Wanda Barszczewska
BARSZCZEWSKA Wanda (18 grudnia 1862 Warszawa1 – 9 grudnia 1941 Warszawa),
aktorka
Była córką nauczyciela szkół warszawskich Jana Barszczewskiego i Zuzanny z Sumińskich.
Początkowo pracowała jako nauczycielka, ucząc się jednocześnie gry aktorskiej pod kierunkiem Wincentego Rapackiego. 4 marca 1884 wystąpiła na amatorskim przedstawieniu Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności.
Debiutowała 4 października 1884 w teatrze krakowskim w roli Antoniny (W gościnie, czyli Reif-Reiflingen), została zaangażowana i występowała do 1887. Po powrocie do Warszawy debiutowała 20 września 1887 w Teatrze Rozmaitości w roli Panny Letelier (Rodzina Fourchambault) i została zaangażowana do zespołu dramatu Warszawskich Teatrów Rządowych, w którym pozostała do przejścia na emeryturę 1 lipca 1914. Na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego obchodziła 30 kwietnia 1909 jubileusz dwudziestopięciolecia pracy, grając rolę Lukrecji (Beatryks Cenci). Po przejściu na emeryturę występowała tylko sporadycznie, m.in. w 1915 grała w Teatrze Rozmaitości rolę Demeter (Noc listopadowa), w 1919 w Teatrze Polskim - Wolumnię (Koriolan), w 1930 w tym samym teatrze swą ostatnią rolę Celiny Bełzkiej (Dom kobiet). Udzielała też lekcji deklamacji i zajmowała się tłumaczeniem z francuskiego sztuk, jak np. Szczęście małżeńskie.
Już po pierwszym sezonie jej występów w Krakowie Stanisław Koźmian pisał, że „prócz rysów scenicznych, których nie ma”, posiada „wszystkie warunki na tragiczną artystkę w rodzaju pani Rakiewiczowej: postawę, głos śliczny, szczególniej w niskich tonach, namiętną intonację, inteligencję”. Mimo to zarówno w Krakowie jak w Warszawie Barszczewska przez długi czas obsadzana była przede wszystkim w salonowych komediach i melodramatach, które przeważały w ówczesnym repertuarze, w takich rolach jak: Zofia Le Dieu (Chamillac), Kamila (Artykuł 264), Lola (Nasi najserdeczniejsi), Atenais (Właściciel kuźnic). Adam Grzymała-Siedlecki ubolewał, że w komediach nie znajdował pełnego zastosowania ani „spiż altowego jej głosu, ani bezkonkurencyjna umiejętność mówienia, ani jej zdolność odczuwania wielkiej poezji”. Okazje wystąpienia w roli dramatycznej liczniejsze stały się dopiero po 1905, w związku z szerszym wprowadzaniem na sceny WTR wielkiego repertuaru. Wtedy też Barszczewska odnosiła największe swe sukcesy. O roli Pani Alving (Upiory) pisał Karol Adwentowicz: „była wspaniała w tragicznym wyrazie bólu i cierpienia, pełna dramatyzmu”, a Grzymała-Siedlecki nazwał jej recytację w Nocy listopadowej „nadmową”. Ogólną ocenę jej gry dał Władysław Bogusławski: „inteligencja wsparta wykształceniem towarzyszy artystce sumiennej, pracowitej, świadomej zawsze, czego chce, i jakimi środkami artystycznymi da się osiągnąć cel zamierzony”. Prócz wymienionych ważniejsze jej role: Gertruda (Hamlet), Gonerila (Król Lear), Małgorzata (Ryszard III), Celia (Jak wam się podoba), Monna Vanna (Monna Vanna), Tea (Hedda Gabler), Pani Borkman (John Gabriel Borkman), Młynarka (Zaczarowane koło). Matka (Klątwa), Makryna (Śnieg).
Bibliografia
Adwentowicz; Bogusławski: Siły i środki (Aneks); Grzymała-Siedlecki: Świat aktorski; Koźmian: Teatr (il.); Lorentowicz: Dwadzieścia lat I; Okręt s. 368; Owerłło; Wielka Encyklopedia Powszechna Ilustrowana t. V, Warszawa 1891; EMTA 1884 nr 60, 1887 nr 196, 198, 1893 nr 526; Afisze, IS PAN; Afisze i wycinki, zb. E. Barszczewskiej, Warszawa.
Ikonografia
Cz. Makowski: Portret, medalion, ceramika, 1911 - zb. E. Barszczewskiej; Fot. pryw. i w rolach - Bibl. Jagiell., IS PAN, MTWarszawa, zb. E. Barszczewskiej Warszawa.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973. Zachowano kownecję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w oryginale.
Przypisy
-
W SBTP podana błędna data urodzenia (18 grudnia 1864), tu poprawiona na podstawie aktu urodzenia przechowywanego w AP w Warszawie, odnalezionego przez Igora Strojeckiego.↩︎