2 mężczyzn, 3 statystki, 1 dekoracja
Pokój w oficynie na piętrze. Jednoosobowe biuro pisania podań. Skończyły się akurat godziny urzędowania i właściciel szykuje się do wyjścia. W tym momencie wchodzi mężczyzna w skórzanym płaszczu i wysokich oficerskich butach.
Właściciel nie może się początkowo zorientować, kim jest mężczyzna i po co przyszedł. Przypuszcza, że dla tego dziwnego "klienta" sprawa podania jest tylko pretekstem. Słucha z konieczności jego zwierzeń, podczas gdy mężczyzna nie pozwala mu się ruszyć z miejsca. Odnotowuje w pamięci fragmenty życiorysu zaczynającego się jak powieść sensacyjna: terminowanie u fryzjera, pobicie szefa, kradzież węgla na kolei w czasie wojny, potem handel kradzionymi samochodami.
W momencie, gdy życiorys zbliża się do wspomnianego przez mężczyznę wyrzucenia z pracy i podania w tej sprawie, właściciel siedzi już przywiązany do krzesła. Mężczyzna znajduje w szufladzie gruby sznur, robi z niego pętlę, zaczyna ją "przymierzać" do haków w oknie. Jest to jednak, co się wkrótce okazuje, tylko gra, w której właściciel biura pozoruje rolę ofiary w rękach kata. A kat "markuje" zawodowe czynności, z których władze zwierzchnie właśnie go zwolniły.
Pisanie podania szczęśliwie kończy tę czarną opowieść z pozoru przypominającą horror. Sensacyjna fabuła, nastrój grozy i niepewności oraz tajemnicza postać mężczyzny nie wyczerpuje jej wartości. Autor stwarza sytuację zagrożenia i przemocy, która psychicznie łamie człowieka, odbiera mu wiarę we
własne racje, pozbawia go nadziei. Sugestywnie przedstawione są tu sposoby tej "gry", precyzyjna taktyka - od inwigilacji i szantażu po pętlę...
Źródło: "Nowe sztuki"-biuletyn informacyjny Agencji Autorskiej nr 5/83
Ukryj streszczenie