Artykuły

Profilować, czy nie profilować oto jest pytanie

W "Glosie Robotniczym" nr 44, Władysław Orłow­ski w recenzji z "Ko­medii Omyłek" wystawianej w Teatrze 7.15 pisze:

"Muszę zacząć recenzję akcentem polemicznym.

Przed kilku dniami ukazała się w "Dzienniku Łódzkim" ocena nowego spektaklu za­prezentowanego publiczności łódzkiej przez Teatr 7.15, w której m. in. przeczytałem zdanie: "Czy w ogóle (na­wiązuje tu znowu do pro­filu poszczególnych scen łódzkich!) Szekspir mieści się w ramach repertuaro­wych tego teatrzyku?!

Mam wiele szacunku dla osoby i znawstwa teatru M. Jagoszewskiego, ale w tym miejscu gruntownie się z nim nie zgadzam. Od dłuż­szego czasu kołacze się w łódzkich środowiskach twór­czych teoria o "profilowa­niu" teatrów, w ujęciu cał­kowicie absurdalnym. Czy dopuszczalne jest usztywnie­nie wziętych zresztą z po­wietrza "profilów" poszcze­gólnych teatrów łódzkich i przykładanie po każdej pre­mierze, jakby miarki: mieś­ci się dane przedstawienie w "profilu", czy nie mieści?". Mamy wiele szacunku dla osoby i znawstwa teatru W. Orłowskiego, zgadzamy się z nim także, że nie można zbyt sztywno traktować sprawy profilu teatralnego, ale nie możemy powstrzymać się od przypomnienia naszym Czy­telnikom fragmentu z "Chryzostoma Bulwiecia podróży do Ciemnogrodu", K. I. Gałczyń­skiego. Bulwieć ogląda przed­stawienie w teatrze ciemno-grodzkim: I cóż widzi?...

"Przycichła nieco

orkiestra dęta

Na scenę weszli

duńscy książęta;

chłopy jak byki;

z grzywą na karkach,

przy kordelasach

i przy zegarkach.

Po co aktor

płacze i skamle,

że tylko on jest

jedyny Hamlet?

Dobra Dyrekcja,

by te łzy otrzeć,

zadaptowała

sztukę samotrzeć.

Zamiast dwudziestu

pięciu postaci

sami Hamleci

byli w dramacie.

Na diabla Grabarz

z tą Ofeliją!

Chcą grać chłopaki,

niech się wyżyją.

W ten sposób szlagier!

pierwszy raz w świecie!

grali w "Hamlecie"

sami Hamleci.

Ręka na sercu

Twarze ponure

"Być albo nie być" -

wołali chórem.

Tam także nie "profilowa­li", a oblicze repertuarowe i obsada ról była wypadkową m. in. ambicji twórczych nie tylko kierownictwa artystycz­nego, ale również - bardziej demokratycznie - całego ze­społu.

Panie Boże i święty Wy­dziale Kultury chroń nas przed dziewięcioma Hamleta­mi w dziewięciu teatrach łódzkich. Może lepiej profiluj­my!

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji