Artykuły

Warszawa. List otwarty ws. recenzji Jacka Wakara

Oburzeni recenzją "Teatrzyk widm" autorstwa pana Jacka Wakara, postanowiliśmy zabrać głos w sprawie poziomu nie tylko tej, ale i innych recenzji teatralnych szefa działu kulturalnego "Przekroju" - piszą artyści teatru.

List został podpisany przez 30 ponad artystów teatru, krytyków i osób zawodowo z teatrem związanych. Jego kopię przesyłamy również do redakcji tygodnika "Przekrój".

how low can you go?

1. Jesteśmy oburzeni prymitywizmem recenzji "Teatrzyk widm" Jacka Wakara. Uderzając w protekcjonalny ton i obrażając reżyserkę spektaklu "W małym dworku", recenzent wykazał się brakiem etyki zawodowej, zaniżając tym samym drastycznie poziom teatralnej dyskusji.

2. Krytyka teatralna ma dotyczyć spektakli teatralnych. Na tematyzowanie życia prywatnego któregokolwiek z teatralnych twórców nie ma w recenzji miejsca. Używanie tego typu argumentacji jest skandaliczne, obnaża niedojrzałość i mielizny myślowe recenzenta oraz działa na niekorzyść twórców, czytelników oraz samego piszącego, który spycha nas wszystkich w limbo recenzji teatralnej.

3. Krytyka teatralna ma dawać merytoryczny feedback twórcom spektaklu, ma stanowić poręcz dla tych, którzy nie chcą lub nie potrafią samodzielnie się w tekście spektaklu poruszać, ma wychwytywać sensy i dawać świeżą propozycję ich odczytania. Obrażanie artystów demaskuje inną niż powyższa motywację recenzenta i ma zerową przydatność tak społeczną, jak i artystyczną.

4. Krytyka teatralna ma służyć przede wszystkim odbiorcom spektaklu. Ma również dbać o poziom dyskusji teatralnej, stymulując jej rozwój. Konceptualne zabiegi mające na celu podkreślenie sprawności warsztatowej recenzenta nie powinny zagłuszać merytorycznej zawartości samego tekstu.

5. Zamiast cynizmu i protekcjonalizmu, mających na celu upupienie twórcy, którego spektakl się krytykuje, chcemy profesjonalnej krytyki i szacunku tak wobec samych artystów, jak i czytelników.

6. Protestujemy przeciw chamskim, prywatnym uwagom, które wygłosił recenzent "Przekroju" pod adresem reżyserki spektaklu. Wyżej wymienione punkty nie stanowią zatem polemiki z poglądami Jacka Wakara, ani z jego opinią o spektaklu.

Anka Herbut (dramaturżka)

Bartosz Frąckowiak (dramaturg, reżyser)

Marta Bryś (teatrolog)

Piotr Wawer jr (aktor)

Ewa Skibińska (aktorka)

Wojciech Puś (reżyser światła)

Barbara Hanicka (scenografka)

Łukasz Twarkowski (reżyser)

Jakub Lech (artysta video)

Adam Szczyszczaj (aktor)

Bartosz Nalazek (operator obrazu)

Jacek Poniedziałek (aktor)

Natalia Korczakowska (reżyserka)

Szymon Wróblewski (dramaturg)

Aśka Grochulska (dramaturżka)

Łukasz Zaleski (reżyser)

Jolanta Janiczak (aktorka)

Radek Rychcik (reżyser)

Weronika Szczawińska (reżyserka, dramaturżka)

Paweł Dobrowolski (dramaturg)

Joanna Jopek (krytyk teatralny)

Marcin Zawada (teatrolog, dramaturg)

Marta Kufel (dramatolog)

Adam Cywka (aktor)

Agnieszka Kwietniewska (aktorka)

Agnieszka Kubaś (Instytut Teatralny)

Przemek Pawlicki (aktor)

Anna-Maria Karczmarska (scenografka, kostiumografka)

Marta Stoces MizBeware (scenografka, kostiumografka)

Iwona Gradkowska

Dorota Nawrot (scenografka)

Paweł Mościcki (filozof)

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji