Warszawa. List poparcia dla Macieja Kowalewskiego
Pani Hanna Gronkiewicz-Waltz
Prezydent Miasta St. Warszawy
List otwarty
To list poparcia dla Macieja Kowalewskiego, dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego, któremu zdecydowała Pani Prezydent nie przedłużyć kontraktu na nowy sezon, w naszym odczuciu, z wielką szkodą dla Teatru Na Woli i planów dyrektora, jakie miał wobec tej sceny. W tym miejscu chcemy prosić Panią Prezydent o ponowne rozpatrzenie swojej decyzji.
Maciej Kowalewski objął Teatr Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego w lipcu 2007 roku i od tego czasu realizował wizję nowoczesnego, otwartego teatru, odważnie zmieniając repertuar, odmładzając jego publiczność, odświeżając jego wizerunek, nie tylko poprzez nową stronę internetową, nowe logo ale i sposób promowania teatru, właściwie konsekwentnie kreując nowy wizerunek Teatru Na Woli jako teatru polskiej dramaturgii współczesnej, dając prawie wyłącznie prapremiery, a także promując polski dramat (seria wydawnictw książkowych z tekstami wystawianych i nie wystawianych sztuk, ich promocja za granicą, próby czytane, przekłady prapremierowych tekstów na język angielski, wreszcie granie wszystkich tytułów z angielskimi podpisami; teatr ma swoją agentkę literacką w Londynie, wybitną tłumaczkę, panią Elżbietę Woźniak).
Teatr Na Woli podejmował kwestie społeczne, prowadził odważny i skuteczny dialog z widzem - tematyka spektakli plus wielokrotnie organizowane po spektaklach dyskusje z publicznością.
Teatr Na Woli wypełniał swoją rolę impresaryjną organizując cykle "Modrzejewska wraca do Warszawy" (przegląd spektakli m.in. Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy), "Polscy autorzy z Polski".
Teatr Na Woli działał zawsze w nawiązaniu do teatralnej tradycji, organizując cykl spotkań poświęcony mistrzom teatru "Wszystko już było". Cykl zainaugurowało spotkanie dedykowane Tadeuszowi Łomnickiemu (z udziałem m.in. Jerzego Koeniga), o Tadeuszu Kantorze opowiadał jego bliski współpracownik Krzysztof Miklaszewski, o Jarosławie Iwaszkiewiczu mówiła córka Maria. Gośćmi tego cyklu byli również Jan Englert, Ignacy Gogolewski, Stanisława Celińska, Izabella Cywińska. Gościem najbliższego spotkania, 21 maja będzie pani Barbara Krafftówna. Jedno z najważniejszych spotkań w tym cyklu poświęcone było panu Adamowi Hanuszkiewiczowi, który po latach milczenia zgodził się udzielić Maciejowi Kowalewskiemu filmowego wywiadu w swoim mieszkaniu, zgadzając się na jego jednorazowy pokaz w Teatrze Na Woli. Adam Hanuszkiewicz nadał tej rozmowie tytuł "Moje Credo" i było to jego pożegnanie z publicznością.
To w Teatrze Na Woli swoje 80. urodziny spektaklem "Oczy Brigitte Bardot" świętowała pani Barbara Krafftówna, a pan Marian Kociniak obchodził Jubileusz 50-lecia pracy artystycznej spektaklem "Bomba". Teatr Na Woli był współwydawcą książki-wywiadu z Marianem Kociniakiem pt. "Spełniony".
Teatr Na Woli promował również teatr offowy wspierając niezależnych artystów techniką, logistyką, często również promocją spektakli tworząc program "Wola w OFF-secie", z którego korzystali m.in. Teatr Montownia, Michał Sieczkowski, siostry Fijewskie, Przemysław Pawlicki.
To w Teatrze Na Woli po śmierci reżysera Piotra Łazarkiewicza odbył się przegląd jego spektakli "Drogi Piotra Łazarkiewicza. Kierunek: Teatr" a także opublikowana została książka monograficzna poświęcona zaprzyjaźnionemu z Teatrem artyście.
W Teatrze Na Woli cyklicznie odbywały się pokazy archiwalnych spektakli Teatru Telewizji, wśród których były m.in. "Ostatnia taśma Krappa" z Tadeuszem Łomnickim, "Wystrzał" Jerzego Antczaka z Ignacym Gogolewskim, czy "Co się właściwie stało Betty Lemon?" z Barbarą Krafftówną. W Teatrze Na Woli odbywały się także pokazy filmowe, wśród nich amerykański debiut Kasi Adamik "Bark".
Teatr Na Woli za dyrekcji Macieja Kowalewskiego organizował cykl koncertów, m.in. Lecha Janerki, czy trzykrotny występ L.U.C.-a, laureata Paszportu Polityki.
