Sztuka w 3 częściach, 14 postaci
"Wyspa króla Snu", pierwsza przełożona na język polski sztuka współczesnego portugalskiego pisarza Roberto Avila, ciekawie rekomenduje twórczość tego autora dla dzieci. Sztuka ma bardzo własny poetycki ton, zwraca uwagę oryginalną kreacją świata widzianego przez dziecko.
Utwór opowiada o wyprawie małego Manuela, chłopca z portugalskiej rybackiej wioski w świat marzeń - na wyspę króla Snu. Świat realny misternie przenika się tu z fantastyką, co sprawia, że sztuka zachowuje subtelną, surrealną tkankę poetycką. Daje to duże możliwości dla interpretacji i inscenizacji utworu.
Treść jest następująca. Manuel, wychowanek ciotki Karloty, wyrusza w morze na łodzi darowanej mu przez starego przyjaciela, marynarza Dżoba. Manuel żegna konkretny świat ciotki Karloty i płynie na spotkanie swych marzeń. Przewodnikiem Manuela jest Księżyc, a towarzyszką Ośmiornica Mazou. Manuel dobija do wyspy króla Snu, która odsłania przed nim swe tajemnice i sekrety państwa rządzonego zgodnie z monarchistyczną zasadą. Wyspa okazuje się przyjazna dla Manuela. Ofiarowuje mu wysokie zaszczyty i honory, Manuel zdobywa zaufanie dworzan, łaski króla, zostaje księciem, może zostać nawet królem. Dalszy ciąg wydarzeń odbiega od znanych baśniowych sytuacji. Manuel nie zostaje królem i opuszcza wyspę. Manuel, niczym Odyseusz naszych czasów w baśniach dla dzieci, powraca tam,skąd przybył. Do świata, który na niego czeka i do którego mimo wszystko zatęsknił. Powrót Manuela uświetnia fantastyczny festyn, będący przymierzem świata natury ze światem wyobraźni i marzeń.
"Wyspa króla Snu", sztuka dla dzieci starszych, jest ponętną propozycją zwłaszcza dla teatru dramatycznego, choć może także zachęcać reżyserów teatru lalek.
Biuletyn Informacyjny Agencji Autorskiej "Nowe sztuki" nr 17/80
Ukryj streszczenie