Maria Wiercińska
WIERCIŃSKA Maria, z Serkowskich (27 lutego 1902 Łódź – 11 grudnia 1976 Warszawa)
aktorka, reżyser
Była córką Stanisława Serkowskiego, lekarza, i Władysławy z Frankowskich, żoną Edmunda Wiercińskiego (zob. t. 1). Od 1915 uczęszczała do Gimnazjum im. Cecylii Plater-Zyberkówny w Warszawie (matura w 1920). Od 15 sierpnia do 1 listopada 1920 pracowała jako sanitariuszka w szpitalu wojskowym Czerwonego Krzyża. Od stycznia 1921 studiowała przez cztery semestry na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Warszawskiego. Równocześnie kształciła się jeden rok na Kursach Wokalno-Dramatycznych Heleny Józefy Hryniewieckiej.
We wrześniu 1922 została przyjęta do Instytutu Reduty wraz z kilkuosobową grupą studenckiego Koła Sztuki Dramatycznej, którym od roku kierował Edmund Wierciński; poślubiła go 24 lipca 1925 i odtąd używała na scenie jego nazwiska. Do zespołu Reduty należała w Warszawie (1922–25) oraz w Wilnie (1925–27). Grała, uczestnicząc również w objazdach, ponad dwadzieścia pięć ról, m.in.: Ewę (Pastorałka), Marysię (Pomsta), Renę (Lekkoduch), Wróżkę (Wyzwolenie), Marynę (Wesele), Donnę Annę (Don Juan J. Zorilli), Ewę (Sen), Elwirę (Cyd). W sezonie 1924/25 była członkiem kierownictwa Instytutu Reduty. W 1925 uczestniczyła w wyprawie Reduty na Łotwę (Ryga, Dźwińsk, Rzeczyca). Od września 1927, wraz z grupą zbuntowanych redutowców, zaangażowała się na jeden sezon do Teatru Nowego w Poznaniu. Od drugiej połowy kwietnia do połowy sierpnia 1928 była z tym zespołem pn. Scena Nowa w objeździe (Gniezno, Bydgoszcz, Toruń, Łódź, Warszawa). Od września 1928 z częścią redutowców zaangażowała się do Teatrów Miejskich w Łodzi. W 1930–33 dzieliła wraz z mężem losy grupy osób związanych z Leonem Schillerem: Teatry Miejskie we Lwowie (sezon 1930/31, pierwsza poł. 1932), warszawski Teatr Melodram (jesień 1931) i Nowe Ateneum (sezon 1932/33). W 1927-33 grała ok. czterdziestu ról, m.in. Magdzię (Maski), Mirabellę Parwis (Metafizyka dwugłowego cielęcia), Ewę (Śnieg), Anielę (Dzieje grzechu), Frankę (Hinkemann), Lizę (Przestępcy), Klarę i Leonorę (Dorota Angermann), Strach (Kordian), Barbarę (Spór o sierżanta Griszę), Marię (Wieczór Trzech Króli, czyli Co chcecie), Puka (Sen nocy letniej), Katty Haris (Czarne ghetto), Barbarę (Major Barbara). Na polu aktorskim uzyskała niemało przychylnych opinii, ale nie znalazła satysfakcji; nie zadowalała jej rola aktorki użytecznej. Porzuciła w końcu aktorstwo grając po raz ostatni rolę Marii w Lekkomyślnej siostrze w objeździe Reduty (sezon 1934/35). Wielokrotnie tańczyła na scenie dramatycznej (np. w Fircyku w zalotach, Śnie nocy letniej) i wykonywała tańce solowe w komediach muzycznych (Królowa przedmieścia, Jak stać się bogatym i szczęśliwym). Układała również tańce do kilku przedstawień (Łyżki i księżyc, Chłopi, Metafizyka dwugłowego cielęcia, Wieczór Trzech Króli). W sezonie 1933/34 prowadziła w Instytucie Reduty w Warszawie kurs techniki tanecznej i tańca artystycznego.
Od 1934 poświęciła się wyłącznie działalności recytatorskiej i pedagogicznej. W sezonie 1934/35 objęła reżyserię i kierownictwo artystyczne działu poranków poetyckich w Reducie, organizowanych przez studenckie Koło Polonistów Uniwersytetu Warszawskiego. Poza tym wystąpiła w stu kilkudziesięciu porankach i wieczorach recytatorskich wierszy i prozy w teatrach, klubach literackich i artystycznych, w domach związkowych i więzieniach. Brała udział w wieczorach autorskich wielu znanych polskich poetów i prozaików. Miała także wieczory recytatorskie poza Warszawą (Białystok, Zawiercie, Cieszyn, Katowice). Uczyła plastyki ruchowej i tanecznej na kursach wakacyjnych, m.in. w Krzemieńcu (1934), Radzyminie (1937), Pszczynie (1938).
