Obsada: 4 mężczyzn, 1 kobieta, jedna dekoracja
Rzecz się dzieje w nieokreślonym kraju, a tło i przebieg akcji nie pozwalają również określić czasu. Nie jest to ważne. Sztuka ma cechy XVIII wiecznej powiastki filozoficznej i jak w tym gatunku, poprzez dzieje bohaterów autor wyraża ogólniejszą refleksję, o prawach życia i prawach historii rządzących światem.
Główni bohaterowie to dwaj włóczędzy żyjący na marginesie społeczeństwa. Z tej też perspektywy oglądają świat marząc o rewolucji. Świat zaś jest dla nich okrutny i niezrozumiały. Mechanizmy jego funkcjonowania zawsze mogą zmiażdżyć takich, jak oni.
Tytułowy A Ku popełnia bezsensowną zbrodnię i ponosi równie bezsensowną karę za coś, czego nie uczynił. Innym postaciom dramatu, bez względu na sytuację ogólną, pozostaje zawsze jedynie ucieczka lub próba przystosowania, która jest także rodzajem ucieczki, choćby od - myślenia, i, co za tym idzie, od wysiłku uzyskania podmiotowości w strumieniu wydarzeń. Gdy rewolucja wreszcie nadeszła, miejscowy feudał stał się członkiem partii rewolucyjnej, a zatem rewolucyjnym feudałem. Miejscowy policjant ścina głowę A Ku już jako rewolucyjny policjant, zmienił się radykalnie jedynie sposób wykonywania egzekucji. "Dawniej egzekucje były bardziej uroczyste", zauważa Strażnik teraz już rewolucyjnego klasztoru.
Poprzez ukazanie losów jednostek znajdujących się w specyficznej sytuacji autor zdaje się mówić o bezradności i lęku każdego człowieka - przed wszystkim, co ogólnospołeczne, ponadjednostkowe, a co wyznacza warunki egzystencji każdemu z nas. Skala indywidualnego doświadczania i postrzegania zjawisk niełatwo pokrywa się ze skalą doświadczenia zbiorowego i praw społecznego rozwoju, tak w świadomości postaci "Prawdziwych dziejów nieszczęsnego A Ku" , jak i zapewne wielu widzów.
Sztuka wymaga oszczędnych środków inscenizacyjnych, skupionych na przekazaniu ducha tekstu. Wyklucza raczej slumsową i lumpenproletariacką charakterystyczność w rysowaniu postaci scenicznych, choć sceneria może pozornie do tego skłaniać.
Źrodło: "Nowe sztuki"-biuletyn informacyjny Agencji Autorskiej nr 10/85
Ukryj streszczenie