Czas akcji:koniec XX wieku.
Miejsce akcji: kawiarnia i jej zaplecze.
Obsada: 1 rola męska, 1 rola kobieca.
Druk:
Akcja sztuki rozgrywa się w kawiarni (Tu ), gdzie bohaterami jest On i Ona. Jednocześnie akcja odbywa się na zapleczu ( Tam) ,skąd słychać głosy męski i żeński.
Scena 1 (Tu)
On się denerwuje, że tak długo musi czekać na kawę. Na zapleczu Głos Ż. rozmawia z Głosem M. o gościu, który przychodzi tu codziennie. On postanawia się sam obsłużyć. Kiedy wraca z kuchni, Ona siedząca przy stoliku bierze go za kelnera i zamawia herbatę. On wyprowadza ją z błędu, aby po chwili spełnić jej prośbę. Ona się pyta jakie On ma plany na wieczór.
Scena 2 (Tu)
On i Ona rozmawiają o teatrze i aktorach.
Scena 3 (Tu)
Ona pije kawę i je rożki. Wchodzi On, czeka na kelnera. Rozmawiają o czytaniu, które powoduje spuchnięte oczy. Ona się wścieka na kelnera, który nie nadchodzi.
Scena 4 (Tu)
Wchodzi Ona. Głos męski z zaplecza informuję ją, że kawa już na nią czeka. Głos M. skarży się jej , że "życie jest francowate...". Głos M. myśląc, że Ona już wyszła, skarży się na kelnerki, które go podrywały. Musiał przed nimi udawać geja. Słysząc to Ona jest oburzona.
Scena 5 (Tu)
Ona i On rozmawiają o Paryżu i wieży Eiffla. On uważa, że każdy taką wieże czy Ermitaż może sobie zbudować. Nie trzeba byłoby wtedy podróżować.
Scena 6 (Tu)
On rozmawia z głosem Ż. o mężczyznach. Przychodzi Ona...
Scena 7 (Tam)
Głos Ż. kłóci się z głosem M., który leży na ziemi pijany. Głos Ż. wspomina poprzednika głosu M. Na sali jest już On, słyszy ich kłótnie.
Scena 8 (Tu)
Ona czyta krytykę filozofii Schopenhauera. On jest zainteresowany jego filozofią. Prosi ją o streszczenie myśli filozofa. Potem dyskutują na ten temat.
Scena 9 (Tam)
Głos M. złości się, że miał wszystko poukładane, a Głos Ż. mu to posprzątał.
Głos M. mówi, że nie potrzebuję mentora. Głos Ż. nie wie, kim jest mentor. Rozmawiają o wykładzie z historii sztuki na którym przed laty był Głos Ż. i książce, której współautorem był Głos M.
Akt drugi
Scena 10 (Tam)
Głos Ż. kłóci się z Głosem M., który nie przychodzi do pracy, kiedy jest tyle do zrobienia. Głos M. opowiada o swoich kolegach, z którymi spędza czas. Rozmawiają o intuicji. Za chwilę o intuicji będzie rozmawiać Głos Ż. z Nim. Głos Ż. płacze, że wszyscy ją poniżają. Przytula się do Niego. Ten ją odpycha, bojąc się, że Ona to zobaczy.
Scena 12 ( Tu)
Ona skarży się , że nie jadła śniadania. Głos M. postanawia przygotować jej śniadanie. Ona się dziwi, że mężczyźni potrafią być mili, aby za chwilę być niedobrymi dla kobiet. Wchodzi On. Wspominają wczorajszy wieczór w teatrze. Ona mówi do niego " kotku". Wyznają sobie miłość.
Scena 13 ( Tam)
Głos M. i Ż. Ona i On grają w brydża na zapleczu. Głos M. i Ona kłócą się. Głos Ż. i On postanawiają wyjść z zaplecza. Rozmawiają o swoich drugich połowach. On dziwi się że Głos Ż. zadaje się z głosem M. Głos Ż. zagląda do kuchni, ale Głosu M. i Jej już tam nie ma.
Scena 14 (Tu)
Głos M. próbuje się czegoś więcej dowiedzieć na temat Jej. Obgaduje z nią Głos Ż., który jest "prymitywną syntezą wszystkich jego kobiet". Głos Ż. wchodzi na salę. Wszystko słyszała. Kłótnia miedzy nią , a Głosem M. On wchodzi do kawiarni, pyta czy była już Ona. Zostawiła dla niego list. Głos Ż. skarży się, że głos M. nie umie okazywać uczuć. Kiedy wraca do kuchni znajduje list od Niego.
Scena 15 (Tam)
Głos M. szuka buta. Opowiada Głosowi Ż., że nigdy nie krzywdził kobiet. To one były dla niego niedobre. Głos M. dziwi się, że w niej się zakochał. But zostaje znaleziony w WC.
Scena 16 (Tu)
Głos Ż. opowiada Jemu, że Głos M. czyta stare horoskopy. Głos Ż. zachwyca się, bo słychać paso double. On dziwi się, że ludzie ciągle włączają muzykę. Wchodzi do kawiarni Ona.
On i Ona rozmawiają o znaczeniu słów - mieć a posiadać. Kiedy zamierzają wyjść, Ona stwierdza, że ma czasami wrażenie, jakby to Oni prowadzili tę kawiarnię.
Scena 17 (Tam)
Głos M. wraca ze spotkania z sędzią. Głos Ż. dziwi się, że sędzia " zadaje się z byle kelnerem". Głos M. stwierdza, że nie jest " zwykłym kelnerem". Uważa, że podoba się wszystkim kobietom. Głos Ż. zaprzecza jakoby miał wdzięk, ale jej się podoba.
Scena 18 (Tu)
Ona i On rozważają kupno psa.
Scena 19 (Tam)
Głos M. ma dylemat, czy resztę kawy zostawić dla klienta, czy kawę zrobić sobie. Wychodzi z kuchni, bo słyszy gości. Wraca. Uważa, że ma halucynację. Staje na krześle. Wchodzi Ona. Głos M. proponuję jej herbatę. Ona wchodzi na krzesło. Głos M. wygłasza monolog o teatrze, udając swoją babcię. Do kuchni wchodzi On.
Scena 20 (Tu)
Ona i On wyjeżdżają. Słyszeli, że kawiarnia ma być zlikwidowana. Rozmawiają o kelnerach. Głos M. odszedł od Głosu Ż. Ona i On zastanawiają się, czy ta sytuacja im się nie śni. On proponuje, aby kelnerów wyrzucić z pamięci. Ona uważa, że ich nigdy nie było. Byli tylko Ona i On. Ona znajduje list od Głosu Ż. Głos Ż. nie potrafi żyć bez Głosu M.. Chce się otruć. Cieszy się, że poznała Ją i Jego...
Ukryj streszczenie