Artykuły

Żywioł i dyscyplina

GOLDONI był wielkim pisarzem, ważnym dla dziejów teatru i dramatu. I jak każdy klasyk bywa dziś nicowany przez reżyserów - z rozmaitym skutkiem.

Uważa się, chyba słusznie, że odszedł od komedii dell'arte, że poszedł dalej - mimo iż zarazem nie oderwał się od ludowej tradycji włoskiej. Giorgio Strehler, którego inscenizację "Il Campiello" oglądaliśmy w ub. roku podczas festiwalu Teatru Narodów w Warszawie, potwierdził trafność tej tendencji.

Ostatnio przecie "Łgarz" Goldoniego, przedstawiony w TV dowiódł, że są u nas lepsi od Strehlera: wtłoczono autora na powrót w ramki dell'arte - i sporo ludzi myśli teraz, że Goldoni to pretensjonalny nudziarz.

Powakacyjne otwarcie teatru przypadło mi w Poznaniu: i znowu Goldoni - w "Nowym". Reżyser Janusz Nyczak prezentuje "Awanturę w Chioggi" w znakomitej scenografii Jerzego Kowarskiego. Jest tu ten sam - choć inny - małomiasteczkowy placyk, ta sama jasna tonacja całości obrazu, ta sama też fizjologia konfliktu komediowego, wyprowadzonego nie z mechanicznych kukiełek dell'arte, lecz właśnie z folkloru i z osobliwego temperamentu.

Aktorzy poznańscy - poza wyjątkami, prezentującymi pretensjonalność "prywatnej" maniery (Halina Łabonarska w roli Lucietty) bądź szarżę (Wojciech Rajewski w roli Fortunata) - potraktowali też ową zasadę inscenizacyjną jako zachętę do stworzenia postaci charakterystycznych, nacechowanych żywiołowością reakcji - i zarazem wyraźną troską o dyscyplinę, o nie przekraczanie granic. To znaczy - nie farsa, lecz właśnie rodzajowy obraz z nalotem poezji i delikatnej autoironii. Ładne role zagrali zwłaszcza Joanna Orzeszkowska (Checca), Henryk Abbe (koadiutor sądowy Isidoro), Jacek Różański (woźny sądowy), Wiesław Komasa (Toffolo - któremu warto jednak zwrócić uwagę na niedbałość dykcji), Tadeusz Drzewiecki (Titta Nane) - ale chciałoby się wspomnieć całą niemal obsadę, zwłaszcza zaś obie żony rybaków, Sławę Kwaśniewską i Wandę Ostrowską.

W rezultacie - warto było być na powakacyjnym otwarciu w poznańskim Teatrze Nowym: dobrze tam czytają Goldoniego i serio myślą o prawach publiczności.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji