Osoby

Trwa wczytywanie

Melania Grabowska-Kieszczyńska

GRABOWSKA Melania, Mela, zamężna Kieszczyńska (28 XII 1900 Gniezno - 1949 Katowice), śpiewaczka, aktorka. Była córką Pawła i Anny G., żoną Władysława Kieszczyńskiego (zob. t. 1). Ukoń­czyła szkołę średnią w Poznaniu i podobno w 1918 debiutowała tu w zespole L. Dybizbańskiego. We wrześniu 1918 występowała w T. Powszechnym w Krakowie, w sez. 1918/19 w T. Wodewilowym we Lwowie. W sez. 1921/22 i 1922/23 była w zespole operetkowego T. Nowego w Warszawie, określana jako "primadonna scen prowincjonalnych". W sez. 1923/24 występowała w T. Wielkim na Pohulance w Wilnie, a od maja do sierpnia 1924 w wil. T. Letnim, w sez. 1924/25 w zespole operetki T. Pol­skiego w Katowicach i w T. Miejskim w Sosnowcu (zespoły były połączone), a w lipcu 1925 z operetką katowicką w Ciechocinku. W sez. 1925/26-1927/28 należała do zespołu operetki T. Miejskich we Lwo­wie; w 1926 występowała gościnnie w Katowicach (czerwiec) i w zespole L. Sempolińskiego w T. Letnim w Wilnie (sierpień). W 1929 występowała gościnnie w T. Miejskim w Bydgoszczy, a także w Toruniu (luty), później w Nowej Operetce w Warszawie (sierpień), a od października t.r. na sez. 1929/30 zaangażowała się do zespołu operetki T. Wielkiego w Poznaniu. W czerwcu 1930 gościła w T. Miejskim w Bydgoszczy, w którym nast. była w sez. 1931/32 (do 21 VIII 1932); w maju 1932 gościnnie występowała w T. Nowości we Lwowie. W 1933 występowała we Lwowie w teatrach Rewia w Colosseum i Perskie Oko (tu we wrześniu t.r.), w sez. 1933/34 ponownie w lwow. T. Miejskich, w lecie 1934 z Zespołem Artystów Warsz. w Kaliszu, a w pierwszej poł. 1937 w Powszechnym T. Żołnierza we Lwowie. W czasie okupacji niem. nie wystę­powała. Być może, niektóre fakty z jej itinerarium mogą dotyczyć Marii Grabowskiej (zob. t. 1). Była popularną aktorką operetkową i rewiową, ulu­bienicą publiczności Wilna i Bydgoszczy. Chwalono jej warunki zewnętrzne i ładny głos, choć niekiedy wypominano "dużo, nawet za dużo rzucającego się w oczy nie hamowanego temperamentu" (cyt. za: W. J. Żywot: Dwadzieścia sezonów teatru sosno­wieckiego). Do najlepszych jej ról należały: Lola ("Szalona Lola"), Kitty ("W noc majową"), Sigrid ("Blon­dynka"), Eleonora ("Czarne róże"), Rozalinda ("Zemsta nietoperza"), Silva Varescu ("Księżniczka czardasza"), Nadia ("Orłow"), tyt. w "Hrabinie Maricy", "Frasquicie", "Madame Pompadour".
Bibl.: Formanowicz; Kaszyński: Teatralia; Kwaskowski; Sempoliński: Wielcy artyści (il.); Sobański: Teatr Pol. na Śląsku; Świtała; Warnecki s. 107; Żywot: Dwadzieścia sezonów; Kur. Warsz. 1921 nr 204, 355, 1922 nr 352, 1923 nr 54, 1924 nr 324, 1925 nr 202, 258, 1926 nr 159, 1927 nr 354, 1929 nr 153, 154, 277, 1932 nr 147, 1937 nr 51; Afisze, programy, IS PAN, MTWarszawa; Akta, ZASP.
Ikon.: Fot. - Arch. Dok. Mech., IS PAN, MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji