Elżbieta Nowicka
Miejsce pracy
Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Stopień/tytuł naukowy prof. dr hab.
Doktorat 1991
- List poetycki polskiego romantyzmu wobec tradycji klasycyzmu
Habilitacja 2004
- Omamienie-cudowność-afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć
Tytuł profesora 2013
Ważniejsze publikacje
- „Postylion niesie pisanie…” Szkice o romantycznym liście poetyckim, Poznań 1993;
- Dzieje teatru w Polsce, Poznań 2000;
- Omamienie-cudowność-afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć, Poznań 2003;
- Zapisane w operze. Studia z historii i estetyki opery, Poznań 2012;
- Oblicza wieku dziewiętnastego. Studia z historii literatury, teatru i opery, Poznań 2017 (współautorka: Alina Borkowska-Rychlewska);
- Edycje i redakcje tomów zbiorowych:
- M. Mochnacki, Pisma krytyczne i polityczne. T.1-2, wstęp: Z. Przychodniak, wybór i opracowanie: J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak. Kraków 1996
- Dwa głosy o sztuce: Klaczko i Norwid, (wstęp i opracowanie razem z K. Kuczyńską), Poznań 2009;
- Teatr operowy Stanisława Moniuszki. Rekonesanse, ( współredaktor: M. Jabłoński), Poznań 2005;
- Piękno wieku dziewiętnastego. Studia i szkice z historii literatury i estetyki, (współredaktor: Zbigniew Przychodniak), Poznań 2008;
- „Natchnienie poety i muzyka żenić się z sobą powinny…” Studia i szkice o libretcie (współredaktor: Alina Borkowska-Rychlewska), Poznań 2013;
- Teatr muzyczny Stanisława Moniuszki, (współredaktor: Magdalena Dziadek), Poznań 2014;
- Libretto i przekład (współredaktor: Alina Borkowska-Rychlewska), Poznań 2015;
- Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku (współredaktor: Alina Borkowska-Rychlewska), Poznań 2016.
- Artykuły i rozprawy (wybór):
- Opera w Polsce na początku XIX wieku – wyobrażenia, poglądy, teorie, w: Teorie opery, red. M. Jabłoński, Poznań 2004;
- Narodowość, kosmopolityzm i eklektyzm, czyli Stanisław Moniuszko i dziewiętnastowieczna myśl krytyczna, w: Teatr operowy Stanisława Moniuszki. Rekonesanse, red. M. Jabłoński, E. Nowicka, Poznań 2005;
- O metaforze teatralnej w dramatach Juliusza Słowackiego. w: Słowacki teatralny, red. K. Kurek. Poznań 2006;
- Dramat XIX wieku i klasycyzmy, w: Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. K. Meller, Warszawa 2009 (wyd. 2010);
- Wiedeński teatr przedmieść, w: Teatr masowy–teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź 2011;
- Pamięć teatru – pamięć w teatrze, w: Mnemosyne. Pamięć jako źródło dzieła sztuki, pod red. M. Cieśli-Korytowskiej i J. Czernika, Wyd. AVALON, Kraków 2016;
- Okrucieństwo w operze. Historie kobiet, w: Crudelitas. Okrucieństwo w literaturze i kulturze europejskiej, pod red. E. Wesołowskiej i W. Szturca, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.