6 grudnia 1908
Eunice – balet według Quo vadis w choreografii Michaiła Fokina
Warszawa, Teatr Wielki: polska prapremiera baletu Eunice Andrieja W. Szczerbaczewa według Quo vadis Henryka Sienkiewicza, w choreografii Michaiła Fokina oraz Michała Kuleszy i z nim w partii Klaudiusza. W roli tytułowej Anna Antonina Gaszewska – po raz pierwszy jako solistka. Ponadto: Waleria Gnatowska (Aktea), Aleksander Gillert (Petroniusz). Tego samego wieczoru zaprezentowano drugie dzieło Fokina: divertissement Chopiniana (muz. Fryderyk Chopin / Maurice Keller i Aleksandr Głazunow) z Heleną Rządcówną (Primabalerina), Heleną Ossowską (Solistka), Aleksandrą Wasilewską (Solistka) i Janem Zalewskim (Solista) w głównych partiach. Orkiestrę prowadził Henryk Opieński.
Kilka figur z wielkiego dzieła posłużyło p. Szczerbaczewowi do osnucia zajmujących tematów taneczno-muzycznych. Postacie Eunice, Petroniusza, Aktei itd. przesuwają się przed naszemi oczyma wywierając bardzo miłe wrażenie.
Mniejsza o treść i przebieg „dramatu”, barwność zbiorowych popisów, urozmaicenie grup nowemi pomysłami oraz wyborne produkcje głównych bohaterek: p. Gaszewskiej (Eunice) i p. Gnatowskiej (Aktea), które tworzą całość bardzo efektowną i żywą. (...)
Eunice powiodła się p. Fokinowi najzupełniej: układ baletu jest oryginalny, a oddzielne numery nader estetyczne.
[„Kurier Warszawski” 1908 nr 339 (7 grudnia)]
Rafał Węgrzyniak, Janusz Legoń (2017)