Warszawa. Gościnny pokaz "Fantazego" w reżyserii Piotra Cieplaka
W ramach projektu "Słowacki. Dramaty wszystkie" 28 kwietnia 2010 roku o godzinie 18.00 w TR Warszawa odbędzie się pokaz specjalny spektaklu "FANTAZEGO" w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni.
Słowacki jest mantryczny i świetnie nadaje się do słuchania, dlatego realizujemy "Fantazego" w konwencji słuchowiska radiowego. Słowackiego trzeba podawać, przyjmując współczesny, a nie mentorski punkt widzenia. Nie chcę nikomu wmawiać, że "Słowacki wielkim poetą był", chciałbym go odzyskać. Piotr Cieplak
Dzieło najwybitniejszego poety epoki romantyzmu, piętnujące materializm i obłudę, a do rangi sacrum podnoszące znaczenie szczerej miłości zostało przeniesione do nowoczesnego studia radiowego, w którym na oczach widzów aktorzy teatralni nagrywają słuchowisko. /z materiałów własnych teatru/
OD FANTAZEGO DO FANTAZEGO | pokaz specjalny
w ramach cyklu spektakli-wykładów "Słowa'cki. Dramaty wszystkie".
Teatr Miejski im. W. Gombrowicza, Gdynia
Juliusz Słowacki
FANTAZY
reżyseria: Piotr Cieplak
scenografia: Andrzej Witkowski
muzyka: Paweł Czepułkowski
realizator dźwięku: Marek Piotrowski
asystentka reżysera: Olga Barbara Długońska
Premiera: 5 marca 2010 roku
28 kwietnia 2010 | godz. 18.00
TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8
Obsada:
FANTAZY: Dariusz Siastacz (25-lecie pracy artystycznej)
HRABIA RESPEKT, były marszałek powiatowy - Sławomir Lewandowski
HRABINA RESPEKTOWA, jego żona - Małgorzata Talarczyk
DIANNA, ich córka - Olga Barbara Długońska
STELLA, ich córka - Katarzyna Bieniek
HRABIA FANTAZY DAFNICKI - Dariusz Siastacz
RZECZNICKI, marszałek powiatowy, jego przyjaciel - Filip Frątczak
HRABINA IDALIA - Dorota Lulka
WOŁDEMAR HAWRYŁOWICZ, rodem Czerkies, stary major rosyjski - Eugeniusz K. Kujawski
JAN, zesłany na Sybir w sołdaty - Bogdan Smagacki
KAJETAN, kamerdyner hr. Respektów - Eugeniusz K. Kujawski
HELENKA, pokojowa Idalii - Anna Iwasiuta
SPIKER - Mateusz Ławrynowicz (gościnnie)
Bilety:
normalne: 60 zł, 40 zł
ulgowe: 40 zł, 30 zł
rezerwacja i sprzedaż biletów:
Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1
Kasa czynna: pon-pt 10-18, sob 10-14;
22 501 70 21, bilety@warszawskie.org
Bilety można nabyć również w Internecie, na stronach www.ticketonline.pl i w punktach sprzedaży biletów na terenie całego kraju (kasy biletowe w sieci EMPiK, kasy Bileter, kasy teatralne w centrach handlowych - szczegółowa informacja na www.ticketonline.pl)
TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8 (tylko bilety normalne)
Kasa czynna pon 11-16, wt-sob 11-14.30 oraz 15-19 (lub do rozpoczęcia spektaklu) nd 13-19 (lub do rozpoczęcia spektaklu); 22 480 80 08
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na cykl spektakli-wykładów "Słowa'cki. Dramaty wszystkie". W tym najważniejszym wydarzeniu teatralnym Roku Słowackiego biorą udział znawcy twórczości Juliusza Słowackiego - literaturoznawcy, dramaturdzy oraz reżyserzy różnych pokoleń. Każdy spektakl-wykład przygotowany jest w duecie teoretyk-praktyk i jest okazją do dyskusji o aktualności dramatów Słowackiego.
