Artykuły

"Kotka..." z Warszawy

TENNESSEE Williams był objawieniem w literaturze amerykańskiej w połowie lat 50. Miał za sobą już "Szklaną menażerię", nagrody Koła Krytyków Dramatu w Nowym Jorku, realizację sztuki "Tramwaj zwany pożądaniem'", którą jako pierwszy reżyserował Elia Kazan, a grali w niej Jessica Tandy i Marlon Brando. Był laureatem prestiżowej nagrody Pulitzera, w Rzymie interesował się jego twórczością Visconti, w Paryżu Jean Cocteou. Na podstawie jego dramatów nakręcono filmy z udziałem hollywodzkich gwiazd. "Kotkę na rozpalonym błaganym dachu" napisał Williams w 1955 roku i prapremierowe przedstawienie przygotował znowu Elia Kazan. Przez kilka miesięcy sztuka ta biła rekordy frekwencji. W wersji filmowej zagrali Elizabeth Taylor i Paul Newman w teiowizyjnej Natalie Wood i Lawrence Olivier. Na sceny polskie twórczość tego niespokojnego autora trafiła dopiero pod koniec lat pięćdziesiątych i to z ogromnymi trudnościami - także z powodów finansowych. "Kotka na rozpalonym blaszanym dachu" miała prapremierę polską w Teatrze Powszechnym w Łodzi w 1972 roku. I właściwie już od kilku lat, dość systematycznie, sztuki Williamsa, powracają do repetuaru naszych teatrów. Spektakl Teatru Powszechnego im. Z. Hubnera wyreżyserowany został przez Andrzeja Rozbina w ubiegłym roku. Scenografia jest autorstwa Anny Marii Rachel, która także od lat związana jest ze sceną Teatru "Wybrzeże".

Do Gdańska "Kotka na rozpalonym blaszanym dachu" przyjedzie na dwa dni na zaproszenie Agencji "Kontakt". Spektakle zaprezentowane zostaną na scenie przy Targu Węglowym.

Williamsa nazwano "Szekspirem dła ubogich", surowo oceniono jego twórczość, nawet naśmiewono się z jego nieznośnej liryczności. Pisarz reagował spokojnie na wszelkie głosy krytyki. Przyznawał, że nieobojętny jest mu Czechow i Freud, i chętnie szuka inspiracji w ich twórczości. Miewał oczywiście wiele kłopotów. W życiu, los płatał mu figle, ale publiczność przyjmowała jego twórczość gorąco. Puryści obyczajowi szczególnie ostro zareagowali właśnie na "Kotkę na rozpalonym blaszanym dachu", bowiem to w tej sztuce brutalny język atakuje widza, a poruszony temat homoseksualizmu - bulwersuje. Williams był wierny sobie i napisał sztukę o własnych skłonnościach i słabostkach. Warszawski spektakl, w znakomitej obsadzie: Krystyna Janda, Piotr Machalica, Daria Trafankowska, Mirosława Dubrawska, Henryk Machalica, Gustaw Lutkiewicz - wart jest obejrzenia, jeżeli uda się jeszcze zdobyć na to przedstawienie bilety.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji