Czas akcji: współczesność
Miejsce akcji: miasto, w którym wystawiany jest dramat
Obsada: 2 osoby, ról męskich 1, ról kobiecych 1
Przekład: Anna Gujska
Gatunek: dramat obyczajowy
Druk:
Płuca (czasem tłumaczone jako Tchnienie, np. w adaptacji Teatru Narodowego w Warszawie), to sztuka o parze młodych ludzi, postawionych przed decyzją o założeniu rodziny w czasach niepewnej przyszłości, konfliktów zbrojnych oraz zagłady klimatycznej.
Autor sugeruje, aby wystawiać ten dramat na pustej scenie, bez scenografii, rekwizytów i innych zbędnych jego zdaniem elementów dookreślających przestrzeń. Także światło i dźwięk nie powinny być używane dla zaznaczania zmiany czasu i miejsca. Warte zastosowania - zdaniem autora - są tylko charakterystyczne szczegóły w dialogu lokalizujące akcję sztuki w mieście, w którym jest wystawiana. Inne odniesienia, powinny zostać zmienione. Bohaterowie nazwani zostali symbolicznie literami K oraz M, co wskazuje na kobietę i mężczyznę. Para w dramacie nie jest małżeństwem - Kobieta skupia się na doktoracie, Mężczyzna jest muzykiem, lecz porzuca to zajęcie na rzecz "poważnej" pracy w korporacji.
Tekst rozpoczyna się od sceny w sklepie sieciowym z meblami - Ikea. Bohaterowie razem robią zakupy. Mężczyzna pyta kobietę, czy nie chciałaby mieć z nim dziecka. Kobieta jest wyraźnie w szoku, dziwi się, musi zaczerpnąć świeżego powietrza, denerwuje się (motyw powietrza czy oddechu stanie się symbolicznie istotny dla całej sztuki). Para wraca po zakupach do samochodu, próbuje kontynuować rozmowę, jednak nie za bardzo się to udaje. Tematy zmieniają się błyskawicznie. Rytm tekstu jest bardzo szybki przez cały dramat, podobnie jak przyspieszony, nerwowy, rwany oddech. Kobieta wyraźnie denerwuje się propozycją partnera, proponuje, aby pojechać do domu, napić się wspólnie ginu i zapomnieć o całej sytuacji. Gdy są już w mieszkaniu, wygłasza długi monolog o tym, że jest przerażona i boi się podjąć decyzję o posiadaniu dziecka. Swój lęk uzasadnia względami ekologicznymi: zaznacza, że na świecie żyje już siedem miliardów ludzi i nieetyczne jest płodzenie kolejnego członka ludzkości. Nie chce też być typową przedstawicielką samolubnej pod tym względem "zachodniej" klasy średniej. Mężczyzna uważa jednak, że świat potrzebuje dobrych ludzi, którzy się o niego zatroszczą. Wyraźnie zaznacza, że zbyt wiele jest rodzin, które decydują się na posiadanie dziecka bez wyraźnego celu, bez miłości do powołanego życia. Mężczyzna chce stworzyć z Kobietą prawdziwą rodzinę. Dyskusja kończy się w łóżku, ale Kobieta zdecydowanie przerywa starania o potomka. Kolejnego dnia K i M jedzą razem śniadanie. Kobieta po raz kolejny tłumaczy swoje obawy dotyczące posiadania dziecka. Mężczyzna przyznaje się, że dostał pracę w korporacji i ma niedługo spotkanie w tej sprawie. Jadą razem. Mężczyzna spóźnia się na spotkanie z powodu seksu z Kobietą w parkowej toalecie. Kobieta zachodzi w ciążę. Poronienie powoduje rozpad związku. Kobieta zostaje sama, Mężczyzna wchodzi w przelotną relacje z inną partnerką. Ponownie spotykają się dopiero na rodzinnym pogrzebie. Zaczynają ze sobą rozmawiać i wracają do siebie. Ostatecznie decydują się na dziecko.
Kacper Andruszczak (2021)
Ukryj streszczenie