Czas akcji: druga połowa XX wieku.
Miejsce akcji: południe Francji.
Obsada: 14 ról męskich, 7 ról kobiecych, kilka epizodów.
Druk: "Dialog" nr 11/1991
Sztuka w piętnastu obrazach.
Obraz pierwszy "Ucieczka".
Jest noc. Na dachu więzienia stoi dwóch strażników. Rozmawiają. Jeden z nich od lat interesuje się naturą zbrodni. Ktoś mu powiedział, że zbrodniczy instynkt ukryty jest w męskim członku. Podgląda więc więźniów pod prysznicem, ale bezskutecznie. Na dachu pojawia się morderca ojca, Roberto Zucco, którego zamknęli po południu. Strażnicy wszczynają alarm.
Obraz drugi "Zabójstwo Matki".
Roberto po ucieczce z więzienia wraca do domu. Przerażona Matka nie chce go wpuścić, ale on wyważa drzwi i wchodzi, chce zmienić ubranie. Z rozmowy wynika, że Roberto utrzymuje stosunki seksualne ze swoją matką. Matka tym razem nie chce dopuścić do zbliżenia. Powie mu, gdzie jest ubranie, pod warunkiem, że Roberto odejdzie. W trakcie pożegnania Zucco dusi Matkę, wkłada na siebie brudną panterkę i wychodzi.
Obraz trzeci "Pod Stołem".
Znajdujemy się w mieszkaniu, w którym rodzina gorączkowo poszukuje zaginionej córeczki. Przerażenie wywołuje nie sam fakt zniknięcia, ale obawa, że mogłaby utracić dziewictwo. Dziewczynka wraca do domu przez okno, którędy wpuszcza ją starsza siostra. Hałas, jaki powoduje zbliżający się pijany Ojciec, zmusza ją do ukrycia siostry pod stołem. Po chwili do mieszkania wpada Brat, rozpaczliwie poszukujący zaginionej od wielu godzin. Gdy zostaje sama, dziewczynka wychodzi spod stołu, otwiera okno i wpuszcza do środka Zucco. Wypytuje go kim jest, a on mówi prawdę. Kolejny hałas wywołany zbliżaniem się Matki, zmusza Zucco do ukrycia się pod stołem. Po chwili wpełza tam i Dziewczynka. Pod stołem w objęciach mordercy traci tak drogocenne dla rodziny dziewictwo.
Obraz czwarty "Melancholia Inspektora".
W recepcji hotelu, w mieście zwanym Małym Chicago, Inspektor skarży się recepcjonistce, że od kilku dni nie może sobie poradzić z depresją. Wychodzi z hotelu. Za nim podąża Roberto Zucco, ukrywający w jednym z pokoi. Po chwili do recepcji wpada Roztrzęsiona Kurwa i opowiada, jak Roberto zabił Inspektora ciosem sztyletu w plecy, zabrał mu rewolwer i spokojnie zniknął w tłumie.
Obraz piąty "Braciszek".
Wracamy do mieszkania, w którym Dziewczynka straciła dziewictwo. Brat jest bardzo zadowolony, że nie musi już jej pilnować. Wróży siostrze finansową karierę w zawodzie kurwy. Według niego, dziewictwo jest warunkiem zawarcia związku małżeńskiego. A teraz, skoro już je straciła, to ślub, rodzina, matka, ojciec, siostra, tracą jakikolwiek sens i znaczenie.
Obraz szósty "Metro".
Znajdujemy się na chwilowo nieczynnej stacji metra. Pod listem gończym z fotografią Roberto Zucco siedzą Starszy Pan i Zucco. Starszy Pan w długim monologu relacjonuje, jak się tu znalazł. Zucco opowiada o sobie. Mówi, jak bardzo normalnym i niepozornym jest człowiekiem. Starszy Pan ostrzega go, jak łatwo się jest wykoleić w życiu. Na stacji zapalają się światła. Zucco pomaga Starszemu Panu wstać i odprowadza go do wyjścia.
Obraz siódmy " Dwie Siostry".
