jego pasją dla fotografii a projektowaniem graficznym. Na pokaz składa się ponad 300 obiektów: makiet projektów graficznych, fotografii, druków, dokumentów, co bez wątpienia - podkreśla kuratorka - pozwala na coraz pełniejsze poznanie tej niezwykłej twórczości. Ekspozycja ujawnia również niesamowitą pomysłowość, niezależność i innowacyjność Zamecznika oraz jego związek z postępowym środowiskiem artystów, takich jak Oskar Hansen, Henryk Tomaszewski czy Jan Lenica.

Na wystawie pokazane zostaną też dwa filmy - animowany "Italia'61", zrealizowany przez Wojciecha Zamecznika i Jana Lenicę oraz "Dom na głowie" w reżyserii Adama Palenty, zmontowany z taśm rodzinnych zarejestrowanych przez artystę.

Wojciech Zamecznik (1923-1967) - grafik, fotograf, projektant wystaw, scenografii i stoisk handlowych, był prekursorem artystycznego przetwarzania i wykorzystywania fotografii na użytek grafiki. Ukończył wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej. W latach 1945-1947 pracował jako projektant w Biurze Odbudowy Stolicy. W latach 1960-1967 prowadził Pracownię Projektowania Foto-graficznego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, której program obejmował zagadnienia związane z wykorzystywaniem fotografii w projektowaniu graficznym, w późniejszym czasie także zagadnienia filmu animowanego.

Zaprojektował ponad 200 plakatów, wiele z nich zostało nagrodzonych na konkursach międzynarodowych. To autor funkcjonujących do dziś znaków graficznych, np. znaku Międzynarodowego Biennale Plakatu czy wydawnictwa Arkady. Interesował się filmem, zrealizował czołówki kilku filmów fabularnych i produkcji telewizyjnych, m.in. programu Pegaz.

Kuratorkami wystawy są: Karolina Puchała-Rojek, Karolina Ziębińska-Lewandowska, ze strony Zachęty współpracują: Magdalena Komornicka, Jacek Świdziński. Autorem aranżacji jest Jan Strumiłło, z którym współpracowała Julia Jankowska.

Wystawa w Zachęcie będzie dostępna dla publiczności do 24 kwietnia 2016 r.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji