Artykuły

Sonata Petersburska

Niemal każdy z wielbicieli twór­czości Dostojewskiego ma wśród jego dzieł jedno szczegól­nie bliskie, każące po wielekroć powra­cać do lektury, analizować racje boha­terów, przeżywać kolejny raz równie in­tensywnie ich rozterki i czyny. Może nie najliczniejsza jest grupa miłośników Idioty, powieści zaliczanej wprawdzie do tzw. wielkich dzieł Dostojewskiego, ale nie uważanej przez krytyków za najwybitniejszą. Jednakże choćby liczba adaptacji filmowych i teatralnych, jakie powstały na motywach Idioty, zdaje się świadczyć, że historia nieudanej misji „człowieka doskonałego” księcia Myszkina fascynuje twórców różnych czasów i kręgów kulturowych.

W Polsce niewątpliwie najgłośniejszym spektaklem teatralnym opartym na mo­tywach Idioty była Nastazja Filipowna zrealizowana w Starym Teatrze przez Andrzeja Wajdę w 1977 roku. Sugestywność tamtej interpretacji była tak wielka, że przez lata na polskich scenach nie pojawiła się żadna znacząca adapta­cja tej powieści. Kameralny spektakl Wajdy był rozpisany tylko na głosy dwóch najważniejszych postaci powie­ści: Lwa Nikołajewicza Myszkina i Parfiena Rogożyna, będących według Dostojewskiego dwiema stronami medalu, dwoma krańcowymi biegunami tego, co ukryte w ludzkiej naturze. Przedstawie­nie ze Starego Teatru wyznaczyło kres dotychczasowej tradycji wystawiania Dostojewskiego w sposób, który łączył walory epickie z intensywnością psycho­logiczną. Od tej pory sceniczną wizję Dostojewskiego zdominowało lapidarne — w kilku scenach — przedstawienie akcji, zaś nacisk kładzie się na intensyw­ność i bogactwo aktorskiego wyrazu.

Tą drogą zdaje się podążać inscenizacja telewizyjna Andrzeja Domalika. Jej tytuł akcentuje „muzyczną” budowę spek­taklu polegającą bądź na harmonizowa­niu, bądź też przeciwstawianiu sobie te­matów, wątków, postaci. Sonata… roz­grywa się między dwoma mężczyzna­mi Myszkinem i Rogożynem a dwiema kobietami Nastazją Filipowną i Agłają Jepanczyną. O Agłai książę powie: „Trudno jest sądzić o pięknie. Piękno to zagadka”. Zaś o Nastazji, że takie pięk­no mogłoby wywrócić świat do góry no­gami. Książę jest rozdarty uczuciem do obu kobiet. Ten motyw dwoistości uczuć, splatania się sprzecznych pra­gnień w człowieku jest tematem wyzna­czającym atmosferę Sonaty….


Fiodor Dostojewski
Sonata Petersburska,
reż. Andrzej Domalik, spektakl z 1994.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji