Osoby

Trwa wczytywanie

Adam Dachtera

DACHTERA Adam, właściwie Adolf Dachtera (12 kwietnia 1915 Salno koło Bydgoszczy – 21 września 1983 Bydgoszcz),

śpiewak. 

Był synem nauczyciela Leona Dachtery i Hilarii z Karnowskich; mężem Marii Magdańskiej (ślub 22 kwietnia 1941 w Bydgoszczy). Od 1928 uczył się w Państwowym Gimnazjum Klasycznym w Bydgoszczy (matura w 1935), a potem studiował w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i uzyskał absolutorium. Po wybuchu II wojny światowej i wkroczeniu wojsk niemieckich do Bydgoszczy, był w listopadzie 1939 zatrzymany jako zakładnik; po wypuszczeniu pracował początkowo jako praktykant w hurtowni kolonialnej, potem jako księgowy-rewident w bydgoskim Zarządzie Nieruchomościami, skąd w 1943 został usunięty po odmowie wpisu na niemiecką listę narodową. Później pracował na bydgoskim lotnisku jako ślusarz, a od połowy grudnia 1944 był w obozie pracy przymusowej w Jenie. Od 1941 działał w konspiracji w Bydgoszczy i na Pomorzu (pseudonim „Casca”); był w Wydziale Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Okręgowej Delegatury Rządu RP na Pomorzu „Zatoka”, zbierał informacje o lotnisku i przemyśle zbrojeniowym; współpracował z Armią Krajową. Brał udział w licznych koncertach w kościołach Bydgoszczy, Torunia i Brodnicy, a także w tajnych koncertach w mieszkaniach prywatnych. 

Po wojnie, nadal w Bydgoszczy, w 1945–49 pracował jako kierownik administracyjny Konserwatorium, księgowy, administrator Pomorskiego Domu Sztuki. Równocześnie kształcił głos w Konserwatorium Muzycznym (od 1946 pod nazwą Pomorska Średnia i Niższa Szkoła Muzyczna) u S. Stałonowskiego, a potem u Felicji Krysiewiczowej i Jana Popiela oraz brał udział w organizowaniu życia muzycznego. W 1947, po uczestnictwie w konkursie wokalnym, został zaangażowany do Opery Poznańskiej, gdzie pozostał przez dwa sezony 1947/48 i 1948/49 i już w pierwszym z nich debiutował w roli Jontka w Halce. W tym czasie miał też poważne występy w repertuarze operowym na koncertach Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej w Bydgoszczy: 14 września i 14 grudnia 1947 (z transmisją przez krajowe rozgłośnie Polskiego Radia) oraz 3 czerwca 1949; występował we fragmentach Strasznego dworu i Halki

Od 1 września 1949 do końca sezonu 1972/73 zajmował stale stanowisko solisty Opery we Wrocławiu i stworzył na tej scenie szereg ważnych ról. Był śpiewakiem niezawodnym i cenionym; chwalono jego grę aktorską, siłę dramatyczną i piękny śpiew, miał też dobrą dykcję i korzystne warunki zewnętrzne. Doskonały w repertuarze moniuszkowskim, w roli Jontka w Halce od 1949 po 1970 występował 205 razy; wielokrotnie śpiewał Stefana (Straszny dwór; 328 razy w 1952–59), a także Kazimierza (Hrabina; 1954, 1968).

Wykonywał przede wszystkim klasyczne partie tenorowe takie, jak: Książę Mantui (Rigoletto, 1951; śpiewany 105 razy), Rudolf (Cyganeria, 1952), Pinkerton (Madame Butterfly, 1952; śpiewał go 242 razy), Nadir (Poławiacze pereł, 1955; według Wojciecha Dzieduszyckiego w tej roli „na specjalne podkreślenie zasługują piękne piana i umiejętne atakowanie górnych tonów”). Później śpiewał tytułowego Fausta (1956), Enza (Gioconda, 1958), tytułowego Fra Diavola (1958), Alfreda (Traviata, 1960), Cavaradossiego (Tosca, 1961; 196 razy), Manrica (Trubadur, 1962), Eleazara (Żydówka, 1963; 76 razy, który według Jerzego Macierakowskiego był pełen „uczucia i wyrazu dramatycznego”), Kawalera des Grieux (Manon Lescaut, 1966), Don Josego (Carmen, 1968), tytułowego Don Carlosa (1971).

