Artykuły

Oresteia z PRL-u

Michał Zadara, młody reżyser teatralny, przygotował ope­rę "Oresteia" Iannisa Xenakisa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Pre­miera odbywa się na Scenie Kameral­nej w ramach eksperymentalnego cyk­lu "Terytoria".

Zadara debiutuje w operze, ale nie w tematyce antycznej. Mitami zajmo­wał się już w teatrze dramatycznym- wy­stawiał m.in. "Fedrę" i "Ifigenię".

Akcję "Orestei" reżyser przeniósł w czasy PRL-u, gdyż uważa, że wyda­rzenia rozgrywające się w Atenach po wojnie trojańskiej są podobne do tego, co działo się w Polsce po II wojnie świa­towej. - "Oresteia" jest mitem założycielskim Aten, dla Polski taką funkcję pełni PRL - mówi reżyser.

Jego spektakl rozgrywa się przez 25 powojennych lat. Obejmuje okres tuż po wojnie, odwilż, rozliczenie staliniz­mu i czasy Edwarda Gierka - od sporów politycznych i ideologicznych po czas troski o dobrobyt.

"Oresteia" została napisana w latach 60. To dzieło Iannisa Xenakisa określa się jako łączące brzmienia współczes­nej muzyki klasycznej z antyczną grecką tragedią i japońskim teatrem no.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji