Muzyka: Ferdinand-Louis Herold (częściowo własnej kompozycji, z zapożyczeniami z partytury z 1789 i z oper G. Rossiniego); choreografia: Jean Aumer (Maurice Pion); scenografia: Pierre-Louis Ciceri.
Premiera: Paryż 17 XI 1828, Academie Royale de Musique.
Premiera polska: (pt. "Panna źle strzeżona") Warszawa 14 VI 1834.
Obsada: Lise - Pauline Montessu (Wanda Lideman), Colin - ? (Mikołaj Grekowski).
Muzyka Herolda, mimo braku twórczej oryginalności, odznacza się prostotą, wdziękiem i typowo francuską elegancją, w której nawet naturalistyczne efekty dźwiękowe (np. odgłosy wiejskiego podwórka) nie zatrącają nigdy wulgarnością, a sceny liryczne - ckliwym sentymentalizmem, cała zaś partytura tętni życiem i radością. Wersję tę grano do połowy XIX w., wystawili ją m.in. w Petersburgu Ch. Didelot 1848 i J. Perrot 1854, po czym poszła w zapomnienie. Punktem zwrotnym w dziejach "La Fille mal gardee" stała się londyńska inscenizacja F. Ashtona, do której muzykę Herolda opracował J. Lanchbery. Premiera odbyła się 28 I 1960 w Covent Garden, The Royal Ballet, sc. O. Lancaster, w obs. N. Nerina (Lisa) i D. Blair (Colin). Wersja ta zrobiła światową karierę, gdyż przyjęło ją wiele teatrów m.in.: Kopenhaga 16 1 1964, Kongelige Danske Ballet, w obs. S. 0stergaard i N. Kehlet , Sidney 12 X 1967, Australian Ballet, w obs. M. Jones i B. Lawrence (pokazane przez ten zespół w Polsce w czasie występów w sierpniu i wrześniu 1973), Budapeszt 28 III 1971, Opera, w obs. Z. Kun i V. Rona, Monachium 18 V 1971, Opera, w obs. G. Skroblin i H. Bosi, Ankara 24 XI 1973, Opera, w obs. M. Sumen i O. Turfanda, Zurych 12 X 1975, Opera, w obs. A. Bornhauser i M. Stefanescu.
W Polsce widzieliśmy cztery premiery "La Fille mal gardee" z muz. Herolda-Lanchbery'ego: Łódź 5 V 1973, Teatr Wielki, chor. E. Papliński, sc. I. Dobiecki, w obs. I. Wakowska (Liza), K. Wrzosek (Colas), W. Traczewski (Alain) i E. Kowalczyk (matka Simone); spektakl ten pokazał Teatr Wielki na swych występach w Salonikach X 1974, Szczecin 9 VI 1976, Teatr Muzyczny, ci sami realizatorzy, obs. J. Galikowska i J. Plavnik, Warszawa 17 IV 1977, Teatr Wielki, chor. F. Ashton, sc. O. Lancaster, obs. B. Rajska, I. Wiśniewski, K. Szymański i W. Gruca, Gdańsk 14 XI 1981, Opera Bałtycka, reż. B. Slovak, chor. J. Zajko, sc. J. Jelinek i Z. Boćekowa, w obs. E. Napiórkowska i A.M. Stasiewicz.
Źródło: Przewodnik Baletowy Irena Turska, PWM 1997
Ukryj streszczenie