Artykuły

Trzy premiery (fragm.)

W Teatrze Nowym w Pozna­niu obejrzeć powinniśmy wy­smakowaną i mądrą propozy­cję z klasyki rosyjskiej. "Trzy siostry" Antoniego Czechowa wyreżyserował Janusz Nyczak w scenografii Michała Kowar­skiego. Reżyser krok po kroku, z niezwykle precyzyjną ideą przewodnią, prowadzi dramaturgię tego spektaklu. Pokazu­je dojrzewanie ludzkich charakterów w trakcie scenicz­nych zdarzeń. Te sytuacje ka­żą bohaterom sztuki określać się, nabierać charakteru, dzia­łać. Spektakl, w którym jak zwykle zresztą w realizacjach Janusza Nyczaka z zespołem Teatru Nowego w Poznaniu, akcja sceniczna wynika ze scenicznych zdarzeń, nie ma pu­stych kwestii. Wszystko, tworzy się na naszych oczach. W pierwszym akcie następuje ekspozycja postaci i są one jeszcze zwyczajne, banalne. W miarę ich scenicznego życia nabiera­ją charakteru, argumentów dla swego istnienia i cierpienia, nabierają pełnego teatralnego wyrazu.

Spektakl jest ansamblowy, a jednocześnie pełen ciekawych propozycji aktorskich. Masza - Maria Maj, Olga - Kazimiera Nogajówna, Irina - Grażyna Wolszczak, to trzy kobiety z jedną tęsknotą, by być potrze­bną, pożyteczną, by żyć pięk­nie, lecz z odmiennym programem na realizację własnego życia.

Całkiem nową kreację Andrieja zaproponował Wiesław Komasa - na symbol nieco Beckettowski, bezradnie bez­wolny w poddawaniu się przy­padkom losu. To tragiczne rozdarcie między marzenia zgodne z systemem wartości a realność sytuacji i warunków w jakich się żyje, ubezwłasnowolnienie bohaterów, stanowią główny problem tego spektaklu. Jest on w tym właśnie niezwykle współczesny i bliski. Do przeżycia i do myślenia. Kultura trzech sióstr nie pozwala im wytworzyć przeciwdziałań, jakiejś samoobrony przed napie­rającym nowym, upostaciowionym przez Czechowa w roli Nataszy (Hanna Kulina).

Te "Trzy siostry" wyreżyse­rowane są bardzo realistycznie, a jednocześnie poetycko. Spek­takl pozwala Czechowowi po­kazać ludziom, że źle żyją, a Nyczakowi - pokazać tragizm naszej codzienności. Jest to na tyle precyzyjnie określone w przedstawieniu, i na tyle uni­wersalne, że ogląda się je jak nasze własne losy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji