Artykuły

Gdańsk. Druga odsłona projektu PC Drama

29 marca o godz. 19 w Klubie Żak odbędzie się druga odsłona projektu PC Drama.

Drugą odsłonę projektu PC Drama otworzy akcja teatralizacji przestrzeni miejskiej "Idąc za słowem". Przed Klubem Żak przez miesiąc będzie eksponowany billboard "TĘSKNIĘ" autorstwa Iwony Zając nawiązujący tematyką do lutowego czytania "Tańca Delhi".

Drugą współczesną sztuką, która zostanie wyreżyserowana w ramach otwartych prób czytanych będzie dramat Sary Grochali "Czekając na Romea" w tłumaczeniu Anny Kerth. Będzie to polska premiera sztuki! Prelekcję podczas wieczoru wygłosi dr Tomasz Wiśniewski.

O spektaklu:

"Czekając na Romea"

Autor: Sarah Grochala

Tłum.: Anna Kerth

Reż.: Anna Kerth

Tutor: dr Tomasz Wiśniewski

Tekst przeczytają: Talya - Magdalena Popławska, Raneen - Roma Gąsiorowska, Edhem - Michal Żurawski, Didaskalia - Anna Kerth

"Nie wiesz, jakie to niespotykane? By dwoje ludzi, którzy się kochają, się odnaleźli. Nie pozwolili przeminąć uczuciu. To cud".

Co robi z nami pragnienie miłości? Jak daleko jesteśmy w stanie się posunąć, gdy ogarnia nas strach? Czym jest wojna; wojna jako sytuacja ekstremalna? Czy jeszcze jesteśmy w stanie zobaczyć Prawdę bez utraty więzi? Talya czeka na "tego jedynego". Raneen uważa, że to strata czasu. Gdy jednak ON się zjawia....ich relacja zostaje wystawiona na próbę.

Chcę zadawać pytania, pozwolić usłyszeć tekst a zarazem pobudzić wyobraźnię przez wyostrzenie zmysłów, do czego może skłonić minimalizm. Zobaczmy, co niesie za sobą tekst; czy w ogóle spowoduje, że zaczniemy zadawać sobie pytania? Jak daleko możemy się posunąć w kreowaniu dla siebie iluzji, by być szczęśliwym?

Sarah Grochala pisze o sprawach ją nurtujących. W 2006 roku tekst "Czekajac na Romea" był odzwierciedleniem zmagań angielskich singli, kilka lat później może stać się opisem tego, co jest już w całej Europie, jeśli nie na całym świecie, zjawiskiem powszechnym. Tekst Sary często pokazuje dzisiejsze zagubienie i desperackie szukanie właściwej drogi. Mam nadzieję, że wierne i czysto intencjonalne odczytanie tego, na pozór błahego tekstu, wzbudzi potrzebę zastanowienia się nad "kondycją naszych serc" i sprawi, że zaczniemy zadawać sobie istotne pytania... np. Jak daleko posunę się w swoich czynach, zapatrzeniu, przekonaniach, by poczuć się kochanym? Czy przypadkiem nie stworzyliśmy sobie "wojny" poprzez kanony, poprzez ciągłe "wypada - nie wypada"; czy praca nie stała się takim zamkniętym pokojem, wymówką do czekania na jedynego/jedyną? Co przy tym tracimy? Co jeszcze możemy stracić? - mówi Anna Kerth, tłumaczka i reżyserka "Czekając na Romea".

O artystach:

Anna Kerth - urodzona w Gdańsku w 1980 r. Ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie na wydziale aktorskim w 2003 roku, także w 2001 otrzymała certyfikat ukończenia kursu dla aktorów w American Conservatory Theatre w San Francisco w U.S.A. Wzięła udział w wielu warsztatach i pracach wstępnych do spektakli w Polsce i za granicą. Spotkała się między innymi z Teatrem Pieśni Kozła, Olegiem Kisseliovem, Laurą Pasetti, A.H. McLean, Christopherem Sivertsenem, Robertem Wilsonem i Krystianem Lupą. Po szkole pracowała przez sezon w Teatrze im. D. Siemaszkowej w Rzeszowie, gdzie stworzyła główne role w takich przedstawieniach jak: "Audiencja III, czyli Raj Eskimosów" w rez. G. Matysika, " O mało, co.." i "Śluby Panieńskie" w rez. P.Pitery, "Tango"w rez. J. Bunscha. W zeszłym roku zagrała Abbie w "Pożądaniu w Cieniu Wiązów. Neilla" w reż. G.Brala w Studio Dramatycznym Teatru Pieśni Kozła. Pracuje w teatrze, filmie i telewizji zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii od 2004 roku. W 2005 po raz pierwszy można było ją zobaczyć na ekranie w serialu "Na Wspólnej", TVN. Wystąpiła również w "River City", "Personal Affairs", "Scottish Killers", "Tylko Miłość" czy "Londyńczycy". W zeszłym roku była nominowana do prestiżowej nagrody BAFTA Scotland za rolę w szkockim filmie fabularnym "Running In Traffic", którego światowa premiera odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edinburghu.