Paweł Sztarbowski, kurator projektu:
Rok Słowackiego jest dobrym pretekstem, by przeczytać wszystkie jego dzieła dramatyczne. Nawet nie zreinterpretować - odczytać na nowo, znaleźć dla tych utworów język odpowiadający wrażliwości współczesnej czy przepisać, ale właśnie przeczytać. Bo należy pamiętać, że większość z nich trafiła do lamusa i poza wąskim gronem mało kto do nich sięga. Taki jest właśnie podstawowy cel przedsięwzięcia "Słowa'cki. Dramaty wszystkie", zainaugurowanego w czerwcu 2009 spektaklem-wykładem FANTAZY w reżyserii Macieja Prusa na podstawie niezrealizowanego scenariusza filmowego Konrada Swinarskiego i Barbary Swinarskiej-Wittek.
Od czerwca 2009 do czerwca 2010 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach spektakli-wykładów pod okiem reżyserów różnych pokoleń czytane i dyskutowane będą dramaty Juliusza Słowackiego. Każdorazowe przeczytanie stanie się zapewne okazją do dyskusji o ich aktualności. A może okaże się, że te teksty są jednak zbyt odległe, zbyt niezrozumiałe? Podejmując projekt "Słowa'cki. Dramaty wszystkie" nie boimy się takiej konstatacji. Mało tego, zgoda na tę obcość i inność Słowackiego, postulowana powyżej przez prof. Dariusza Kosińskiego - jednego z inspiratorów projektu - jest być może cenniejsza niż usilne uwspółcześnianie. Bo być może gdzieś w otchłani takiego postawienia sprawy leży jakiś nowy klucz do Słowackiego?
W grudniowym numerze "Dialogu" z 1959 roku odbyła się dyskusja dotycząca ówczesnego Roku Słowackiego z udziałem Jana Błońskiego, Edwarda Csató, Jana Kotta, Stefana Treugutta i Kazimierza Wyki. Właściwie wszystkie tezy tej rozmowy pozostały aktualne - że mało kto Słowackiego wystawia, że prawie zupełnie nikt go nie rozumie, że wciąż posiłkujemy się pozytywistyczną wykładnią jego dzieła kreśloną piórem Juliusza Kleinera, że coraz bardziej ogłupiała młodzież porozumiewa się bełkotliwym językiem i retoryczna fraza Słowackiego jest dla niej nie do przyjęcia. Można by tu przytoczyć właściwie cały zapis tej dyskusji, zakończonej wymownie przez profesora Wykę: "Słowacki jako całość oczekuje nowego podjęcia (...) podjęcia przez teatr, podjęcia przez naukę, podjęcia przez spontaniczny sąd i głos pisarzy". Dlatego wydaje się czymś niezwykle kuszącym, by po pięćdziesięciu latach to samo zadanie postawić reżyserom różnych pokoleń.
Prof. dr hab. Dariusz Kosiński
() Słowacki jest żywy dzięki paradoksalnemu połączeniu podobieństwa i różnicy, które tworzą rdzeń jego poezji, jego ironii, jego mistycyzmu, jego genezyjskiej wiary, jego zdolności do śmiechu także z tego, co najświętsze, jego rewolucji wreszcie. Chwaląc go za podobne - rzekomą współczesność, i wyśmiewając inne - rzekomą anachroniczność, dla ocalenia własnej myślowej wygody wyzbywamy się tego, co być może najcenniejsze, czego nie mamy i co od Słowackiego właśnie możemy dostać. Naprawdę współczesne czytanie i inscenizowanie jego tekstów polega paradoksalnie na eksplorowaniu tego, co wydaje się najbardziej obce, najbardziej niezrozumiałe, najbardziej niedzisiejsze, co w pierwszej kolejności chcemy odsunąć jako przeszkodę, błąd, martwicę.
........
Mecenasem projektu jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy medialni: Polskie Radio "Trójka", dwutygodnik.com, Miesięcznik "Teatr"