Miał w swym repertuarze również wiele innych ról, jak: Jan Konopny (Bunt żaków, 1951); Fenton (Wesołe kumoszki z Windsoru), Andrzej (Rodzina Tarasa), Steva (Jenufa) – 1953, bardzo chwalony Eros (Eros i Psyche, 1955), Andronikos (Cud miłości, 1964), Wacław (Maria Romana Statkowskiego, 1965), Artur Rivarez, czyli tytułowy Szerszeń w operze Antonia Spadavecchii (1967), Jontek (Pomsta Jontkowa, 1970), Szujski (Borys Godunow, 1972). Tworzył wyraziste typy sceniczne, np. Grabca (Goplana, 1959; według Stanisławy Platówny bardzo dobry wokalnie i świetny aktorsko: „rubaszny, zamaszysty, prawdziwy parobek od siana”), a pod koniec kariery, charakterystyczną postać Petera (Porgy i Bess, 1973). 

Wraz z wrocławską Operą wystąpił w 1954 w Czechosłowacji w Strasznym dworze. Śpiewał gościnnie w Krakowie w Operze Krakowskiego Towarzystwa Operowego (Cavaradossiego, Księcia Mantui, Stefana; 1954, 1955), w Bydgoszczy (Stefana, 1958), w Poznaniu (Manrica, 1 kwietnia 1965) oraz na koncertach estradowych na terenie całego kraju. Występował także za granicą, w NRD, Czechosłowacji, na Węgrzech. 

Od 31 maja do 19 listopada 1957 współkierował pozbawioną dyrektora wrocławską Operą, a w 1967–73 był asystentem reżysera, sprawując pieczę nad przedstawieniami, które przy zmieniających się obsadach latami utrzymywały się w repertuarze. Od 31 sierpnia 1973 przeszedł na emeryturę, ale współpracował z Operą we Wrocławiu jeszcze w sezonach 1973/74 i 1974/75. 

Bibliografia

Bydgoski słownik biograficzny t. 3, Bydgoszcz 1996 (J. Kutta; bibl. oraz il.); Dachtera: Opera Wrocł. 1945–95 (il.), s. 59 (S. Platówna); Kaczyński: Dzieje „Halki”; Komorowska: Kronika t. muz. 1944–89; Opera Wrocł. 1945–65 s. 34, 47 (il.); Opera Wrocł. 1945–70 s. 47 (W. Dzieduszycki), 57; Świtała; Weber: Z dziejów opery w Bydgoszczy; Odra 1984 nr 1; Ruch Muz. 1967 nr 4 (J. Kański); Teatr 1963 nr 22 s. 17 (J. Macierakowski); Akta (fot.), ZASP; Almanach 1944–59; Inf. córki, Krystyny Dachtery. 

Ikonografia

Fot. – Arch. Opery Wrocław, IS PAN.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.


Biogram w Almanachu Sceny Polskiej

Adam Dachtera (12 IV 1915 Salno k. Byd­goszczy - 21 IX 1983 Bydgoszcz), śpiewak. Przed wojną ukończył szkołę handlową w Bydgoszczy. W l. 1945-47 kształcił się w bydg. Konserwatorium Muz., był uczniem Fe­licji Krysiewiczowej. W l. 1947-49 był so­listą Opery Poznańskiej (debiutował partią Jontka w "Halce" Moniuszki), w l. 1949-74 Opery Wrocławskiej, gdzie był też asystentem reżysera oraz współredaktorem wydawnictw okolicznościowych. Występował na estradach Warszawy, Wrocławia, Bytomia, Krakowa, Bydgoszczy, Poznania, Zielonej Góry, gościnnie współpracował z Operą Krakowską i Operą Poznańską, wyjeżdżał do NRD, Czechosłowacji i na Węgry. W swym dorobku art. miał około czterdziestu pierwszoplanowych partii teno­rowych, m. in. Stefana ("Straszny dwór" Mo­niuszki), Kazimierza ("Hrabina" Moniuszki), Pinkertona ("Madame Butterfly" Pucciniego), Eleazara ("Żydówka" Halevy'ego), Cavaradossiego ("Tosca" Pucciniego), Fausta ("Faust" Gounoda), Księcia ("Rusałka" Dworzaka), Al­freda ("Traniata" Verdiego), Nadira ("Poławia­cze pereł" Bizeta), Erosa ("Eros i Psyche" Różyc­kiego). Źródło: Almanach Sceny Polskiej 1983/84. Tom XXV. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe - Warszawa 1987.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji