Artykuły

Kraków. Nadzwyczajny Koncert Muzyki Operowej

Opera Krakowska serdecznie zaprasza na Nadzwyczajny Koncert Muzyki Operowej z udziałem solistów scen światowych - Aleksandry Kurzak [na zdjęciu] i Mariusza Kwietnia, który odbędzie się 6 i 8 maja br., o godz. 18:30 na Dużej Scenie Opery Krakowskiej.

Podczas koncertu zostaną zaprezentowane utwory m.in. z takich oper jak "Cyrulik sewilski" G. Rossiniego, "Traviata" G. Verdiego, "Wesele Figara" W. A. Mozarta, "Don Pasquale" G. Donizettiego i in. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia - Łukasz Borowicz.

Aleksandra Kurzak

W wieku 27 lat zadebiutowała w dwóch najbardziej prestiżowych operach świata. W Metropolitan Opera w Nowym Yorku rolą Olimpii w "Opowieściach Hoffmanna", zdobywając wielkie uznanie wśród nowojorskich krytyków muzycznych, którzy jednogłośnie wypowiadali się na łamach prasy o sensacyjnym debiucie polskiej śpiewaczki, oraz w Royal Opera House Covent Garden w Londynie, w roli Aspasii

w operze "Mitridate, r di Ponto" Mozarta. Powróciła do MET występując w roli Blondy w "Uprowadzeniu z Seraju" i Gildy w "Rigoletto". Od czasu londyńskiego debiutu artystka regularnie powraca do Opery Królewskiej, która stała się niemal jej macierzystym teatrem. Wystąpiła tam także jako Norina w "Don Pasquale", Adina w "Napoju miłosnym", Zuzanna, a także jako tytułowa Matylda w "Matilde di Shabran" Rossiniego, odnosząc prawdziwy triumf na tej scenie, a ostatni jako Fiorilla w Turku w Italii. W bieżącym sezonie debiutowała także w Teatro alla Scala jako Gilda w "Rigoletto".

Aleksandra Kurzak była solistką Staatsoper w Hamburgu. Wystąpiła również w: Deutsche Staatsoper w Berlinie, Teatro Regio w Parmie, Théâtre du Capitole w Tuluzie, Welsh National Opera w Cardiff, Teatro Massimo w Palermo, Teatro Massimo di Bellini w Katanii, Bayerische Staatsoper w Monachium, Wiener Staatsoper, Lyric Opera House w Chicago, a także na Festiwalach w Salzburgu i w A Corua oraz z Essen Philharmoniker, Hamburger Symphoniker, Hamburger Philharmoniker, orkiestrą NDR, oraz z orkiestrą Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie.

Współpracowała m.in. z takimi dyrygentami, jak: Maurizio Benini, Ivor Bolton, Bruno Campanella, James Conlon, Sir Andrew Davis, Christoph von Dohnanyi, Riccardo Frizza, Rafael Frühbeck de Burgos, Richard Hickox, Nicola Luisotti, Sir Charles Mackerras, Ingo Metzmacher, Carlo Rizzi, Simone Young.

Jest laureatką konkursów w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie.

Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a także stypendium fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego. Otrzymała również nagrodę Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W 2009 roku obroniła tytuł doktora sztuki.

W najbliższym czasie Aleksandra Kurzak wystąpi jako Donna Anna w Teatro La Fenice w Wenecji i na Festiwalu w Salzburgu, jako Łucja w Seattle, Manon i Adina w Walencji, Violetta w Warszawie, Hamburgu i Turynie, Zuzanna w Madrycie oraz ze Stabat Mater K. Szymanowskiego w Concertgebou w Amsterdamie i Carminą Buraną w Neapolu z orkiestrami Teatro alla Scala i Teatro di San Carlo.

***

Mariusz Kwiecień

Urodził się w Krakowie. Rozpoczął studia na krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Heleny Szubert-Słysz, a ukończył Warszawską Akademią Muzyczną w klasie Włodzimierza Zalewskiego. Dziś podbija sceny operowe świata. Słynący z pięknego głosu, ogromnej muzykalności i silnej osobowości scenicznej, występuje

w Europie, Ameryce Północnej i Japonii w najbardziej prestiżowych teatrach operowych i z najbardziej uznanymi orkiestrami symfonicznymi. Najczęściej współpracuje z Metropolitan Opera, Lyric Opera of Chicago, Seattle Opera, San Francisco Opera, Covent Garden, Paryską Operą Bastille i Wiedenska Staatsoper. Jest absolwentem Metropolitan Opera's Lindemann Young Artist Development Program. W Metropolitan Opera zaśpiewał w ostatnich latach Marcella w "Cyganerii" Pucciniego, Silvia w "Pajacach" Leoncavalla, Malatestę w "Don Pasquale" i Enrica w "Łucji z Lammermoor" Donizettiego, Almavivę w "Weselu Figara" i Guglielma w "Cosi fan tutte" Mozarta i Escamillo w "Carmen" Bizeta. W ub. roku brał udział w Gali z okazji 125-ej rocznicy Metropolitan Opera. Występował w londyńskiej Covent Garden jako Marcello w "Cyganerii" Pucciniego

