Czas akcji: współcześnie.
Miejsce akcji: Francja.
Obsada: 5 ról kobiecych, 2 role męskie.
Druk: egzemplarz w bibliotece ZAiKSu.
Sztuka w 2 aktach.
Franciszek Dumoulin kończy właśnie sześćdziesiąt lat, ale wygląda znacznie młodziej. Mieszka w komfortowym apartamencie wraz z żoną, Katarzyną. Spokojna, mieszczańska egzystencja satysfakcjonuje żonę, ale nie wystarcza mężowi - czuje się więc usprawiedliwiony, zmieniając kolejne kochanki. Z ostatnią z nich, dwudziestosiedmioletnią Marią, planuje właśnie wyjazd do Afryki, by zacząć nowe życie. Ucieczka ma nastąpić za kilkanaście godzin i Franciszek jest już spakowany. Wie, że powinien porozmawiać z żoną, ale nie potrafi się do tego zmusić.
Tymczasem Katarzyna szykuje przyjęcie urodzinowe dla męża. Zaprasza najbliższych znajomych: Pawła (przyjaciela Franciszka) z żoną Eweliną oraz Betty - pierwszą żonę Franciszka, starszą od niego o dziesięć lat, która mimo rozwodu stała się przyjacielem rodziny.
Jeszcze przed przybyciem solenizanta, w domu pojawia się nieznajoma kobieta, Barbara Perez, mniej więcej czterdziestoletnia, zadbana i atrakcyjna. Okazuje się, że jest to kochanka Franciszka, porzucona przez niego dla młodej Marii. Barbara jest wstrząśnięta, bo związek trwał już blisko dziesięć lat i wydawał się stabilny. Nie może znieść, że została porzucona i dlatego postanowiła przyjść i opowiedzieć wszystko żonie, ale Katarzyna nie jest wcale zdumiona ani poruszona. Niemal od początku wiedziała o romansie męża, znała imię kochanki, czytywała listy od niej gubione przez męża. Choć początkowo cierpiała, to stopniowo, widząc, że mąż nie ma zamiaru jej zostawić, zaakceptowała sytuację.
Teraz obie kobiety - Katarzyna i Betty - pocieszają i uspokajają młodszą "koleżankę w biedzie". Wymieniają się opowieściami o Franciszku, o jego upodobaniach, wspólnie spędzanych wakacjach. Zdesperowana Barbara, która posunęła się do wynajęcia detektywa i ma pełną dokumentację nowego związku Franciszka, ostrzega żonę, że "coś się szykuje". Po wyjściu dzwoni z konkretnymi informacjami o planach wyjazdu do Afryki.
Katarzyna znajduje spakowaną walizkę, zawierającą najważniejsze pamiątki męża, a wśród nich ukochany portrecik matki. Teraz i ona jest wstrząśnięta. Obmyśla metody powstrzymania męża, choćby przez podanie mu środków nasennych, aby nie zdążył na samolot, odlatujący krótko po północy.
Wraca Barbara, ubrana w płaszcz i nocną koszulkę. Nałykała się proszków nasennych i chce umrzeć na oczach niewiernego kochanka, a jeszcze lepiej zastrzelić go, a potem umrzeć. I wtedy właśnie przychodzą Paweł i Ewelina. Katarzyna ukrywa śpiącą Barbarę pod kanapą, po czym telefonuje do Marii i zaprasza ją, mówiąc, że ma do przekazania ważne informacje. Wraca Franciszek i całe towarzystwo przenosi się do jadalni.
Po pewnym czasie Barbara budzi się i snuje po domu, wywołując zdumienie kolejnych osób. W końcu wszystko się staje jasne. Dochodzi do karczemnej awantury między Barbarą a Franciszkiem. W ruch idą talerze.
Mężczyzna tłumaczy się przed publicznością: "żadna z tych moich pań, zajętych tylko pilnowaniem swojego małego świata zamkniętego w czterech ścianach domu, nie zadała sobie pytania, dlaczego pewnego dnia ich ukochany mężczyzna przemienił się w potwora. Nie chciały się nad tym zastanawiać, żeby nie dojść do logicznego wniosku, że odchodzę, bo nie jestem szczęśliwy i to nie tylko moja wina".
Zdemaskowany Franciszek, przyparty do muru przez swoje trzy kobiety i dwoje przyjaciół, upiera się, że co prawda spakował walizkę i kupił bilet do Afryki, ale zrezygnował z wyjazdu. Niemniej Barbara domaga się jasnej deklaracji, czy się z nią ożeni, czy nie i wyciąga z torebki rewolwer. Katarzyna sięga po mężowski pistolet sportowy i przykłada lufę do drugiej skroni Franciszka. Na tę scenę wkracza ubrana do podróży Maria. Konflikt osiąga apogeum.
Franciszek dostaje ataku serca. W tej sytuacji wszystkie cztery kobiety rzucają się, by go ratować. Dla spokoju pacjenta, Katarzyna wyprasza wszystkich z domu, obiecując, że po wizycie lekarza zadzwoni z informacją o stanie zdrowia męża.
W rzeczywistości Katarzyna nie wzywa lekarza, bo wie, że mąż symuluje. Wybacza mu zdrady, żądając przysięgi, że już nigdy nie zwiąże się z żadną inną kobietą. Franciszek udaje, że zasnął, a gdy żona wychodzi, telefonuje do Jacqueline.
Ukryj streszczenie