Piotr Potworowski
POTWOROWSKI Tadeusz Piotr (14 lipca 1898 Warszawa – 24 kwietnia 1962 Warszawa)
scenograf
Uczył się w gimnazjum w Moskwie, a następnie studiował na wydziale architektury Politechniki Warszawskiej i malarstwo w warszawskiej szkole Konrada Krzyżanowskiego. Następnie wyjechał do Krakowa, gdzie był uczniem Józefa Pankiewicza i związał się z grupą kapistów. W 1924–33 przebywał za granicą, głównie w Paryżu, następnie do wojny mieszkał w Poznańskiem.
W czasie II wojny światowej był w Szwecji, potem osiadł w Anglii, gdzie od 1944 był członkiem London Group, od 1948 prof. akademii sztuk pięknych [Bath Academy of Art] w Corsham Court koło Bath, a w 1956 został członkiem Royal West of England Academy.
W 1958 powrócił do Polski i był profesorem Wyższych Szkół Sztuk Plastycznych w Sopocie i Poznaniu. Zarówno za granicą, jak i w kraju brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Wybitny malarz, scenografią zainteresował się już przed II wojną światową, opracowując dekoracje do Mistrza Pathelina w krakowskim teatrze artystów Cricot. W latach powojennych w Anglii wykonywał pewne prace scenograficzne w teatrze Nottinghill Gate. Po powrocie do kraju w 1958–62 współpracował z teatrami Poznania, Warszawy, Wrocławia i Katowic. Projektował dekoracje i kostiumy do Wesela (Teatr Polski, Poznań 1959), Woyzecka (Teatr Nowy, Poznań 1959), Fausta w oprac. Jerzego Grotowskiego (Teatr Polski, Poznań 1960), Pośredniczki matrymonialnej (Teatr Współczesny, Warszawa 1959), Historii fryzjera Vasco (Teatr Współczesny, Warszawa 1961), Zawiszy Czarnego (Teatr Rozmaitości, Wrocław 1961) i Dziadów (Teatr im. Wyspiańskiego, Katowice 1962). Wystawione w 1959 w Poznaniu w reżyserii Tadeusza Byrskiego Wesele wywołało gwałtowną polemikę, m.in. z racji scenografii Potworowskiego, odstępującej od przyjętego w naszym teatrze kanonu.
Prace Potworowskiego były przykładem dekoracji malarskiej, czym wyróżniały się na tle scenografii polskiej, architektonicznej i rzeźbiarskiej. Był to typ dekoracji wyjątkowy, nawet na tle scenografii światowej. Cechy tych dekoracji to przede wszystkim płaszczyzny barwne, celowo pozbawione perspektywy. Przeniósł na nie Potworowski swoje doświadczenia malarskie, wprowadził kolorystykę charakterystyczną dla swej palety – zestawienia intensywnych zieleni, fioletów, żółci. Z dekoracjami współgrał kostium jako kolorowa plama; reszta sceny pozostawała niemal lub całkowicie pusta. Scenografia Potworowskiego łączyła w sobie wysokiej klasy walory plastyczne i głębokie zrozumienie dramatu.
Bibliografia
Almanach 1961/62; Katalog Wystawy Scenografii (Polskie dzieło plastyczne w XV‑lecie PRL), Warszawa 1962; Piotr Potworowski. Seria: Współczesne malarstwo polskie (Wstęp J. Starzyńskiego), Warszawa 1959 (il.); Scenografia P. Potworowskiego. Katalog wystawy, Poznań 1963; Strzelecki: Plastyka teatr.; Prz. artyst. 1959 nr 1; Teatr 1962 nr 15 (Z. Strzelecki).
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.