W 1938 przewodniczyła jury konkursu recytatorskiego w YMCA. W 1939 uczestniczyła jako recytatorka w ogólnopolskim zjeździe pisarzy na Zaolziu. Ogłaszała arykuły i recenzje na temat tzw. sztuki żywego słowa i teatru szkolnego w „Pionie”, „Teatrze w Szkole” i „Scenie Polskiej”.
Uczestniczyła w ponad trzydziestu słuchowiskach i audycjach radiowych; 20 marca 1935 nadano jej słuchowisko Niebezpieczne życie z udziałem Stefana Jaracza, powtarzane po wojnie w rozgłośni Polskiego Radia w Łodzi (1947) i w Warszawie (1971). W 1936–39 prowadziła na Wydziale Aktorskim PIST-u naukę mówienia wiersza.
Podczas II wojny światowej pracowała w Warszawie jako nauczycielka w Szkole Mechanicznej R. Wolframa (1940–41) oraz w Miejskiej Szkole Baletowej (1941–44); uczyła języka polskiego i techniki wyrazistości scenicznej. Prowadziła też w różnych szkołach zajęcia świetlicowe, wykładała sztukę żywego słowa, udzielała prywatnych lekcji retoryki i recytacji.
Wykładała również recytację wierszy na wszystkich kursach tajnego PIST-u (1940-44). Zorganizowała ok. stu pięćdziesięciu tajnych poranków i spotkań poetyckich w szkołach i mieszkaniach prywatnych w Warszawie i na prowincji, z udziałem ponad czterdziestu aktorów, muzyków, prelegentów. Łącznie przygotowała czternaście programów poetyckich dla ponad siedmiotysiecznej widowni.
Od 1 sierpnia 1945 należała do zespołu Teatru Wojska Polskiego w Łodzi; kierowała w pierwszym sezonie Estradą Poetycką. Z sześciu przygotowanych programów zrealizowała dwa: Na gruzach dom oraz Listy Chopina. Jednocześnie wykładała do 1949 na wszystkich wydziałach w łódzkim PIST i PWST. W 1946-47 przygotowała pięć słuchowisk radiowych, m.in. Prometeusza w okowach i Wandę Cypriana Kamila Norwida; recytowała też w audycjach radiowych. Prócz tego wykładała i recytowała na kursach nauczycielskich, w domach kultury i świetlicach, udzielała lekcji prywatnych.
W 1949–52 pracowała w Teatrach Dramatycznych we Wrocławiu jako kierownik działu recytacji, a w ostatnim sezonie jako reżyser. Opracowała dwa widowiska poetyckie (Listy Chopina, Słowacki), a 25 stycznia 1951 dała premierę Ślubów panieńskich i na podstawie tego warsztatu uzyskała „prawo reżyserowania”. Reżyserowała jeszcze we Wrocławiu W Błędomierzu oraz Komedię Apolla Korzeniowskiego, w Jeleniej Górze Intrygę i miłość. Prowadziła też wykłady i ćwiczenia z aktorami i adeptami; zasiadała w jury konkursów recytatorskich; reżyserowała słuchowiska radiowe.
Od 1 lipca 1952 była reżyserem Teatru Polskiego w Warszawie. Swą pracę reżyserską w stolicy inaugurowała pamiętną inscenizacją Wujaszka Wani (prem. 24 stycznia 1953 w Teatrze Kameralnym). Na tej scenie przygotowała niemało wybitnych prem.: m.in. Dom kobiet, Lato w Nohant, Matkę Karela Čapka, Norę, Trąd w pałacu sprawiedliwości, Dom Bernardy Alba, Tak jest, jak się państwu zdaje. Gościnnie reżyserowała również w warszawskim Teatrach Nowej Warszawy i Ateneum (1953), Teatrze im. Osterwy w Lublinie (1958), czterokrotnie w Teatrze im. Jaracza w Łodzi (1961–63). Od dyrektora Teatru Polskiego Stanisława Witolda Balickiego otrzymała 15 marca 1963 wykrętnie sformułowane wymówienie pracy od 1 września, które stało się przedmiotem polemik prasowych. W okresie współpracy z Teatrem Polskim odbyła parę podróży artystycznych do Moskwy, Kijowa, Leningradu (1954), Londynu (1957), Pragi (1960), Berlina wschodniego (1966).