i Germont w "Traviacie" Verdiego. Paryska Opera Bastille gościła Mariusza Kwietnia w "Eliksirze miłości" Donizettiego i jako tytułowego "Króla Rogera" w operze Szymanowskiego, a w Palais Garnier śpiewał tytułową partię w "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego. Oniegina w jego wykonaniu miała okazję podziwiać publiczność moskiewskiego teatru Bolszoj, Lyric Opera w Chicago i publiczność Bayerische Staatsoper w Monachium. Śpiewał Gugliema w "Cosi fan tutte" w Grand Theatre de Geneve w Szwajcarii i Ottokara w "Wolnym Strzelcu" Webera w mediolańskiej La Scali. Publiczność wiedeńska miała okazję usłyszeć Mariusza Kwietnia w roli Belcore w "Eliksirze miłości" Donizettiego, Hrabiego Robinsona

w "Il matrimonio segreto" Domenico Cimarosy i Sir Riccarda w "Purytanach" Belliniego.

Mariusz Kwiecień zasłynął w świecie jako Don Giovanni. Partię tę zaśpiewał w londyńskiej Covent Garden, wiedeńskiej Staatsoper, w San Francisco Opera, Houston Grand Opera, Santa Fe Opera, Seattle Opera (gdzie za tę kreację został wybrany w 2007 Artystą Roku), w Tokio pod batutą Seiji Ozawy,

w Tanglewood pod batuta Jamesa Levine'a, a także w Bilbao i w Operze Narodowej w Warszawie.

W 2009 r. o jego wielkim talencie wokalnym i aktorskim w kreacji tytułowego "Don Giovanniego" mogła się przekonać również publiczność Opery Krakowskiej.

Artysta wykonał serie recitali w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, w takich miejscach jak William Jewell College (Kansas City), Rockefeller University (New York), the Vancouver Recital Society (Vancouver), the Van Cliburn Foundation (Fort Worth, Texas), UC Berkeley's Cal Performances Series (Berkeley-San Francisco) i Vocal Arts Society (Washington), Spivey Hall (Atlanta). Zaśpiewał kilkukrotnie Ein Deutsches Requiem Brahmsa, m. in. z Atlanta Symphony pod batutą Roberta Spano oraz z Rotterdam Philharmonic Orchestra pod batutą Valerego Gergieva.

***

Łukasz Borowicz

Dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej od marca 2007 roku. Urodził się w 1977 roku w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2005 - 06 pełnił funkcję asystenta Kazimierza Korda w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, gdzie zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc "Don Giovanniego" Mozarta. Współpracował z wybitnymi śpiewakami, m.in. z Ewą Podleś, Piotrem Beczałą, Mariuszem Kwietniem, Samuelem Rameyem. Wcześniej (2002 - 05) był asystentem Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, a w sezonie artystycznym 2000/2001 - Ivána Fischera przy Budapest Festival Orchestra . Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury oraz laureatem nagród na czterech konkursach dyrygenckich: w Trydencie (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004). Jego nagrania były czterokrotnie nominowane do nagrody "Fryderyk"; płyta z muzyką Schumanna pod jego batutą otrzymała tę nagrodę w 2007 roku. W styczniu 2008 został wyróżniony "Paszportem Polityki". Od 2006 roku Łukasz Borowicz pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej. Jego współpraca z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia zaowocowała wieloma nagraniami i koncertami m.in. w Pałacu Sztuk w Budapeszcie i praskim Rudolfinum.

Przed objęciem funkcji dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej Łukasz Borowicz wielokrotnie współpracował z tym zespołem, prowadząc koncerty i dokonując nagrań. Wraz z Polską Orkiestrą Radiową zrealizował nagrania oper: "Falstaff" Verdiego, "Lodoiska" Cherubiniego, "Maria" Statkowskiego, "Berggeist" Spohra, "Flis" Moniuszki, "Przygoda króla" Artura Bacewicz, Euryanthe

Webera. Dla wytwórni Chandos Records nagrał koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz (sol. Joanna Kurkowicz), a dla wytwórni cpo rozpoczął nagrania kompletu dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika. Ostanie premiery operowe to dzieła Mozarta - "Czarodziejski flet" (Łódź 2008), "Orfeusz" Glucka (Warszawa 2009), "Bezdomna jaskółka" Laksa (Marsylia 2009) oraz "Rusałka" Dworzaka (Łódź 2010). W sierpniu 2009 debiutował na Festiwalu Rossiniego w Pesaro dyrygując koncertem Orchestra Haydn z Ewą Podleś. Dla Opery Krakowskiej przygotował w 2009 r. Don Giovanniego oraz koncert Arie Oper Świata na Wawelu w ramach Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, a pod koniec 2010 przewidziana jest premiera "Oniegina" Czajkowskiego pod jego kierownictwem.

Wśród planów na sezon 2009/10 znajdują się ponadto: "Bezdomna jaskółka" Laksa (polska premiera wersji oryginalnej) oraz nagrania muzyki polskiej. Z Konzerthausorchester Berlin będą kontynuowane nagrania dzieł Panufnika.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji