Artykuły

Królestwo muzyki (fragm.)

Każdego miesiąca repertuar Opery Narodowej zosta­je wzbogacony o przedstawienie premierowe, wznowie­nie spektaklu, który cieszył się dużą popularnością czy też występ gościnny. Do realizacji zapraszani są wybitni artyści, których działalność ma ogromny wpływ na wyso­ki poziom prezentowanych przedstawień, czyniąc z nich wielkie wydarzenia artystyczne, przyciągające publicz­ność i krytyków.

Takim wydarzeniem była kwietniowa polska premiera opery Gioacchino Rossiniego "Podróż do Reims" ("Il viaggio a Reims"), którą przygotował Alberto Zedda, włoski dyry­gent, muzykolog i pedagog, specjalizujący się w twór­czości Rossiniego. Opera "Podróż do Reims" została skom­ponowana z okazji koronacji króla Francji Karola X w 1825 roku. Całość dzieła tworzą luźne epizody połączone tematem podróży grupy arystokratów pochodzących z różnych stron Europy na koronację króla w Reims. Jednak gdy okazuje sie, że nie uda im się zre­alizować planu podróży, ze względu na brak transportu, decydują sie złożyć hołd królowi, organizując własne uroczystości. Podczas balu każdy wykonuje hymn, pieśń charakterystyczną dla swojego kraju. W ten sposób samo oczekiwanie na wyjazd, przygotowania i zabawa bohaterów stają sie niejako podróżą. W inscenizacji zaprezentowanej w Teatrze Wielkim akcja opery rozgry­wa się w poczekalni współczesnego dworca kolejowego. Postacie występują zarówno w strojach współczesnych, jak też w kostiumach nawiązujących do minionych epok. Reżyser spektaklu, Tomasz Konina, wykorzystał tym samym możliwości ukryte w samym libretcie opery, w którym, jak zauważa prof. Michał Bristiger: "Czasy się mieszają, czas kalendarzowy z historycznym i sce­nicznym, czas staje się ambiwalentny, staje się abstrakcją teatralną". W obsadzie, obok młodych solistów debiutujących na scenie Opery Narodowej, wys­tąpili mistrzowie interpretacji partii rossinowskich - Ewa Podleś w roli Markizy Melibei i sławny tenor amerykański Rockwell Blake jako Hrabia Libenskof. Premiera "Podroży do Reims", która odbyła się 6 kwietnia w Teatrze Wielkim, została określona przez krytyków jako największe wydarzenie tego sezonu na scenach operowych w Polsce. Niestety, kolejne przedstawienia planowane są dopiero na następny sezon artystyczny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji