Stanisław Jasieński
JASIEŃSKI Stanisław Maksymilian (12 listopada 1850 Sokołów pow. Opoczno – 26 listopada 1929 Warszawa),
aktor, śpiewak, dekorator.
Podana w Polskim słowniku biograficznym data urodzenia 26 listopada 1853 mylna. Był synem dzierżawcy wsi Stanisława Jasieńskiego i Tekli z Modzelińskich. Po ukończeniu gimnazjum wstąpił do warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, a także prawdopodobnie uczył się malarstwa scenicznego u Fryderyka Papego. W 1868 debiutował w zespole Aleksandra Carmantranda w Kielcach, a w 1869 z tym samym zespołem był w Kielcach, Łowiczu i Włocławku. W 1872–73 występował u Anastazego Trapszy, m.in. w Radomiu, Lublinie i Kaliszu, w początku 1874 prawdopodobnie u Pawła Ratajewicza w Piotrkowie, w lecie tego roku u Józefa Teksla w warszawskim teatrze ogródkowym Eldorado, a wiosną 1875 z tym samym zespołem w Łodzi. W sezonie 1875/76 należał do zespołu teatru lwowskiego. W 1876 debiutował w Warszawskich Teatrach Rządowych: 11 sierpnia w roli Papkina (Zemsta), a 14 sierpna w roli Łykalskiego (Majster i czeladnik), ale nie został zaangażowany. W sezonie 1876/77 występował u Maksymiliana Kopystyńskiego w Lublinie, w lecie 1877 w warszawskim teatrze ogródkowym Eldorado (dyrektor Józef Teksel) i Belle Vue (dyrektor Karol Doroszyński), od grudnia 1877 do maja 1879 z przerwami w teatrze krakowskim. Tu prawdopodobnie zakończył swą działalność aktorską. Niektóre źródła podają jednak, iż występował jeszcze w sezonie 1879/80 w Lublinie u Józefa Puchniewskiego. Grał takie role jak: Alfred (Wielki człowiek do małych interesów), Szufterle (Zbójcy). Śpiewał także w operetkach, m.in. partię Dorożkarza (Mały Faust), Froscha (Zemsta nietoperza) i w operach, m.in. partię Belkora (Napój miłosny).
Dekorator
Prawdopodobnie już podczas występów w zespołach prowincjonalnych malował dekoracje teatralne. W czasie pobytu w Krakowie nazwisko Jasieńskiego jako dekoratora dość często pojawiało się na afiszach (po raz pierwszy 23 stycznia 1878 – dekoracje do II aktu Zemsty nietoperza). W Krakowie kontynuował też rozpoczęte wcześniej studia malarskie pod kierunkiem Jana Matejki, który zachęcił go do dalszych studiów i wyjazdu do Paryża, gdzie Jasieński kształcił się pod kierunkiem znanego dekoratora Jean-Baptiste’a Lavastre’a. Ponadto przebywał w Monachium, Berlinie i Wiedniu.
Po powrocie do kraju został od 13 sierpnia 1883 powołany na stanowisko głównego mechanika Warszawskich Teatrów Rządowych. Funkcję tę pełnił do września 1897 i w tym czasie kierował m.in. modernizacją urządzeń technicznych Teatru Wielkiego.
W 1897 zaangażował go zarząd miasta Lwowa do malowania dekoracji dla budującego się nowego teatru. Jasieński przygotował w 1897–1900 – zgodnie z ówczesną praktyką – wielką ilość (ok. 25 000 m2) dekoracji „typowych” (jak np. „pałac włoski”, „wolna okolica”), co utrudniło próby nowych rozwiązań scenograficznych. W 1900 po otwarciu nowego gmachu teatru lwowskiego otrzymał stanowisko inspektora teatru. W tym czasie malował też niekiedy dekoracje na zamówienie teatru krakowskiego.
Od 1 stycznia 1909 został ponownie zaangażowany do Warszawskich Teatrów Rządowych na stanowisko inspektora technicznego. W gmachu Teatru Wielkiego zorganizował pracownię dekoratorską obsługującą zarówno operę, jak i dramat. Jasieński pozostał na swym stanowisku także po likwidacji WTR i przejęciu teatrów przez miasto. 24 grudnia 1922 podczas przedstawienia Hrabiny z dekoracjami Jasieńskiego obchodzono jubileusz czterdziestolecia jego pracy. Wkrótce przeszedł na emeryturę. Był członkiem zasłużonym ZASP.
Nie był dekoratorem oryginalnym. Przeważnie naśladował malarzy wiedeńskich i paryskich, twórców dekoracji „uniwersalnych”, które można było stosować do wielu różnych sztuk. Wybierając dekoracje nie liczył się zbytnio z treścią czy nastrojem sztuki. Reżyserowie, z którymi pracował, nie interesowali się na ogół stroną plastyczną przedstawienia. Wyjątkiem pod tym względem był Tadeusz Pawlikowski, który stawiał dekoratorowi określone wymagania i na którego zamówienie Jasieński wykonał szereg dekoracji do konkretnych sztuk. Wnętrza malował z niezwykłą dokładnością, krajobrazy – z rozmachem malarza sztalugowego. Niechętnym okiem śledził poszukiwania nowych rozwiązań plastycznych w zakresie dekoracji, nie uznawał osiągnięć Franciszka Siedleckiego ani Wincentego Drabika.
Wykonał m.in. dekoracje do następujących sztuk: Zmykajmy! (1878), Noc świętojańska (1879), Zaczarowane koło (1900), Manru (1901), Urwasi (1902), Walkiria (1903), Madame Butterfly (1909), Noc listopadowa (1915), Kościuszko pod Racławicami (1916).
Wiele dekoracji zaprojektowanych przez Jasieńskiego wykonanych zostało przez jego uczniów, m.in. Jana Spitziara, Zygmunta Balka, Feliksa Wygrzywalskiego, Wincentego Drabika, Józefa Galewskiego, Stanisława Śliwińskiego. Mało twórczy jako dekorator, Jasieński był bardzo ceniony jako mechanik teatralny. Jan Lorentowicz w 1924 nazwał go „najlepszym do dnia dzisiejszego znawcą technicznej strony urządzeń teatralnych”.
Bibliografia
Got: Teatr Koźmiana; Pajączkowski: Teatr lwow.; PSB XI (B. Król-Kaczorowska); Rulikowski: Teatr warsz.; EMTA 1889 nr 290, 1891 nr 415 (il.); Kur. warsz. 1922 nr 352; Scena pol., 1929 nr 5 (il.), 23; Życie Teatru 1924 nr 21 (J. Lorentowicz); Afisze, IS PAN; Akt urodzenia nr 179/1850, parafia Żarnów, pow. Opoczno; J. Galewski: Pamiętniki, maszynopis IS PAN.
Ikonografia
Fot. pryw. - IS PAN.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji. Śródtytuły od redakcji.