Artykuły

Nieboska Komedia we wznowionej wersji Teatru Wybrzeże

Wypełniona do ostatniego miejsca teatromanami wielka sala Teatru "Wybrzeże" w Gdańsku podczas wznowionej ostat­nio (granej jednak z przerwami już od 3 lat) "Nieboskiej Komedii" Zygmunta Krasińskiego świadczy o aktualności tej arcytragedii polskiej klasyki romantycznej oraz o dobrym smaku artystycznym wybrzeżowej publiczności. Ten "poemat o braku serca," jest bowiem utworem scenicz­nym, nie przestając być jednocześnie utworem literackim, obfituje również w zaskakujące interpretacje insceni­zacyjne, czemu wyraźnie sprzyja tekst dzieła, jego treść pojęciowa oraz problemy ideowe.

"Nieboska" jest utworem, historycznym, zwiastującym nową erę nad­chodzącej rewolucji społecznej. (Pra­premiera "Nieboskiej Komedii" od­była się w 1902 r. w Krakowie).

Treścią staje się walka klas. "Wal­ka o cały świat, o świat jako taki. Walka z widmem Boga o naprawę świata zastanego na lepszy. Walka o nową świadomość o wiarę w real­ność świata, który zmienić można i który zmieniać trzeba nader pilnie...''

Najwięksi realizatorzy polscy, do­głębni znawcy teatru jak np. Leon Schiller i wielu innych, pozostawili w swym dorobku mnogość ideowych interpretacji "Nieboskiej", często­kroć sobie przeciwstawnych i wyklu­czających się. Świadczy to niezbicie iż każda próba zdefiniowania tego utworu teatralnego zależy od stano­wiska ideowego, jakie zajmie jego inscenizator, jak również od tego, jakich środków ekspresji scenicznej użyje on do swej pracy inscenizacyj­nej.

MAREK OKOPIŃSKI, reżyser i twórca spektaklu "Nieboskiej" w Teatrze Wybrzeże wyeksponowal kondycję moralną walki dobra ze złem, definiując ściśle teren odwiecznego ścierania się owych przeci­wieństw. Reżyser uległ fascynacji treścią. Dotyczy ona stosunku czło­wieka od rewolucji, przebudowy świata zastanego na coraz lepszy drogą rewolucyjnej walki klas. Tej koncepcji realizator skiej podporząd­kował zatem tekst "Nieboskiej", two­rząc swoisty logiczny ciąg scenicz­nych zdarzeń, stanowiący tok teatralnych konsekwencji oraz dysertacji o ludzkim świecie i jego naprawia­czach...

Dzięki tak wyważonym, proporcjom inscenizacyjnym i myślowym Hra­bia Henryk jest w gdańskim przedstawieniu równorzędnym partnerem wodza rewolucji Pankracego. Pankracego, znajdującego się na przeciwnym biegunie jego ideologii... Z dialektycznego starcia obaj ci boha­terowie wychodzą pokonani. Tak wygląda w gdańskim spektaklu.

W niezwykle licznej, zgranej ob­sadzie "Nieboskiej" zaszły natomiast aktualnie niewielkie zmiany. Doko­nały się za to w czołowych rolach. Hrabiego Henryka bowiem interpre­tuje obecnie młody, interesujący aktor, JAN TWARDOWSKI. Dzięki dobrym warunkom zewnętrznym, du­żej wrażliwości artystycznej i pre­dyspozycjom psychicznym jego Hrabia Henryk przekonywająco od­twarza bohatera ,.Nieboskiej", szcze­gólnie w scenach wewnętrznych zmagań z pustką swego serca i chło­dem wysublimowanego intelektu. Brak mu natomiast środków wyrazu i prawdziwej siły dla przejawienia zdecydowanych możliwości wodzowskich. Widać to zarówno w okopach św. Trójcy, jak i wzmaganiach dia­lektycznych z żywiołowym, namięt­nym Pankracym (gra go STANISŁAW MICHALSKI).

Niemniej dzięki wyrównanemu po­ziomowi gry wszystkich odtwórców "Nieboska" stanowi cenną pozycję aktualnego repertuaru Teatru "Wy­brzeże".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji