Czas akcji: XX wiek.
Miejsce akcji: kuchnia, sąsiadujący z nią pokój w starym domu w południowej Kalifornii.
Obsada: 3 role męskie i 1 rola kobieca.
Druk:
Bohaterami sztuki są dwaj bracia. Młodszy, około trzydziestoletni Austin, jest dobrze wykształconym, zawsze eleganckim o nienagannych manierach scenarzystą, który od wielu lat z trudem zdobywa kolejne szczeble artystycznej kariery w Hollywood. Starszy, prawie czterdziestoletni Lee, reprezentuje zupełnie inny typ osobowości. Ubrany w rzeczy z Armii Zbawienia jest brutalnym, wręcz chamskim samoukiem, który żyje z kradzieży i hazardu. Ich ojciec, z którym nie utrzymują już żadnych kontaktów, całkowicie zdegenerowany alkoholik, pozostawił niezatarte piętno w psychice synów.
Akcja sztuki toczy się w mieszkaniu matki, która na pewien czas wyjechała na Alaskę. Domem opiekuje się bardziej przewidywalny Austin, który właśnie kończy scenariusz dla Saula Kimmera, producenta z Hollywood.
W mieszkaniu zjawia się Lee, którego Austin zupełnie się nie spodziewa. Jego obecność zaczyna coraz bardziej przeszkadzać mu w pracy. W końcu okazuje się, że Lee chce pożyczyć od brata samochód, który potrzebny mu jest w bliżej nieokreślonym, najprawdopodobniej przestępczym, celu. Austin początkowo stanowczo odmawia, ale obecność Lee tak go męczy, że dla świętego spokoju daje mu kluczyki.
Kiedy Austin rozmawia z Saulem Kimmerem na temat przygotowywanego scenariusza, do pokoju wchodzi Lee, niosąc skradziony telewizor. Stawia go na blacie stołu i podaje Saulowi rękę na powitanie. Gdy podczas rozmowy okazuje się, że Saul i Lee lubią grać w golfa, Lee zręcznie umawia się z nim na partyjkę następnego dnia rano. Nie poprzestając na tym, usiłuje jeszcze sprzedać Saulowi swój prymitywny pomysł na western. Saul jedynie grzecznościowo udaje zainteresowanie, bardziej interesuje go bowiem sam Lee i gra w golfa. Nie odmawia jednak przeczytania szkicu, jeśli go oczywiście dostanie. Okazuje się, że Lee nie bardzo umie pisać i Austin musi go w tym wyręczyć, jeśli szkic ma być gotowy na następny dzień rano. Robi to bez większego przekonania, właściwie tylko dlatego, że Lee inaczej nie chce mu oddać kluczyków do samochodu. Pracują razem całą noc i rano szkic scenariusza jest gotowy.
Po rozegranej przez Lee i Saula partii golfa, bracia rozmawiają w kuchni. Lee opowiada, że w trakcie rozgrywki zaproponował Saulowi zakład, na który hollywoodzki producent przystał - jeżeli Lee wygra, to Saul wyprodukuje western według jego scenariusza. Lee wygrał i jest przekonany, że Saul się z zakładu nie wycofa. On tymczasem zaproponował, by szkic scenariusza western został przerobiony przez najlepszego w całym mieście specjalistę, czyli Austina. Ten wyraźnie zaskoczony takim biegiem spraw, przede wszystkim nie bardzo chce wierzyć w to, co mówi Lee.
Saul potwierdza Austinowi to, co powiedział mu już wcześniej Lee. Ponieważ przegrał honorowy zakład, teraz musi zrezygnować z jego scenariusza i zająć się westernem Lee. Ponadto okazało się, że pomysł jest znakomity i już interesuje się nim kilka wytwórni. Za scenariusz Saul proponuje obydwóm braciom gigantyczną sumę 300 tysięcy dolarów i tym usiłuje przekonać ich i zmobilizować do współpracy. Austin tłumaczy, że nie rozumie ani pomysłu, ani sposobu myślenia, ani języka brata i odmawia jakiejkolwiek z nim współpracy. Saul w związku z tym oświadcza, że, poszuka kogoś, kto mógłby pomóc Lee. Wychodzi, a bracia zostają, patrząc na siebie w milczeniu.
Lee usiłuje pisać na maszynie jednym palcem, a Austin siedzi na podłodze kompletnie pijany. Sytuacja jest patowa i wygląda na to, że nic nie jest w stanie zmusić braci do współpracy, nawet poważna zaliczka, którą przesłał im Saul. Austin postanawia żyć z kradzieży, a Lee decyduje się sam napisać scenariusz. Przed pracą postanawiają się napić. Pochłaniają spore ilości alkoholu, rozmawiając o ojcu, jedynej osobie, która wydaje się ich łączyć i zbliżać do siebie.
Kilka dni później Lee wali kijem golfowym w maszynę do pisania, a Austin starannie odkurza tostery różnych marek, które ukradł. Mieszkanie jest brudne i zaniedbane, kwiatki uschły, a bracia cały czas ostro piją. W końcu Lee zmusza Austina do podjęcia współpracy przy scenariuszu jego westernu obietnicą, że zabierze go ze sobą na pustynię, gdy skończą pracę i tam pokaże mu jak się naprawdę żyje.
Bracia, wciąż pijani, gorączkowo pracują na scenariuszem. W pewnym momencie do, niemal już zdemolowanego, mieszkania wchodzi Mama, która niespodziewanie wraca z Alaski. Lee i Austin zmuszeni zostają do przerwania pracy. Usiłują jakoś tłumaczyć się. Nagłe zjawienie się matki niweczy osiągnięty przez braci konsensus. Lee postanawia zawartą z Saulem umowę odłożyć na inny termin. Pakuje się i chce sam wyjechać na pustynię. Austin usiłuje zatrzymać go siłą. Dochodzi do bójki, w czasie której Austin prawie dusi Lee przy pomocy kabla. W ostatniej chwili powoli zwalnia uścisk na szyi Lee i negocjuje warunki swojej ucieczki. Ponieważ Lee nie odpowiada, Austin puszcza kabel i patrzy z góry na brata, który wygląda na nieżywego. Gdy Austin robi lekki ruch, jak gdyby chciał wyjść, Lee zrywa się na nogi i odcina mu drogę ucieczki. Sztuka kończy się, gdy obydwaj zastygają naprzeciwko siebie gotowi do dalszej walki na śmierć i życie.
Ukryj streszczenie