Od końca 1963 reżyserowała gościnnie w Teatrze Rozmaitości w Krakowie (Nasze miasto, 1963), w Teatrze im. Jaracza w Łodzi (Wieczór Trzech Króli, Wassa Żeleznowa, 1964 – nagroda reżyserska Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach; Zmierzch długiego dnia, 1973); w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu (Henryk VI na łowach, 1965), warszawskim Teatrze Kameralnym (Hedda Gabler, 1966), krakowskim Teatrze im. Słowackiego (Kosmogonia, 1967), Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim (Fircyk w zalotach, 1968), Teatrze Polskim w Bielsku-Białej (1968), Teatrze im. Osterwy w Lublinie (W małym domku, 1969), warszawskim Teatrze Klasycznym (Budowniczy Solness, 1971), Teatrze im. Horzycy w Toruniu (1972).
Wiele jej przedstawień przenosiła ze scen teatralnej na ekran telewizja. Dla Teatru TV reżyserowała: Śluby panieńskie (1957), Wielkiego człowieka do małych interesów (1963), Ojca (1967), Eurydykę (1968). Nadal współpracowała z Polskim Radiem reżyserując audycje poetyckie i słuchowiska. Uczestniczyła wielokrotnie w jury konkursów recytatorskich i tatrów amatorskich oraz Kaliskich Spotkań Teatralnych. Wykładała na kursach szkoleniowych SPATiF-u, m.in. była opiekunem Gdańskiego Studia Rapsodycznego, gdzie prowadziła seminaria (1957–59).
Od jesieni 1952 do maja 1970 uczyła w warszawskiej PWST na Wydziale Reżyserskim i Aktorskim; od 1 lipca 1956 jako profesor nadzwyczajny, od 27 listopada 1958 jako profesor zwyczajny. Od 15 lutego 1957 (oficjalnie od 1 kwietnia) do 1 września 1961 była dziekanem Wydziału Aktorskiego. Przygotowała ze studentami parę publicznych widowisk warsztatowych. W październiku 1966 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za działalność pedagogiczną.
Zapisała się w historii teatru przede wszystkim jako ofiarny pedagog-społecznik oraz utalentowany reżyser. Przygotowała czterdzieści premier. Była reżyserem „tradycyjnym” teatru autorskiego. Najlepiej opanowała warsztat reżyserski na scenie kameralnej, ale do końca pozostała wierna redutowym metodom pracy, odznaczała się niecodziennym darem współpracy z aktorem, przy niezwykłym dla niego szacunku i trosce. Dojrzewała reżysersko w czasach, gdy teatr psychologiczny, intymny, teatr myśli i emocji stawał się niemodny, bo przeciwny estetyce imperializmu reżyserskiego i eksperymentom inscenizacyjnym. Rzutowało to wówczas ujemnie na jej pozycję reżyserską w teatrze, ale mimo to zajmowała w nim miejsce czołowe.
Bibliografia
Almanach 1976/77; Csató: Polski t. współczesny (il); Fik: 35 sezonów; Kaszyński: Teatr łódz.; Kelera: Wrocław; Krasiński: Teatr Jaracza; Kwiatkowski: Tu PR Warszawa; Listy Osterwy; Marczak-Oborski: Teatr czasu wojny; Marczak-Oborski: Teatr 1918-39; Marczak-Oborski: Życie teatr. 1944-64; Mrozińska: Karabin i maska; Mrozińska: Szkoła; Mrozińska: Trzy sezony; O zespole Reduty; Schiller: Droga przez teatr; Sempoliński: Druga połowa; Simon: Spis przedstawień Reduty; Szczepkowska: 20 lat t. na Wybrzeżu; T. Polski Wrocław 1945-65 (il.); T. przy ul. Cegielnianej; Warszawska Szkoła Teatralna, Warszawa 1991; Wilski: Szkolnictwo; Dz. Pol. 1963 nr 284, 294; Kultura 1967 nr 34 (W. Filler); Kur. Lub. 1958 nr 12; Scena 1977 nr 2; Sł. Powsz. 1955 nr 303, 1956 nr 84, 1964 nr 188 (S. Polanica); Sztandar Ludu 1969 nr 75; Teatr 1966 nr 14, 1977 nr 9 (E. Krasiński); Tyg. Powsz. 1977 nr 8; WTK 1973 nr 38; Życie Warsz. 1976 nr 300 (E. Krasiński); Akta (tu fot.), ZASP; Afisze, programy (m.in. Arch. Wiercińskich), IS PAN, MTWarszawa; Gawlik: T. Letni w Łodzi.
Ikonografia
Jotes (J. Szwajcer): Portret, karyk., rys., repr. J. Szwajcer: Ze wspomnień karykaturzysty, Wrocław 1960; Fot. – IS PAN, MTWarszawa.
Filmografia
Materiały – Archiwum TVWarszawa.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1900–1980, t. II, PWN, Warszawa 1994. Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.