Maciej Kowalewski nie tylko kontynuował stworzony przez Stefana Niedziałkowskiego i Bogdana Augustyniaka Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu, prowadzony przez Barłomieja Ostapczuka, w miarę możliwości budżetowych starając się powiększać jego program. Dzięki Maciejowi Kowalewskiemu zaczęło funkcjonować Warszawskie Centrum Pantomimy - jedne z nielicznych tego typu miejsc w Europie.
Nawiązując bliską współpracę z Busan International Performing Arts Festival z siedzibą w Korei Południowej, Maciej Kowalewski założył międzynarodowe stowarzyszenie sztuk performatywnych, którego prezydentem został pan Kim Dong Kyu, ważna postać koreańskiego teatru.
Jeszcze w maju w Teatrze Na Woli odbywać się będzie Hip Hop Groove Festival, festiwal tańca ulicy.
Jeden z pierwszych spektakli Teatru Na Woli "Ostatni Żyd w Europie" uznany został przez tygodnik "Przegląd" za jeden z dwunastu najlepszych sezonu w Polsce, została też wyróżniona rola Małgorzaty Rożniatowskiej. Barbara Krafftówna została nominowana do nagrody Norwida za rolę w spektaklu "Oczy Brigitte Bardot".
Ostatnie premiery Teatru Na Woli zostały docenione m.in. w Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (nagrody dla najlepszego reżysera, najlepszej aktorki, najlepszego aktora w spektaklu "2084" Michała Siegoczyńskiego), na festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie (Grand Prix dla "Lipca" Iwana Wyrypajewa), przez TVP Kultura (nagroda "Gwarancja kultury" dla Karoliny Gruszki za rolę w "Lipcu" Iwana Wyrypajewa). Warto dodać w tym miejscu, że to Iwan Wyrypajew wybrał Teatr Na Woli, aby wyreżyserować w nim "Lipiec" w kongenialnym przekładnie Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej. "Lipiec" zaproszony został do udziału w kilku ważnych polskich festiwalach teatralnych.
Tuż przed końcem swojej dyrekcji Maciej Kowalewski zainaugurował nowy cykl Teatru Na Woli - małoobsadowych spektakli o współczesnej historii Polski z udziałem świadków. Pierwsza premiera to adaptacja pamiętnika lekarki z warszawskiego getta Adiny Blady Szwajger "I więcej nic nie pamiętam" w wykonaniu jej córki, Aliny Świdowskiej. Następny ze spektakli, w nowym sezonie, miał być poświęcony tzw. Rzezi Wolskiej.
To w Teatrze Na Woli zaczęły powstawać dojrzałe spektakle dla młodzieży, ostatnio "I'm Sorry" Zbigniewa Hołdysa w reż. Olgi Chajdas, poruszający problem fali samobójstw w polskich szkołach.
Za dyrekcji Macieja Kowalewskiego, który nie wszedł z nikim w żaden konflikt, Teatr Na Woli stał się dynamiczną, działającą na wielu polach sztuki placówką, do której chętnie przychodzą widzowie i z którą chętnie się identyfikują.
Nie wyobrażamy sobie zaprzepaszczenia energii włożonej w kreowanie Teatru Na Woli i odebrania Maciejowi Kowalewskiemu możliwości kontynuowania jego programu.
Prosimy Panią Prezydent o rozważenie możliwości przedłużenia Maciejowi Kowalewskiemu dyrekcji naczelnej i artystycznej Teatru Na Woli.
Kasia Adamik, reżyserka
Krzysztof Adamski, reżyser, choreograf
Przemysław Bluszcz, aktor
Ewa Błaszczyk, aktorka
Marcin Bortkiewicz- aktor, dramaturg, reżyser
Małgorzata Braunek, aktorka
Monika Brodka, wokalistka
Teresa Budzisz-Krzyżanowska, aktorka
Anna Burzyńska, dramaturg, kierownik literacki Teatru im. Słowackiego
w Krakowie
Agata Buzek, aktorka
Giovanny Castellanos, reżyser
Janusz Chabior, aktor
Olga Chajdas, reżyserka
Tadeusz Chudecki, aktor
Sebastian Cybulski, aktor
Teresa Czekaj, pianistka, Paryż
Elżbieta Czerwińska, aktorka
Magdalena Czerwińska, aktorka
Zofia Czerwińska, aktorka
Bartosz Dziedzic, kompozytor
Marek Dziedzic, kompozytor
Agata Fijewska, aktorka
Zuzanna Fijewska, aktorka
Natalia Fijewska-Zdanowska, reżyserka, dramaturg
Ewa Florczak, aktorka
Marta Gajko, aktorka
Joanna Gleń, aktorka
Paweł Grabowski, dramaturg
Agnieszka Grochowska, aktorka
Remigiusz Grzela, dramaturg
