Józef Jarema
Malarz, twórca eksperymentalnego teatru Cricot, dramatopisarz.

Teatr jest tam, gdzie tworzy się sztukę teatralną.Kilka wartościowych artystycznie przedstawień jest wystarczającą legitymacją teatralnego istnienia. Księdzem dobrym nie zostaje się dla pensji i perspektywy probostwa, artystą teatralnym nie zostaje się dla uzyskania członkostwa ZASP-u i gaży.
Jak na razie dzieje się najczęściej przeciwnie.
Józef Jarema „Przed nowym sezonem Cricot”
Biogram w Słowniku biograficznym teatru polskiego
JAREMA Józef (4 października 1900 Sambor – 22 lipca 1974 Monachium), kierownik artystyczny teatru, scenograf, reżyser, aktor. Był synem Józefa Jaremy, adwokata, i Stefanii z Śmigielskich, bratem Marii Jaremy i Władysława Jaremy. Ukończył gimnazjum w Jaśle. W 1920 uczestniczył jako ochotnik w wojnie polsko-bolszewickiej. W 1919–24 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, potem w Paryżu. Odbywał liczne podróże do Włoch, Holandii, Belgii, Austrii.
Był jednym z inicjatorów i przywódców grupy artystycznej pn. Komitet Paryski (Kapiści).
Jako scenograf debiutował w 1921 projektując dekoracje do wystawionej na scenie krakowskiego Teatru Bagatela sztuki Osioł i słońce w metamorfozie. Dwie premiery jego sztuk: Napoleon w elektrowni i Serce panny Agnieszki odbyły się 14 czerwca 1924 w Teatrze im. Słowackiego. W czasie pobytu w Paryżu organizował sporadyczne amatorskie przedstawienia teatralne. Po powrocie do kraju, w 1933 odbyła się w Teatrze im. Słowackiego kolejna premiera jego sztuki – Święty Mikołaj na 66 piętrze.
W 1933–38 był kierownikiem artystycznym awangardowego teatru malarzy i literatów Cricot w Krakowie; w sez. 1938/39 teatr występował w Warszawie. „Imprezy miały niepowtarzalną atmosferę beztroskiej niemal towarzyskiej zabawy, czemu sprzyjała nie tylko zasada improwizacji, ale i świadome przełamywanie bariery między sceną a widownią” (Stanisław Marczak-Oborski), zaś „prymitywizm środków technicznych wynagradzały efektowne fragmenty dekoracji i kostiumów” (Zygmunt Leśnodorski).

Jarema reżyserował w tym teatrze, opracowywał scenografie a także występował jako aktor i autor niektórych widowisk, jak np. Drzewo świadomości, Zielone lata, Element żeński, Lajkonik, korporant i „Hamlet”. Reżyserował: Mistrza Pathelin, Historię o żołnierzu (z Władysławem Woźnikiem), Wyzwolenie.
Wpływy spektakli Cricotu, choć nie zawsze bezpośrednio, odzywały się wyraźnie w okresie powojennym nie tylko w licznych realizacjach Wyzwolenia i sztuk Witkacego, ale także w teatrach tak różnych twórców, jak Kantor czy Szajna, Dejmek lub Hanuszkiewicz i wielu innych, poza tym w piwnicy Skrzyneckiego oraz w falandze rozmaitych kabaretów. Stanisław Marczak-Oborski
Jarema był także członkiem komitetu redakcyjnego założonej w 1934 w Krakowie „Gazety Artystów”, współorganizatorem Wolnej Szkoły Malarskiej w Katowicach.

Ze zbiorów Muzeum Historycznego w Sanoku.
Od 1939 przebywał za granicą. Przez Rumunię przedostał się do Egiptu i na Bliski Wschód. W 1940 współpracował z teatrem wojskowym Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich. Walczył w oddziałach polskich we Włoszech.
W 1951 ożenił się z Marią Sperling i osiedlił na stałe we Francji (Nicea). W ostatnich latach życia zajmował się wyłącznie malarstwem.
Bibliografia
Almanach 1973/74; Bibliografia dramatu; Cyganeria i polityka; J. Lau: Teatr artystów Cricot, Kraków 1967; Z. Leśnodorski: Wśród ludzi mojego miasta, Kraków 1968; Łoza: Czy wiesz; Marczak-Oborski: Teatr czasu wojny; Marczak-Oborski: Teatr 1918–39 (stąd cyt.); Myśl teatralna polskiej awangardy. Warszawa 1973 (tu artykuły J. – Cricot. O teatrze plastycznym i Przed nowym sezonem Cricot); SAP; WEP.
Ikonografia
NN: Portret Jarema ide..., karyk. rys. repr. Gazeta Artystów 1934 nr 2 (za S. Marczak-Oborski: Teatr w Polsce 1918–1939, Warszawa 1984); Fot. – Arch. Dok. Mech.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1900–1980 t.II, PWN Warszawa 1994. Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.
Uzupełnienia bibliograficzne
- Józef Jarema: Listy do Marii Sperling 1950–1974, red.: Wiesław Banach, Ewa Kasprzak, Christian Leprette, Sanok 2000.
- Jolanta Mazur-Fedak: Józef Jarema w międzywojennym teatrze awangardowym Cricot (1), Kraków 2008.
Mówiona encyklopedia teatru polskiego