Wracamy do kuchni w mieszkaniu Dziewczynki i jej rodziny. Dziewczynka stoi z torbą i ma zamiar postąpić zgodnie z radą swojego Brata. Starsza siostra usiłuje ją powstrzymać, powołując się na miłość i więzi rodzinne. Do kuchni wchodzi Ojciec w poszukiwaniu piwa. Po jego wyjściu do kuchni zagląda Matka, aby poinformować siostry, że Ojciec znalazł piwo i już zdążył się upić. Dziewczynka bierze torbę i wychodzi.
Obraz ósmy "Tuż przed śmiercią" .
Przed nocnym klubem Zucco uparcie prowokuje potężnego mężczyznę, Byka, do bójki. Ten na każdą zaczepkę reaguje ciosami, które mogłyby pozbawić Zucco życia. W obronie Roberto staje Kurwa, ale bezskutecznie. Zucco prowokuje, a Byk bije dalej. Bójkę kończy świt, a Zucco zasypia na ulicy.
Obraz dziewiąty "Dalila".
Brat przyprowadza Dziewczynkę do Komisarza, ponieważ rozpoznała ona Zucco na zdjęciach zamieszczonych w listach gończych. Komisarz i Inspektor przesłuchują Dziewczynkę brutalnie i arogancko. Dziewczynka przypomina sobie imię i nazwisko, które podał jej Zucco.
Obraz dziesiąty "Zakładniczka".
W parku, w środku dnia, Zucco usiłuje zmusić napotkaną Damę, aby oddała mu kluczyki do swego luksusowego samochodu. Kobieta opiera się, więc Zucco grozi jej rewolwerem. Z kobietą jest jej czternastoletni syn, którego Zucco też terroryzuje. Wywołuje to zamieszanie w parku, ktoś wzywa policję. Nikt nie jest jednak w stanie zmienić sytuacji. Policjant i gapie radzą oddać kluczyki. Roberto zabija chłopca strzałem w kark i ucieka z parku, porywając Damę sterroryzowaną pistoletem wymierzonym w gardło. Kierują się w stronę samochodu.
Obraz jedenasty "Transakcja".
W recepcji hotelu na godziny Brat odsprzedaje Dziewczynkę Alfonsowi. Targują się długo i cynicznie. Dziewczynka z Alfonsem wyrusza do pracy.
Obraz dwunasty "Dworzec".
Na stacji kolejowej Dama i Zucco usiłują kupić bilet do Wenecji dla Zucco. Dama jest posłuszna i robi wszystko, co każe jej Roberto, aby uniknąć śmierci. Próbuje też zrozumieć Zucco i pyta, dlaczego zabił jej syna. Zrozpaczona absurdalnością sytuacji płacze, a Zucco zostawia ją i wychodzi. Dama siedzi dalej na dworcu wpatrzona w pociągi.
Obraz trzynasty "Ofelia".
Na opustoszały dworzec wchodzi Siostra Dziewczynki. Wygłasza długi monolog opisujący, jak bardzo plugawy jest ten świat. Świat, w którym jej ukochana Dziewczynka służy teraz brudnym samcom na ohydnym gnojowisku.
Obraz czternasty "Aresztowanie".
Na ulicy Małego Chicago stoją dwaj policjanci i dwie kurwy. Jedna z nich to Dziewczynka. Stoją w tym samym miejscu, gdzie Zucco zabił policjanta. Pojawia się Zucco, którego dziewczynka rozpoznaje, a policjanci aresztują go bez żadnych trudności.
Obraz piętnasty " Zucco w słońcu".
Zucco wspina się na szczyt dachu więzienia. Jest południe. Z dołu dochodzą głosy strażników i więźniów, które nakładają się na siebie. Rozmowy, jakie Zucco prowadzi z głosami, mają nam odpowiedzieć na pytanie, co popycha Zucco do brutalnych zbrodni. Odpowiedź sugeruje sam autor w zakończeniu sztuki. Ze słonecznej tarczy wychodzi gigantyczny fallus. Zrywa się huragan. Zucco chwieje się. Słońce wznosi się, staje się oślepiające. Nic już nie widać. Zucco krzyczy i spada z dachu więzienia.
Ukryj streszczenie