Agnieszka Holland, reżyserka
Tytus Hołdys, aktor, współzałożyciel grupy "Niewinni chłopcy"
Zbigniew Hołdys, muzyk, dramaturg
Konrad Imiela, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Muzycznego Capitol, Wrocław
Bożena Intrator, dramaturg, tłumaczka sztuk, autorka tekstów piosenek
Lech Janerka, muzyk, kompozytor, basista, autor tekstów
Arkadiusz Janiczek, aktor
Marcin Janos-Krawczyk, aktor, reżyser
Elżbieta Jarosik, aktorka
Borys Jaźnicki, aktor
Piotr Jędrzejas, reżyser
Agata Kabat, Agencja Artystyczna GreenLight
Krzysztof Kiersznowski, aktor
Julia Kijowska, aktorka
Janusz Kijowski, reżyser, dyr. Teatru Jaracza w Olsztynie
Mariusz Kiljan, aktor
Tomasz Kireńczuk- krytyk teatralny, dramaturg
Patrycja Klimczak, casting
Marian Kociniak, aktor
Piotr Konstantinow, scenarzysta, realizator tv
Arkadiusz Kośmider, scenograf
Barbara Krafftówna, aktorka
Paweł Królikowski, aktor
Iza Kuna, aktorka
Damian Kwiatkowski, aktor
Krystian Legierski, prawnik
Michał Lesień, aktor, producent teatralny
Katarzyna Lewińska, kostiumolożka
Edward Linde-Lubaszenko, aktor, reżyser
Małgorzata Lipmann, aktorka, członek zarządu Fundacji "Moc Sztuki"
Magdalena Łazarkiewicz, reżyserka
Marcin Macuk, kompozytor, producent, multiinstrumentalista
Tomasz Man, reżyser, dramaturg
Adam Marszalik, aktor, inspicjent
Bogusława Marszalik
Agnieszka Michalska, aktorka
Krzysztof Miklaszewski, reżyser, aktor Cricot 2 i dokumentalista sztuki T. Kantora, pisarz, pedagog, b. kierownik literacki 3 teatrów krakowskich i b. dyrektor artystyczny Teatru Rampa
Aleksander (Olek) Mincer, aktor, Rzym
Marek Modzelewski, dramaturg
Rafał Mohr, aktor
Anna Mucha, aktorka
Marta Ogrodzińska, reżyserka
Roman Osadnik, dyrektor Teatru Polonia
Emanuela Osowska, aktorka
Bartłomiej Ostapczuk, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu, założyciel międzynarodowej grupy "Teatr Mimo"
Wojciech Pacyna, reżyser
Bruce Parramore, reżyser, scenarzysta
Paweł Pawlak, zastępca Burmistrza dzielnicy Wola
Przemysław Pawlicki, aktor
Beata Pawłowicz, dziennikarka
Andrzej Piszczatowski, aktor, reżyser, współtwórca założonego w stanie wojennym niezależnego Teatru Domowego.
Mariusz Pogonowski, aktor, dramatopisarz, prezes Stowarzyszenia Teatr Per Se
Włodzimierz Press, aktor
Miłogost Reczek, aktor
Dominik Rettinger, scenarzysta, dramaturg
Dorota Roqueplo, kostiumografka
Agnieszka Roszkowska, aktorka
Małgorzata Rożniatowska, aktorka
Zyta Rudzka, pisarka, dramatopisarka
Rafał Rutkowski, aktor, Teatr Montownia
Hanna Samson, pisarka
Andrzej Saramonowicz, scenarzysta, dramaturg, reżyser
Bogusława Schubert, aktorka
Michał Sieczkowski, aktor, reżyser
Piotr Sieklucki - dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Nowego w Krakowie
Małgorzata Sikorska-Miszczuk, dramatopisarka
Łukasz Simlat, aktor
Tomasz Solich, aktor
Maciej Strzembosz, Studio A, prezes Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, scenarzysta, producent
Cezary Studniak, aktor, reżyser
Patrycja Szczepanowska, aktorka
Mariusz Szczygieł, reporter
Konrad Sztuka, reżyser
Natalia Szyguła, aktorka
Ewa Szykulska, aktorka
Alina Świdowska, aktorka
Tuvia Tenenbom, dramaturg, reżyser, dyrektor Teatru Żydowskiego w Nowym Jorku
Krystyna Tkacz, aktorka
Tomasz Tyndyk, aktor
Robert Urbański, dramaturg, pisarz
Ingmar Villqist, dyrektor Teatru Miejskiego w Gdyni, dramaturg, reżyser
Tomek Wasilewski, scenarzysta, reżyser
Rafał Wnuk, pianista
Elżbieta Woźniak, tłumaczka
Karol Wróblewski, aktor
Marcin Zarzeczny, aktor
Grażyna Zielińska, aktorka
Hanna Zientara, aktorka
Iwona Ziułkowska-Okapiec, Agencja ZA, kierownik produkcji wielu wybitnych polskich filmów, była z-ca dyrektora Teatru Na Woli
Bartosz Żukowski, aktor
Do wiadomości:
Marek Kraszewski, dyrektor Biura Kultury
Bogdan Zdrojewski, minister kultury i dziedzictwa narodowego
Joanna Szczepkowska, prezes Związku Artystów Scen Polskich
media