Magdalena Popławska - rocznik 1980, absolwentka PWST w Krakowie. Obecnie związana z Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego.

Roma Gąsiorowska - nazywana przez krytyków najzdolniejszą polską aktorką młodego pokolenia. Ukończyła krakowską PWST. Od 2003 r. związana z Teatrem Rozmaitości. Rozgłos przyniosły jej role Magdy w "Wojnie polsko-ruskiej" X. Żuławskiego i Mariolki w serialu "Londyńczycy". Zagrała u Stuhra w "Pogodzie na jutro", u Wajdy w "Tataraku". Ostatnio można ją było oglądać w "Zero" Borowskiego a niedługo na ekrany wejdzie "Jestem" Grzegorzka. Nominowana w 2009 roku do nagrody Z. Cybulskiego.

Sarah Grochala - dramatopisarka, absolwentka studiów dramatopisarstwa na Uniwersytecie Birmingham, ukończyła studia z wyróżnieniem. Jej sztuka "S-27" zwyciężyła w Konkursie Dramatopisarskim Amnesty International i została nominowana do King's Cross Award 2007. Kariera teatralna: "S-27" (Finborough), "The Return" (Birmingham University 20/20 Project), "Remains, Viable Alternatives" (z Teatrem 503), "Gift" (King's Head), "Waiting for Romeo" (Pleasance London i Edinburgh Festival) i "Open Ground" (Theatro Technis). Kariera radiowa: "Covent Garden" (Theatre Voice i Theatre 503).

Tomasz Wiśniewski - adiunkt w Zakładzie Badań Literackich Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Gdańskiego. W latach 2002-2009 był pracownikiem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Literaturoznawca, zajmuje się przede wszystkim współczesnym dramatem oraz poezją anglojęzyczną. W roku 2006 wydał monografię pt. Kształt literacki dramatu Samuela Becketta (Universitas). Współpracował z Toposem przy redakcji numeru poświęconego twórczości Becketta. Publikacje w Toposie, Kwartalniku Artystycznym, Przeglądzie Politycznym, jak również w publikacjach naukowych. Wygłaszał referaty podczas krajowych i zagranicznych konferencji naukowych w Londynie, Tallahassee (USA), Lyonie, Reims oraz na paryskiej Sorbonie. Pomysłodawca i organizator konferencji Samuel Beckett: tradycja - awangarda (Olsztyn 2006) oraz Back to the Beckett Text / Beckett na plaży (Sopot 2010).

Iwona Zając - ur. w 1971 roku w Gdańsku, mieszka w Gdańsku i Londynie. Malarka, w 1999 roku ukończyła gdańską ASP. Od 2002 roku rezydentka Kolonii Artystów (obecnie Młodego Miasta) na terenie Stoczni Gdańskiej. W swojej twórczości podejmuje problematykę społeczną i feministyczną. Często bohaterem swych prac czyni siebie samą lub swoich przyjaciół. Od 2000 roku zajmuje się malarstwem ściennym, swoje muralesy pokazywała w Polsce i za granicą. Do najbardziej znanych jej projektów należy "Stocznia" - seria szablonów na zewnętrznych murach Stoczni Gdańskiej, zawierających opowieści stoczniowców związane z ich życiem i pracą. W ciągu paru ostatnich lat temat jej muralesów się zmienił i ogniskuje wokół rodziny: "Mama", "Cudzoziemka", "On mnie tego nauczył". Od lat współpracuje z FTG i GTS (prowadząc warsztaty plastyczne podczas festiwali szekspirowskich) oraz instytucjami społecznymi jako koordynatorka edukacyjnych projektów artystycznych dla młodzieży.

