Artykuły

Jak dobrzy będą dyplomowi "Lepsi"?

W spektaklu dyplomowym łódzkich studentów aktorstwa wszystko jest młode - tekst, reżyseria i wykonawcy. Ale problemy, które się tu porusza, są stare, jak świat.

Studenci czwartego roku wydziału aktorskiego Filmówki zdadzą w Teatrze Studyjnym swój najważniejszy egzamin. "Lepsi" Jekatieriny Narszi w reżyserii Agnieszki Olsten to pierwszy tegoroczny spektakl dyplomowy łódzkiej szkoły. Oparty jest na tekście rosyjskiej dramatopisarki, która - obok Iwana Wyrypajewa czy Aleksandra Wartanowa - współtworzy środowisko odważnych moskiewskich dramatopisarzy.

Akcja "Lepszych" rozgrywa się w rosyjskim półświatku i wszelka patologia jest jej nieodłącznym elementem. Jednak dramat Narszi nie ogranicza się do prostego brutalizmu. By opowiedzieć o szukaniu miłości i spełnienia w życiu, autorka posługuje się alegorią, czerpiąc z tradycji rosyjskiego symbolizmu. Olsten zestawia jej dramat z tekstami Sarah Kane, Ingmara Bergmana i Haruki Murakamiego. Stąd niełatwe zadania dla młodych aktorów. Anna Urbanowska zagra lesbijkę, a duet - Aleksandra Bednarz i Adam Konowalski - pokaże kazirodczy związek rodzeństwa.

Jedna z bohaterek, w którą wciela się Dominika Biernat, jest jednocześnie uliczną prostytutką i Szczęściem... - Niewiadomo, czy postać ma tak na imię, czy też rzeczywiście jest uosobieniem szczęścia, czy też tylko sobie to wyobraża - wyjaśnia Dominika. - Sały spektakl to duże wyzwanie. Za pomocą realistycznych sytuacji musimy stworzyć energię świata ulotnego i nierzeczywistego. "Lepsi" to przedstawienie o szczęściu, na którego przyjęcie ludzie nie zawszą są gotowi - ocenia aktorka.

Dyplom realizuje Agnieszka Olsten, nietuzinkowa, poszukująca reżyserka po wydziale reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Jej propozycje imponują świeżością, ale są także kontrowersyjne. W debiutanckim "Solo" Olsten kazała widzom podglądać przez judasze uwięzionego w piwnicznych murach aktora-więźnia. Reżyserka na szeroką skalę stosuje też technikę verbatim polegającą na konstruowaniu dramatów z wywiadów, autentycznych reportaży i gazetowych wycinków. Tak powstała "Przebitka (Gra aborcyjna)" o kobietach przerywających ciążę. Do "Tlenu" wg Wyrypajewa muzykę napisali hip-hopowcy Fisz i Emade. Olsten nie ucieka także od klasyki - w Teatrze Narodowym można oglądać jej "Norę" wg Henryka Ibsena.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji