Moss Hart i George S. Kaufman
Forsa to nie wszystko
Czas akcji: druga połowa lat trzydziestych XX wieku.
Miejsce akcji: Nowy York, pokój w dużym domu.
Obsada: 9 ról męskich, 7 ról kobiecych, 3 epizody męskie.
Druk:
Dom Penny i Paula Sycomore jest oazą szczęśliwości. Trzypokoleniowa rodzina i jej przyjaciele nie są zamożni, ale zdecydowanie zadowoleni z życia. Tutaj każdy robi to, co lubi, zajmuje się swoim hobby i nie ogląda się, czy przynosi to zysk finansowy. Liczy się wyłącznie realizowanie własnych pasji. Czasem nieco dziwnych. Najstarszy w rodzinie, Dziadek Vanderhof, porzucił kiedyś pracę, aby z upodobaniem chodzić na coroczne uroczystości promocji absolwentów uniwersytetu, hodować węże i towarzyszyć w pracy dzielnicowemu, który zawód lekarza zamienił na wymarzony etat policjanta. W modlitwie Dziadka do Boga jest tylko taka prośba: "Boże, dobrze nam się dzieje i jedno, o co prosimy, to by żyć i być szczęśliwym na swój własny sposób." Dziadek prowadzi też korespondencyjny spór z urzędem podatkowym na temat swego podatku dochodowego. Jego córka Penny, kiedyś zapalona malarka, od ośmiu lat pisze sztuki teatralne, bo ktoś przez pomyłkę dostarczył do domu maszynę do pisania. Sztuki o pracy, o seksie, o wojnie, a także religijne leżą jednak w szufladzie. Mąż Penny, Paul, zgłębia pisma Trockiego, pasjonuje się fajerwerkami i z przyjacielem DePinną prowadzi w piwnicy domu wytwórnię pomysłowych i stale udoskonalanych fajerwerków. Córka Penny i Paula, Essie, z najwyższym upodobaniem zajmuje się tańcem, jej nauczycielem jest Kolenkov, zaprzyjaźniony z rodziną emigrant z rewolucyjnej Rosji, który choć widzi, że jego uczennica nie robi żadnych postępów, to nauki nie przerywa, bo dziewczynie "taniec sprawia przyjemność". Essie produkuje też wspaniałe cukierki z orzeszkami o nazwie "Miłosne marzenie" według przepisów, które przynosi jej mąż, Ed. On z kolei oddaje się dwóm pasjom - drukowaniu na domowej drukarce małych ulotek oraz grze na ksylofonie, na którym często akompaniuje żonie do tańca. Druga córka Penny i Paula, Alicja, pracuje w bogatej firmie "Kirby & Co". Syn właściciela firmy, Tony, zakochał się z wzajemnością w Alicji i tworzą szczęśliwą parę, z czego szczerze cieszy się cała rodzina, a także oddana domowi czarnoskóra służąca Rheba ze swym narzeczonym Donaldem. Pośrodku pokoju, jak gdyby na straży domostwa, stoi akwarium, w którym wylegują się dwa żywe węże, pupile Dziadka.
Późnym popołudniem po pracy wraca do domu Alicja. Zapowiada wizytę Tony'ego i prosi domowników, aby nie demonstrowali wobec gości swoich hobby. Do niezwykłej i kochanej rodziny Alicja chce przyzwyczaić swego chłopaka, a zwłaszcza jego rodziców, powoli. Podczas, gdy Alicja przebiera się w pokoju na piętrze, Tony odpowiada na wiele pytań stawianych przez Dziadka. Z tego wywiadu wynika, że stoi przed rodziną miły, skromny chłopak, któremu bogactwo ojca nie przewróciło w głowie.
Po randce w mieście Alicja i Tony rozmawiają w domu. Z piwnicy słychać wybuchające fajerwerki, Essie tańczy "jak Ginger Rogers", Ed gra na ksylofonie. Zakochana Alicja ma wątpliwości czy do tego zwariowanego świata może wejść Tony. "Ja ich kocham. Wiem, że oni robią dziwne rzeczy, ale są weseli. Ktoś inny chciałby stąd uciec, ale ja nie mogłabym" - mówi Alicja, a Tony zapewnia ją: "Mnie to nie przeszkadza." Zwierza się, że jego ojciec poświęca się hodowli orchidei po sto tysięcy dolarów za sztukę, a matka wierzy w duchy.
Parę dni później u Penny gości Gay Wellington, aktorka, która ma przeczytać sztuki Penny i wydać o nich fachowy sąd. Ale Gay wypija tyle whisky, że o żadnej konsultacji nie może być mowy i zasypia na kanapie. Alicja prosi matkę, by następnego dnia, na który zaplanowana jest oficjalna wizyta państwa Kirby z synem, w domu panował porządek, nie było pijanej aktorki, paczek z fajerwerkami, ksylofonu i drukarki Eda, tańczącej Essie i węży. Na razie są wszyscy w codziennym rozgardiaszu: Kolenkov ćwiczy z Essie piruety, Ed akompaniuje jej na ksylofonie, a Penny odkrywa swój niedokończony obraz z czasów, gdy pasjonowało ją malarstwo i zabiera się do malowania. Gdy wszyscy robią to, co lubią w drzwiach stają wytwornie ubrani państwo Kirby z synem. Witani są bardzo serdecznie, nie ma mowy o przełożeniu wizyty. Tony przyznaje się, że pomylił daty. Dziadek podtrzymuje konwersację, grają w grę towarzyską, której skutkiem jest ostra sprzeczką państwa Kirby. Gdy chcą iść do domu wpadają trzej policjanci poszukujący Eda za umieszczanie w paczkach z cukierkami ulotek z tekstem "dynamit, Biały Dom, Kapitol". Kiedy znajdują w piwnicy proch, wszystkich aresztują, a tej dramatycznej sytuacji towarzyszy nagle wybuch całego zapasu fajerwerków. Nad wrzaskiem ludzi, hukiem wystrzałów unosi się głośny śpiew Gay.
Następnego dnia, po nocy spędzonej w areszcie i oskarżeniu o fabrykowanie bez zezwolenia fajerwerków, cała rodzina ma świadomość, że przebieg wypadków zagroził szczęściu Alicji. Ona sama nie chce rozmawiać z Tonym, który czeka pod domem. Postanawia wieczorem wyjechać z miasta. Smutną atmosferę zmienia wizyta Kolenkova z wielką księżną Olgą Katarzyną, która w Ameryce, tak jak inni przedstawiciele arystokracji przedrewolucyjnej Rosji, zajmuje się obsługą amerykańskich hoteli i restauracji, co znosi z poczuciem humoru. Tutaj księżna przyszła ugotować bliny. Nieoczekiwanie zjawia się po syna Pan Kirby i oświadcza, że po wszystkim, co przeżyli nie może być mowy o związku jego syna z Alicją. Dziadek stara się udowodnić Panu Kirby, że pogoń za pieniędzmi, za dostatkiem to strata czasu i pogrzebanie szansy na oglądanie cudownej strony świata. Tony przyznaje się do intrygi - celowo zmienił termin wizyty, aby jego rodzice "zobaczyli prawdziwą rodzinę", odwołuje się do dawnych marzeń ojca, gdy chciał być saksofonistą i grę na ukochanym instrumencie poświęcił dla biznesu. Teraz Tony podobnego błędu nie popełni, nie chce być biznesmenem, chce pracować gdziekolwiek i być szczęśliwym. Na koniec wszyscy się godzą, księżna rosyjska wnosi bliny, Paul i DePinna snują plany na odtworzenie wytwórni fajerwerków.
Ukryj streszczenie