Od 2000 roku maluję swoje obrazy na murach w mieście. Dzięki temu mogę wyjść z moją sztuką w przestrzeń miejską. Otworzyć się na widza, zwrócić się do odbiorcy spoza zamkniętego kręgu znawców i smakoszy sztuki. Odbijam szablony w miejscach, gdzie mam kontakt z żywym człowiekiem. W swoich muralesach opowiadam swoje prywatne historie, bawię się formą, kolorem, dzielę się z widzem tym, co mnie drażni, fascynuje, porusza. . Na murach maluję mój osobisty dziennik, zapis mojego życia. Uważam, że malarstwo ścienne jest nie tylko interwencją w przestrzeń miejską, ale zarazem elementem upiększającym, oswajającym industrialne przestrzenie w wielkich miastach. Dlatego też od wielu lat staram się tą dziedziną sztuki zafascynować młode pokolenie

Web: iwona-zajac.com

Michał Żurawski - ukończył Akademię Teatralną w Warszawie, można go zobaczyć na deskach Teatru Polonia w Warszawie czy Teatru Laboratorium T. Słobodzianka. Występował w filmie ''Lunatycy" M. Sterło-Orlickiego, "Janosik. Prawdziwa historia" Holland, ''Czarnym'' D. Matwiejczyka czy ostatnio "Zero" Borowskiego. Znany widzom między innymi z serialu "Ekipa", ''Pitbull''

***

O projekcie PC Drama

W latach 2002-2003 Klub Żak realizował projekt Scena Nowej Dramaturgii, który promował najnowsze teksty pisane dla teatru oraz przygotowywał widzów do odbioru współczesnej dramaturgii. Głównym nurtem działalności SND były próby czytane dramatów najnowszych, do których realizacji zapraszano aktorów trójmiejskich scen. W 2003 roku odbywał się cykl Dramatorium z próbami czytanymi dramatów m.in. "Na gałęzi" (reż.: Piotr Łazarkiewicz, z udziałem Anny Muchy i Krystyny Łubieńskiej).

Nawiązując do historii sceny teatralnej Żaka, postanowiliśmy reaktywować projekt, ale w nieco zmodyfikowanej, poszerzonej formule. Podążając za duchem epoki, nadaliśmy mu nową nazwę i rozbudowaliśmy program.

PC Drama - to interdyscyplinarny projekt, którego głównym założeniem jest performatywne czytanie dramatu współczesnego. Idea projektu nawiązuje do twierdzenia prof. Barbary Lasockiej - Pszoniak: Granice teatru to granice słowa. Tam, gdzie kończy się słowo, tam nie ma już teatru. Program ściśle określa misję artystyczną, obszar poszukiwań - od estetycznych, przez antropologiczne, po literackie czy społeczne. Pragniemy zachęcić odbiorców do czynnego zainteresowania sztuką teatru oraz wykreować inną wizję teatru, nie jako instytucji, ale jako otwartej, kolektywnej przestrzeni działania i poszukiwania. Celem projektu jest zwiększenie szansy Gdańska i Metropolii w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Planujemy cykl siedmiu spotkań, które odbywać się będą w ostatni poniedziałek miesiąca (luty - maj, październik - grudzień), w galerii Klubu Żak. Wstęp na wszystkie imprezy będzie bezpłatny.

W ramach projektu odbędą się:

OTWARTE PRÓBY CZYTANE:

Zapraszane będą realizacje sztuk na podstawie współczesnej dramaturgii, aktorskie wypowiedzi słowne lub słowno-muzyczne stworzone i wykonywane przez uznanych artystów. Do współpracy zaprosimy najciekawszych reżyserów młodego pokolenia, dramaturgów i aktorów, którzy zmierzą się z rzadko prezentowanymi w Polsce tekstami.

PANELE DYSKUSYJNE, WYKŁADY, PRELEKCJE:

Paralelnie do performatywnego czytania dramatu odbywać się będzie cykl kameralnych rozmów z udziałem publiczności, do których zaprosimy najwybitniejszych twórców i reformatorów teatru: reżyserów, dramaturgów, aktorów, scenografów, kompozytorów, krytyków teatralnych, historyków teatru oraz pasjonatów. Wykłady poprowadzi kadra akademicka Uniwersytetu Gdańskiego.

Idąc za słowem - TEATRALIZACJA PRZESTRZENI MIEJSKIEJ (STREET ART)":

Od marca do maja na billboardzie przed Klubem Żak będą prezentowane autorskie prace Iwony Zając i Młodej Załogi oraz studentów Kulturoznawstwa, nawiązujące tematyką do comiesięcznych otwartych prób czytanych. Szablony wykorzystane na billboardach posłużą jako inspiracja dla uczestników warsztatów muralesowych, odbywających się we wrześniu, prowadzonych przez wybitną trójmiejską artystkę Iwonę Zając. Efekt tych warsztatów będzie można obejrzeć w przejściu podziemnym przy Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego - dramat zaistnieje w przestrzeni miejskiej, dotrze do szerszego grona odbiorców. Całość projektu zostanie podsumowana w postaci dokumentacji fotograficznej oraz katalogu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji